Darjah Empayar British: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
JAnDbot (bincang | sumb.)
k bot mengubah: ko:영국 제국 훈장
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot mengubah: hu:A Brit Birodalom Érdemrendje; perubahan kosmetik
Baris 1:
[[ImejFail:OBEOBE.jpg|thumb|right|Anugerah pingat OBE wanita (kiri), lelaki (kanan)]]'''The Most Excellent Order of the British Empire''' atau '''''Perintah Paling Cemerlang oleh Empayar British ''''' adalah anugerah kesatriaan [[Britain|Great Britain]] ataupun [[England ]] yang diasas oleh [[Raja George V]] pada [[4 Jun]] [[1917]] . Anugerah kesatriaan ini terdiri dari lima kelas di dalam division awam dan ketenteraan ; yang mana pangkat teratas seperti tersenarai di bawah adalah darjah tertinggi menurut turutan:
 
* Knight or Dame Grand Cross (GBE)
Baris 7:
* Member (MBE)
 
Dua gelaran teratas adalah gelaran tertinggi dan pemengangnya termasuk di dalam kategori “knighthood” atau di dalam bahasa melayu sebagai “kesatriaan” yang memberi gelaran “'''Sir'''” untuk lelaki dan “'''Dame'''” untuk wanita.
 
Terdapat satu lagi jenis anugerah iaitu “British Empire Medal” yang mana penerimanya bukan dari anggota pemerintah (bukan rakyat England). Anugerah tersebut sudah tidak lagi diguna pakai atau diberi di [[England]] pada masa kini, tetapi masih digunakan oleh beberapa negara-negara [[komanwel]] sahaja seperti [[Bahamas]] dan [[Cook Islands]].
 
[[Kategori: Penerima anugerah Kesatriaan Empayar British]]
 
[[ar:رتبة الإمبراطورية البريطانية]]
Baris 29:
[[it:Ordine dell'Impero Britannico]]
[[he:מסדר האימפריה הבריטית]]
[[hu:A Brit Birodalom Érdemrendje]]
[[nl:Orde van het Britse Rijk]]
[[ja:大英帝国勲章]]