Pilihan raya umum Malaysia 2004: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PM Poon (bincang | sumb.)
k Pilihanraya Umum Malaysia 2004 dipindahkan ke Pilihan Raya Umum Malaysia 2004: Pilihanraya ialah 2 perkataan yang berasingan.
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{Politik Malaysia}}
'''Pilihanraya umum''' telah diadakan di [[Malaysia]] pada [[Mac 21]], [[2004]]. Penyandang kerajaan ([[Barisan Nasional]]) yang diketuai oleh [[Perdana Menteri Malaysia|Perdana Menteri]] [[Abdullah Ahmad Badawi|Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi]] telah dipilih semula dengan kenaikan majoriti.
 
'''PilihanrayaPilihan umumRaya Umum Malaysia 2004''' telah diadakan di [[Malaysia]] pada [[Mac 21]], [[2004]]. Penyandang kerajaan ([[Barisan Nasional]]) yang diketuai oleh [[Perdana Menteri Malaysia|Perdana Menteri]] [[Abdullah Ahmad Badawi|Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi]] telah dipilih semula dengan kenaikan majoriti.
==Keputusan Pilihanraya==
 
[[Barisan Nasional(BN)]] mendapat kenaikan undi popular sebanyak 63.9%, tetapi sepatutnya mendapat undi yang lebih tinggi sekiranya kesemua kerusi dipertandingkan. Laporan di dalam media Malaysia pada [[Mac 23]] menunjukkan BN memenangi 198 kerusi parlimen kepada 20 kerusi gabungan parti pembangkang dengan satu calon bebas. Ini merupakan majoriti terbesar semenjak [[Pilihanraya Umum Malaysia 1978|pilihanraya 1978]].
 
==Keputusan Pilihanrayapilihan raya==
[[Barisan Nasional(BN)]] mendapat kenaikan undi popular sebanyak 63.9%, tetapi sepatutnya mendapat undi yang lebih tinggi sekiranya kesemua kerusi dipertandingkan. Laporan di dalam media Malaysia pada [[Mac 23]] menunjukkan BN memenangi 198 kerusi parlimen kepada 20 kerusi gabungan parti pembangkang dengan satu calon bebas. Ini merupakan majoriti terbesar semenjak [[PilihanrayaPilihan Raya Umum Malaysia 1978|pilihanrayapilihan raya 1978]].
 
The dominant party in the National Front, the Prime Minister's [[United Malays National Organisation]] (UMNO), won 109 seats, a gain of 32. UMNO's allies also gained seats. The [[Malaysian Chinese Association]] won 31 seats, a gain of two, and the [[Malaysian Indian Congress]] won nine seats, a gain of two.