Pilihan raya umum Malaysia 1999: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
PM Poon (bincang | sumb.)
Baris 16:
 
==Keputusan pilihan raya==
6,631,094 daripada 9,564,071 pengundi berdaftar mengundi dalam pilihan raya ini yang melihatkan BN dikembalikan untuk membentuk kerajaan Malaysia. Walaupun Barisanjumlah Nasionalkerusi mengekalkanparlimennya majoritisebanyak dalam148 Parlimenjatuh 8.6% berbanding 162 kerusi yang diperoleh pada tahun 1995, jumlahpencapaian undinyaBN jatuhmasih sehinggajauh lebih kurangtinggi 56%.berbanding Keputusan-keputusan129 kerusi yang diperlukan untuk kerusimemperoleh parlimensatu adalahmajoriti sepertidua pertiga. Selain itu, BN juga memenangi semua pilihan raya negeri, kecuali [[Kelantan]] dan [[Terengganu]]. berikut:
 
PAS mencapai prestasi yang amat baik. Selain daripada mengekalkan negeri Kelantan, parti ini juga mengambil alih kerajaan Trengganu daripada BN. Kekuatan PAS di Parlimen bertambah sehingga 27 kerusi berbanding hanya 7 kerusi yang dicapai pada tahun 1995, iaitu satu lompatan hampir empat kali ganda. Serupa juga, pada peringkat negeri, kekuatannya bertambah hampir tiga kali ganda dari 33 kerusi ke 98 kerusi dalam pilihan raya ini. Berdasarkan keputusan ini, parti ini mengambil alih kepimpinan pembangkang dalam Parlimen yang dipegang oleh [[Lim Kit Siang]] daripada parti DAP.
 
Pilihan Raya Umum Malaysia 1999 tidak begitu baik untuk parti DAP. Walaupun parti ini berjaya mendapat lebih satu kerusi berbanding sembilan kerusi pada tahun 1995, iaitu satu kenaikan 11%, kedua-dua ahli kuatnya, iaitu Lim Kit Siang dan [[Karpal Singh]] ditewaskan. Perikatan parti dengan PAS telah melemahkannya parti ini sehingga hilang sokongan pengundi-pengundi bukan orang Melayu.
{{Pilihanraya Umum Malaysia 1999}}
 
Kemenangan 5 kerusi parlimen dan 4 kerusi negeri merupakan satu permulaan yang baik untuk Parti Keadilan, tetapi pemimpin-pemimpinnya kalah dalam pilihan raya ini, kecuali Dr. Wan Azizah. Jika Parti Keadilan telah bertanding tanpa merupakan sebahagian BA, keputusannya mungkin akan lebih teruk, dan tanpa Datuk Seri Anwar Ibrahim memainkan peranan yang ketara sebagai ikon dalam perjuangan parti ini, masa hadapan parti ini tidak dapat dipastikan. Adalah tidak mungkin bahawa Parti Keadilan dapat merupakan parti alternatif untuk undi Melayu, dan pencapaiannya dalam pilihan raya ini adalah disebabkan oleh perikatannya dengan PAS.
 
 
{{Pilihanraya Umum Malaysia 1999}}
 
==Lihat juga==