Pilihan raya umum Malaysia 1986: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PM Poon (bincang | sumb.)
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 3:
'''Pilihan Raya Umum Malaysia 1986''' merupakan pilihan raya umum yang ke-7 di [[Malaysia]], dan pilihan raya umum yang kedua sejak [[Mahathir bin Mohammad|Dr Mahathir bin Mohammad]] menjadi [[Perdana Menteri Malaysia|Perdana Menteri]]. Sebagaimana yang dijangka, parti campuran [[Barisan Nasional]] mengekalkan majoritinya dalam [[Parlimen Malaysia|parlimen]] dan oleh itu, memeliharakan genggamannya terhadap jawatan Perdana Menteri serta membentuk kerajaan.
 
 
==Keputusan pilihan raya==
Dengan kemenangan 148 kerusi daripada 177 kerusi dalam [[Dewan Rakyat]], ini merupakan 83.6% daripada jumlah kerusi, dan merupakan satu penurunan sebanyak 2.4% berbanding pilihan raya yang terakhir. Bagaimanapun, bilangan undi sebanyak 55.8% merupakan satu pengurangan sebanyak 7.8%.
 
Walaupun parti-parti pembangkang pada keseluruhannya memperoleh 41.5% daripada jumlah undi, mereka hanya memenangi 29 kerusi yang tinggal, iaitu 16.4% daripada kerusi-kerusi Dewan Rakyat. Berdasarkan keputusan parti pembangkang masing-masing, [[Lim Kit Siang]] daripada [[Parti Tindakan Demokratik]] (DAP) mengekalkan jawatannya sebagai ketua pembangkang dalam Parlimen.
 
 
==Lihat juga==