Solat sunat gerhana: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Abangmanuk (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Abangmanuk (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 3:
'''Solat Sunat Gerhana''' atau juga dikenali sebagai [[solat sunat]] Kusuf atau Solat Khusuf merupakan [[solat]] yang didirikan sewaktu terjadi [[gerhana bulan]] atau [[gerhana matahari|matahari]].
 
Definasi===Definisi [[Kusuf]] dan [[Khusuf]]===
 
[[Kusuf]] dari segi bahasa bermaksud terlindungnya cahaya [[matahari] samada terlindungnya itu dalam bentuk juzu'nya atau keseluruhannya. [[Khusuf]] pula mutlak digunakan untuk lindungan cahaya bulan secara juzu' atau pun keseluruhannya. Ramai ulama' yang menyatakan bahawa kedua-dua kalimah itu boleh digunakan untuk kedua-duanya sekali samada gerhana bulan atau pun matahari.
 
'''===Hukum Solat Gerhana Matahari'''===
 
Hukumnya adalah sunat muakkadah atau pun sunat yang digalakkan.
Baris 19:
Rasulullah s.a.w telah menyangkal kefahaman karut ini lalu bersabda sebagaimana tersebut. Begitulah juga dengan kebanyakan kita hari ini yang mana mereka bukan bersegera untuk solat gerhana apabila berlakunya sesuatu gerhana tetapi sebaliknya mencari sesuatu untuk memukul pangkal-pangkal pokok buahan supaya berbuah lebat. Perkara ini jika melibatkan kepercayaan yang berlawan dengan kekuasaan Allah dalam membuat sesuatu boleh membawa kepada syirik.
 
===Cara Solat Sunat Gerhana===
 
Solat gerhana ini disunatkan untuk ditunaikan secara berjemaah dengan diseru sebelum mendirikannya : as-Solatu Jaami'ah!!
Baris 27:
Solat gerhana ini boleh dilakukan secara berseorang atau secara berjemaah dan sebaiknya dilakukan secara berjemaah. Solat Gerhana mengandungi 2 rakaat, 4 al-Fatihah, 4 rukuk, dan 4 sujud. Iaitu seperti berikut :
 
:'''Rakaat pertama''' :
 
:1. Niat solat Gerhana, Takbir.
:2. Baca Al-Fatihah dan surah.
:3. Rukuk.
:4. I’tidal
:5. Baca Al-Fatihah dan surah.
:6. rukuk.
:7. I'tidal.
:8. Sujud dan seterusnya seperti solat biasa.
 
:'''Rakaat kedua''' :
 
:1. Niat solat Gerhana, Takbir.
:2. Baca Al-Fatihah dan surah.
:3. rukuk.
:4. I’tidal,
:5. Baca Al-Fatihah dan surah.
:6. rukuk.
:7. I'tidal.
:8. Sujud
:9. Tahiyat Akhir