Pilihan raya umum Malaysia 1999: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 5:
 
==Gambaran keseluruhan==
Pilihan Raya Umum Malaysia 1999 merupakan kali pertama di Malaysia yang mana sebuah parti campuran pembangkang telah ditubuhkan untuk menentangmewujudkan keunggulansebuah partisistem campuranpolitik dwiparti bagi tujuan menentang keunggulan [[Barisan Nasional]] yang telah memerintah negara Malaysia secara berterusan sejak kemerdekaan. Digelarkan [[Barisan Alternatif]] (BA), parti campuran ini terdiri daripada [[Parti Islam SeMalaysia]] (PAS), [[Parti Tindakan Demokratik]] (DAP), dan [[Parti Keadilan Rakyat|Parti Keadilan]].
 
Parti Keadilan telah ditubuhkan oleh Datin Seri Dr. [[Wan Azizah Wan Ismail]] pada [[4 April]] [[1999]], selepas suaminya, bekas Timbalan Perdana Menteri [[Anwar Ibrahim]], telah ditahan oleh pihak polis atas tuduhan-tuduhan yang dianggap secara meluas sebagai ditimbulkan oleh alasan politik dan pertentangan pendapat antara [[Perdana Menteri Malaysia|Perdana Menteri]] [[Mahathir bin Mohammad|Datuk Seri Dr Mahathir Mohammad]] dengan timbalannya.
 
Dengan sentimen-sentimen anti-Mahathir yang amat kuat ketika itu, khususnya di kalangan orang-orang [[Melayu]], pilihan raya ini memberikan peluang yang paling baikterbaik untuk parti-parti pembangkang menafikan Barisan Nasional satu majoriti dua pertiga dalam [[Dewan Negara]], jika bukan untuk mengambil alih kerajaan Malaysia. Selain itu, BA sebagai satu kumpulan pembangkang yang padu jelas merupakan satu kuasa yang lebih sukar diatasi berbanding pilihanraya-pilihanraya yang lalu: kepaduan BA membolehkannya untuk menentang BN dalam satu pertandingan satu lawan satu antara dua parti. Ini bermakna bahawa BN tidak boleh mengharapkan undi perpecahan antara pesaing-pesaing pembangkang yang sering berlaku pada masa dahulu. Oleh itu, Pilihan Raya Umum Malaysia 1999 bukannya satu pilihan raya biasa yang mana keputusannya merupakan sesuatu yang sudah pasti seperti dahulu.
menafikan Barisan Nasional satu majoriti dua pertiga dalam [[Dewan Negara]], jika bukan untuk mengambil alih kerajaan Malaysia. Oleh itu, Pilihan Raya Umum Malaysia 1999 bukannya satu pilihan raya umum yang biasa di mana keputusannya merupakan sesuatu yang sudah pasti seperti dahulu.
 
Bagaimanapun, pertikaianideologi-pertikaianideologi dalamyang Barisanbertentangan Alternatifsama sekali antara parti-parti komponen BA, khususnya antara PAS dan DAP, terhadaptelah manisfestonyamengakibatkan telahpertikaian-pertikaian dalam Barisan Alternatif yang mengurangkan keberkesanan parti campuran pembangkang ini. Oleh sebab PAS merupakan "Abang Besar" dalam parti campuran ini, parti ini telah berjaya untuk memaksakan manisfesto partinya yang menegaskan pembentukan sebuah negara Islam untuk dijadikan manisfesto Barisan Alternatif.
 
Akhirnya, keputusan pilihan raya 1999 hanya merupakan satu lagi pengulangan keputusan dari segi bahawa Barisan Nasional masih memeliharakanmembentuk majoriti dua pertiganya dalam Dewan Rakyatkerajaan dan parti-parti pembangkang masihkekal merupakan parti pembangkang.
 
==Keputusan pilihan raya==