Pilihan raya umum Malaysia 1978: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PM Poon (bincang | sumb.)
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 6:
 
==Keputusan pilihan raya==
Dengan kemenangan 130 kerusi daripada 154 kerusi dalam [[Dewan Rakyat]], ini merupakan 84.4% daripada jumlah kerusi, walaupun Barisan Nasional hanya memperoleh 57.2% daripada jumlah undi. Pencapaian 84.4% ini adalah jauh melebihi majoriti dua pertiga yang diperlukan untuk membentuk kerajaan. Walaupun parti-parti pembangkang pada keseluruhannya memperoleh 42.8% daripada jumlah undi, mereka hanya memenangi 24 kerusi yang tinggal. Berdasarkan keputusan ini, [[Lim Kit Siang]] daripada DAP mengekalkan jawatannya sebagai ketua pembangkang dalam Parlimen.
Antara jumlah penduduk sebanyak 12,303,000 di Malaysia ketika itu, hanya 3,473,790 orang yang terdiri daripada 28.2% penduduk mengundi. Sikap tidak peduli di kalangan penduduk mungkin disebabkan oleh keputusan pilihan raya yang merupakan sesuatu yang sudah pasti.
 
Seperti yang dijangka, Barisan Nasional menang secara besar-besaran, dengan 132 kerusi daripada 154 kerusi dalam [[Dewan Rakyat]]. Ini merupakan 85.7% daripada jumlah kerusi yang jauh melebihi majoriti dua pertiga yang diperlukan untuk membentuk kerajaan.
 
Dalam pilihan raya umum ini, semua parti pembangkang telah ditewaskan oleh Barisan Nasional, kecuali [[Parti Tindakan Demokratik]] (DAP) yang memperoleh 16 kerusi, serta [[Parti Islam SeMalaysia]] (PAS) yang memenangi 6 kerusi. Berdasarkan keputusan ini, [[Lim Kit Siang]] daripada DAP mengekalkan jawatannya sebagai ketua pembangkang dalam Parlimen.
 
PAS juga hilang kubu lamanya di negeri [[Kelantan]] buat pertama kali sejak kemerdekaan kepada gabungan UMNO-[[Berjasa]] dalam pilihan raya negeri pada tahun ini.
 
==Lihat juga==
*[[Politik Malaysia]]
*[[Pilihan Raya Malaysia]]
*[[Pilihan Raya Umum Malaysia 2004]]
 
==Rujukan==
* [http://www.iseas.edu.sg/trends120.pdf Arah Aliran Malaysia: Penilaian Pilihan Raya] (PDF) – satu himpunan kerta kertas 62-halaman daripada Institut Penyelidikan Asia Tenggara selepas pilihan raya 1999.
* [http://www.binghamton.edu/cdp/era/elections/mal78par.html Laman web Pusat Prestasi Demokrasi]
 
{{stub}}
 
[[Kategori: Pilihan raya umum Malaysia]]