342 SM: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Escarbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: hy:Մ. թ. ա. 342
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: sw:342 KK; perubahan kosmetik
Baris 22:
<br clear=all>
 
== Peristiwa ==
=== Mengikut tempat ===
==== Yunani ====
* [[Aristotle]], ahli falsafah Yunani, dijemput oleh [[Philip II dari Macedon]] ke ibu kotanya di [[Pella]] untuk mengajar puteranya, [[Alexander Agung]], secara persendirian. Sebagai tokoh intelektual yang terutama di [[Yunani]], Aristotle ditempah untuk menyediakan Alexander sebagai ketua tentera pada masa hadapan.
* Philip II dari Macedon memulakan satu siri kempen ketenteraan di [[Thrace]] dengan tujuan untuk mengilhakkannya sebagai sebuah provinsi [[Macedon]]. Ketika tentera Macedon mendekati [[Semenanjung Thrace]] ([[Semenanjung Gallipoli]]), [[Diopeithes]], jeneral [[Athens]], menjarah daerah ini di Thrace dan oleh itu, memurkakan Philip II kerana beroperasi terlalu dekat dengan salah satu kotanya di Semenanjung. Philip II mendesak kepulangannya. Sebagai balasan, Perhimpunan Athens bersidang. [[Demosthenes]] meyakinkan Perhimpunan Athens supaya tidak memanggil pulang Diopeithes.
 
==== Sicily ====
* [[Timoleon]], jeneral [[Corinth]], memperluas pemerintahannya ke seluruh Sicily selepas mengusir sebilangan [[penzalim]] yang lain dan menyediakan Sicily untuk lagi sebuah serangan [[Carthage]] yang mungkin.
 
==== Republik Rom ====
* [[Pertempuran Gunung Gaurus]] berlaku antara [[Republik Rom|Rom]] dengan [[Samnium]]. Pertempuran ini dimenangi oleh tentera Rom yang dikatakan diketuai oleh [[Marcus Valerius Corvus]]. Ditempur di kaki Gunung Gaurus berdekatan dengan [[Cumae]], pertempuran ini merupakan pertempuran yang paling terkenal dalam [[Perang Samnium Pertama]].
 
==== China ====
* Semasa [[Zaman Negeri-Negeri Berperang]] di [[China]], angkatan tentera negeri [[Qi (negeri)|Qi]] menewaskan angkatan tentera negeri [[Wei (negeri)|Wei]] dalam [[Pertempuran Maling]].
 
== Kelahiran ==
* [[Menander]], penulis drama [[Kesusasteraan Yunani|Yunani]] (maut [[291 SM]]).
 
== Kematian ==
 
[[Kategori: 342 SM | ]]
 
[[ast:342 edC]]
Baris 68:
[[it:342 a.C.]]
[[ka:ძვ. წ. 342]]
[[sw:342 KK]]
[[la:342 a.C.n.]]
[[lb:-342]]