Briged: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Abangmanuk (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Abangmanuk (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Briged''' adalah satu formasi tempur di dalam Tentera Darat Malaysia, dan biasanya mempunyai kekuatan 3 batalion ataupun rejimen. Kadangkala bilangan battalion diubah menjadi empat battalion ataupun dua battalion mengikut keperluan taktikal.
 
Sesuatu Briged akan mempunyai elemen bantuan seperti 1 x bateri [[Rejimen Artileri DiRaja|artileri]], 1 x skuadron [[Rejimen Semboyan DiRaja|semboyan]], 1 x kompeni polis[[Kor Polis Tentera DiRaja|Polis tenteraTentera]], 1 x platun [[Kor Risik DiRaja|risik]], 1 x skuadron askar[[Rejimen juruteraAskar Jurutera DiRaja|Askar Jurutera]], dan 1 x Detasmen Bantuan Ringan [[Kor Jurutera Letrik Dandan Jentera. DiRaja|REME]]
 
Briged biasnya diketuai oleh seorang [[Brigadier Jeneral]], tetapi kadangkala diberikan perintah kepada [[Kolonel]]. Briged boleh beroperasi secara sendirian sebagai '''Briged Bebas''' tetapi lazimnya menjadi unit di dalam sesebuah [[Divisyen]].
 
Terdapat 3 jenis briged di dalam [[Tentera Darat Malaysia]]
 
* '''[[Briged Infantri]]'''
 
:[[Briged Infantri]] mempunyai 3 batalion infantri dan tidak mempunyai elemen [[armor]] di dalam senarai kelengkapannya. Anggota briged infantri bergerak sama ada menggunakan lori tentera ataupun secara berjalan kaki.
 
* '''[[Briged Mekanis]]'''
 
:Anggota briged mekanis bergerak di emdan pertempuran menggunakan kenderaan berperisai (Armoured Infantry Vehicle) seperti ACV300[[ACV 300 Adnan]], [[KIFV]] dan [[Condor]].
 
:Kenderaan berperisai akan membawa anggota briged mekanis di medan pertempurpertempuran di mana anggota briged akan keluar daripada kenderaan berperisai mereka untuk bertempur.
 
:Kenderaan berperisai mereka akan seterusnya digunakan sebagai elemen bantuan dengan menggunakan [[mesingan]] ataupun [[meriam kecil]].
 
* '''[[Briged Para]]'''
 
:Briged Para terdiri daripada 3 battalion tentera infantryinfantri yang dilatih untuk menggunakn paying[[payung terjun]] untuk memasuki medan pertempuran. Selepas mencecah tanahmendarat, mereka menjadi pasukan infantryinfantri biasa.
 
:Disebabkan mereka dibawa ke medan tempur dengan pesawat udara, kelengkapan mereka hanya meliputi kelengkapan ringan.
 
:Dengan ini battalionbatalion para boleh digerakkan dengan cepat dari markas ke medan tempur. Dengan demikian, briged[[Briged Para]] digunakan sebagai unit utama di dalam [[Pasukan Atur Cepat]] (PAC) [[Tentera Darat Malaysia]].
 
* '''[[Briged Armor]]'''
 
: Satu jenis briged yang mungkin ditubuhkan oleh [[Tentera Darat Malaysia]] adalah [[Briged Armor]] yang mempunyai elemen tempur terdiri dari rejimen armor dan battalionbatalion mekanis. Biasanya briged armor mempuanyai 2 rejimen [[kereta kebal]] MBT dan satu batalion askar mekanis. Ketika ini [[Tentera Darat Malaysia]] masih belum mempunyai briged armor.
 
==Rujukan==