Batalion: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Abangmanuk (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Alistair (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Battalion''' adalah satu pasukan tentera yang mempunyai dua hingga enam [[Kompeni]]. Biasanya batalion diperintah oleh seorang [[Leftenan Kolonel]]. Batalion mempunayi kekuatan anggota lebih kurang 720 anggota, walaupun bilangan anggota berubah mengikut peranan dan kelengkapan unit tersebut.
 
===Kegunaan Di Dalam Tentera Darat Malaysia===
 
Di dalam Tentera Darat Malaysia, battalion hanya digunakan untuk panggilan unit-unit di dalam pasukan-pasukan infantri Rejimen Askar Melayu DiRaja dan Rejimen Renjer DiRaja. Pasukan Kor Kesihatan DiRaja juga dipanggil battalion. Pasukan kor Risik DiRaja juga dikumpulan mengikut battalion.
Baris 9:
Dalam kegunaan di Malaysia, pasukan [[Pasukan Gerakan Am]] [[Polis DiRaja Malaysia]] (PDRM) juga dikumpulkan di dalam battalion.
 
===Nombor Turutan Batalion===
 
Batalion diberikan nombor turutan di dalam rejimennya, umpamanya '''Batalion Pertama Rejimen Askar Melayu DiRaja''' dan '''Batalion Pertama Rejimen Renjer DiRaja'''. Biasanya panggilan diringkaskan dengan menggugurkan perkataan “Rejimen” dan "DiRaja" dan ringkasan menjadi “1 Melayu”, “2 Renjer”, “8 Renjer”, “17 Melayu” ataupun “3 Bn PGA”.
 
===Organisasi===
 
Battalion boleh beroperasi secara bebas, tetapi biasanya bertempur sebagai sebuah unit di dalam unit tempur yang lebih besar seperti [[Briged]]. Batalion [[infantri]] mempunyai 3 [[Kompeni]] askar infantri dan 1 [[Kompeni Bantuan]] serta 1 Kompeni Markas. Kompeni dipanggil mengikut [[abjad fonetik]] “Alpha”, “Bravo”, “Charlie”, “Delta” dan “HQ Kompeni”. Kompeni Bantuan mempunyai kelengkapan [[mesingan]] berat, kelengkapan [[penangkis armor]], pasukan [[tinjau]] dan [[penembak tepat]], dan [[platun]] [[mortar]].