Gerbang: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
TXiKiBoT (bincang | sumb.)
k bot menambah: ml:കമാനം
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot mengubah: id:Pelengkung; perubahan kosmetik
Baris 3:
Gerbang agak berbeza sedikit dengan [[Iwan]] kerana Iwan mempunyai binaan tembok tertutup dibahagian dalamnya.
 
== Gerbang semulajadi ==
[[Gerbang Laut]] merupakan salah satu contoh gerbang semulajadi yang berada di kawasan pinggir laut yang berteluk atau bertanjung, gerbang ini terjadi berikutantindak balas pasang surut ombak laut yang membadai di kawasan penggir laut yang mempunyai tanjung. Secara teknikalnya, ombak akan menyebab berlakunya hakisan keatas batuan lembut, apabila hakisan makin bertambah, maka tetanjung mudah membentuk beberapa gua, lama kelamaan dinding gua yang telah dibadai oleh ombak akan runtuh dan seterusnya membentuk gerbang laut. Keadaan badaian ini akan terus berlaku dan mungkin menyebabkan tiang gerbang laut akan runtuh, maka terbentuklah batuan tunggal dan seterusnya batuan sisa.
[[Fail:Delicatearch1.jpg|thumb|[[Gerbang lembut]], adalah bentuk gerbang semulajadi yang terdapat di [[Moab]], [[Utah]]]]
 
== Lain-lain gerbang ==
[[Gerbang buta]] adalah gerbang yang diisi dengan batuan atau bahan penyumbat yang tidak boleh menjadi tetingkap, pintu mahupun tempat laluan. Gerbang buta biasanya wujud pada bangunan yang telah mengalami pembaikan dan perubahan bentuk yang melibatkan pecahan bahagian mahupun tambahan bahagian seperti blok-blok dinding.
 
Baris 20:
[[ast:Arcu]]
[[az:Tağ]]
[[id:LengkunganPelengkung]]
[[zh-min-nan:Oân-kong]]
[[be:Арка]]