Bangunan Dewan Undangan Negeri Sarawak Baru: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Cerevisae (bincang | sumb.)
k Bangunan Dewan Undangan Negeri Sarawak dipindahkan ke Bangunan Dewan Undangan Negeri Sarawak Baru: Sarawak ada dua bangunan DUN. Yang lama itu terletak di Wisma Bapa. Yang baru terletak di tebing Waterfront Kuching
Cerevisae (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 25:
Datuk Seri Mohd Asfia Awang Nassar menulis buku bertajuk "Perubahan dan Kesinambungan" tentang latar belakang sejarah DUN Sarawak .Institut Arkitek Malaysia turut melancasrkan buku bertajuk "Bangunan Baru DUN Sarawak - Simbol Kedaulatan Rakyat".
 
==Sejarah venue pertamaperpindahan==
===Tempat persidangan pertama===
DUN Sarawak mulanya dikenali sebagai Majlis Umum hingga 1903 di [[Bintulu]] apabila mesyuarat sulungnya berlangsung pada 8 September 1867 di sebuah bangunan kayu. Bintulu merupakan wilayah terakhir yang diambil oleh [[Kesultanan Brunei]], manakala daerah [[Kuching]] yang ada sekarang, dikenali sebagai Sarawak ketika itu.
 
(Rajah) [[James Brooke]] pernah menyembunyikan diri ketika pemberontak menyeberangi sungai dalam [[Pemberontakan Bau]] dan pertukaran [[meriam]] antara [[Raja Muda Hashim]], [[Pengiran Indera Makkota]] dan Brooke sebagai pelawat dari [[England]] di Kampung Bedil Besar yng berhampiran.
 
===Fort Brooke===
Majlis Umum mengadakan mesyuarat keduanya di [[Fort Brooke]] di [[Sibu]] pada 15 Jun, 1868, iaitu yang dikenali sebagai venue luar kawasan terakhir.
 
===Astana===
Venue ketiga persidangan DUN Sarawak ialah Astana mulai Oktober 1870
 
===Bangunan Mahkamah===
Venue keempat ialah di Bangunan Mahkamah mulai 22 Julai, 1918, yang ketika itu sudah dikenali sebagai Council Negeri Sarawak.
 
===Dewan Pembangunan Tun Abdul Razak===
"Venue ke-5 Council Negeri diadakan di Dewan Pembangunan Tun Abdul Razak . Mereka mengadakan mesyuarat kali ke-106 pada 28 Disember 1973.
 
===Kompleks Council Negeri Sarawak===
Venue ke-6 diadakan di Kompleks Council Negeri Sarawak, [[Petra Jaya]],[[Sarawak]]. [[Yang di-Pertuan Agong]] merasmikan venue ini pada 17 Ogos 1976.Kompleks ini akan dijadikan Pusat Seni di bawah kelolaan Kementerian Pembangunan Sosial dan Perbandaran.<ref>[http://www.bernama.com/bernama/v3/bm/news_lite.php?id=428077 Bangunan Baru Dun Sarawak Catat Sejarah Tersendiri]</ref>