Nursultan Nazarbayev: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
TXiKiBoT (bincang | sumb.)
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot mengubah: es:Nursultán Nazarbáyev; perubahan kosmetik
Baris 1:
{{Infobox President
|name = Nursultan Nazarbayev<br /><small>Нұрсұлтан Назарбаев</small>
|image = Nursultan Nazarbayev 27092007.jpg
|office = [[Presiden Kazakhstan]]
|primeminister = [[Sergey Tereshchenko]]<br />[[Akezhan Kazhegeldin]]<br />[[Nurlan Balgimbayev]]<br />[[Kasymzhomart Tokayev]]<br />[[Imangali Tasmagambetov]]<br />[[Daniyal Akhmetov]]<br />[[Karim Masimov]]
|term_start = 24 April 1990
|term_end =
Baris 40:
Nazarbayev menggantikan Kolbin pada 22 Jun 1989. Dia menjadi ketua negara pada 22 Mac hingga 24 April 1990. Nazarbayev terpilih menjadi [[Presiden Kazakhstan]] oleh Soviet pada 24 April. Beliau memenangi pemilihan presiden pada 1 Disember 1991, memenangi 91.5% suara dalam pemilihan umum .
 
== Presiden ==
 
Nazarbayev menukar nama Jawatankuasa Pertahanan Negara kepada Jabatan Pertahanan dan melantik [[Sagadat Nurmagambetov]] sebagai Menteri Pertahanan pada 7 Mei 1992. Majlis Tertinggi di bawah kepimpinan Speaker [[Serikbolsyn Abdilin]] , mula membincangkan draf perlembagaan pada Jun 1992.
Baris 55:
Bekas menteri , [[Zamanbek K. Nurkadilov]] menuduh Nazarbayev menerima rasuah jutaan dolar AS daripada syarikat minyak Amerika Syarikat pada 1990-an.
 
== Memerangi rasuah ==
 
[[Transparency International]] meletakkan Kazakhstan pada kedudukan 124 dalam senarai negara-negara rasuah pada tahun 2004 dengan skor 2,2 (pada skala 0-10 dengan 0 menunjukkan "sangat korup" ). Presiden Nazarbayev melancarkan perang suci melawan rasuah dan memerintahkan adopsi "10 langkah melawan rasuah" di semua peringkat negara dan masyarakat.
Baris 61:
Pelanggaran [[hak asasi manusia]] dikatan banyak berlaku. Korupsi medlibatkan keluarga beliau sendiri dan melibatkan pencucian wang, rasuah, dan pembunuhan. Antaranya ialah [[Kazakhgate]].
 
== Simbol ==
Pada 15 Disember 2006 , ulang tahun ke-15 kemerdekaan Kazakhstan , Nazarbayev menyatakan ia ingin bergabung dengan [[Iran]] dengan mata wang tunggal di [[Asia Tengah]]. Namun, Kazakhstan mengecam [[Presiden Iran]] [[Ahmadinejad]] yang menyokong terorisme.
 
Baris 68:
Pada bulan April 2008, [[The Observer]] melaporkan bahawa biografi Nazarbayev sedang ditulis oleh bekas menteri kabinet Inggeris Jonathan Aitken .
 
== Olimpik pembawa obor ==
Pada 2 April 2008, Nursultan Nazarbayev menjadi pembawa obor pertama Kazakhstan untuk obor Olimpik 2008 di [[Almaty]].
 
== Kehidupan peribadi ==
 
Beliau berkahwin dengan Sara Alpysqyzy Nazarbayeva dan mempunyai tiga anak perempuan; Dariga, Dinara, dan Aliya. Dariga berkahwin dengan Rakhat Aliyev. Dinara berkahwin dengan Kulibayev Timur. Aliya adalah usahawan terkemuka. Dia berkahwin dengan Aidar Akayev, putra mantan [[Presiden Kyrgyzstan]].
Baris 77:
Nazarbayev mempunyai tiga isteri: Sara Nazarbayeva, seorang pegawai , Gulnara Rakisheva, yang kedua, dan Assel Issabayeva, yang ketiga 1999 Miss Astana.
 
== Kehidupan muslim ==
Nazarbayev adalah seorang Muslim walaupun sebelum ini berfahaman [[ateistik]] semasa era Soviet.Dia menggalakkan umat Islam mengerjakan [[Haji]] di [[Mekah]].Dia juga menyokong pembangunan dan pembaikan masjid.Selain itu beliau memerangi keganasan di Kazakhstan .
 
Baris 88:
 
{{Kehidupan|1940||Nazarbayev, Nursultan}}
 
[[Kategori:Pemimpin negara kini]]
[[Kategori:Presiden Kazakhstan]]
Baris 105 ⟶ 106:
[[el:Νουρσουλτάν Ναζαρμπάγιεφ]]
[[en:Nursultan Nazarbayev]]
[[es:NursultanNursultán NazarbayevNazarbáyev]]
[[fa:نورسلطان نظربایف]]
[[fr:Noursoultan Nazarbayev]]