Isomer: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PM Poon (bincang | sumb.)
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 5:
[[Image:Structural isomers.png|center|400px|Isomer-isomer propanol]]
 
Perhatikanlah bahawa posisikedudukan atom oksigen berbeza antara kedua-dua isomer itu: atom oksigen diikatkan pada hujung atom karbon dalam isomer pertama, dan pada karbon tengah dalam isomer kedua. Bilangan isomer yang mungkin akan bertambah dengan pesat ketika bilangan atom bertambah; umpamanya, alkohol yang kedua terbesar, iaitu [[butana|butanol]] (C<sub>4</sub>H<sub>10</sub>O), mempunyai lima isomer yang berbeza.
 
Dalam contoh di atas, harus diperhatikan bahawa untuk kedua-dua isomer itu, kesemua ikatan adalah ikatan [[Ikatan kovalen|tunggal]]; tidak adanya ''jenis'' ikatan yang terdapat dalam satu isomer tetapi tidak terdapat dalam isomer yang lain. Bilangan ikatan juga adalah sama. Daripada struktur kedua-dua molekul itu, bolehlah disimpulkan bahawa [[Perubahan pembentukan entalpi piawai|kestabilan kimia]] adalah sama atau hampir sama.
Baris 11:
Bagaimanapun, terdapat lagi satu isomer [[Karbon|C]]<sub>3</sub>[[Hidrogen|H]]<sub>8</sub>[[Oksigen|O]] yang mempunyai sifat yang amat berbeza: [[eter]] [[etil]] [[metil]] ('''III'''). Perhatikanlah bahawa berbeza dengan kedua-dua contoh di atas, atom oksigen diikatkan kepada dua atom karbon, berbanding satu atom karbon dan satu atom hidrogen. Oleh sebab isomer ini tidak mempunyai satu [[kumpulan hidroksil]], molekul tersebut tidak lagi dianggap sebagai alkohol, tetapi dikelaskan sebagai eter, dan mempunyai sifat kimia yang lebih serupa dengan eter yang lain berbanding isomer alkohol di atas.
 
Lagi satu contoh isomer yang mempunyai sifat yang amat berbeza boleh didapati di sebilangan [[xantin]]. [[Teobromin]] didapati dalam [[coklat]], tetapi jika salah satu daripada dua kumpulan metilnya dialihkan ke posisikedudukan yang lain dalam teras cecincin kembarnya, isomer itu akan menjadi [[teofilin]] yang digunakan sebagai [[bronkodilator]].
 
 
Baris 21:
* [[kestereoisomeran]].
 
Dalam '''isomer struktur''', atom-atom dan kumpulan-[[kumpulan fungsian]] diikatkan dengan cara-cara yang berbeza, umpamanya alkohol profil di atas. Kumpulan ini termasuk ''keisomeran rantai'' yang mana rantai-rantai [[hidrokarbon]] mempunyai pencabangan yang berbeza-beza; '''keisomeran posisikedudukan''' yang berkenaan dengan posisikedudukan kumpulan fungsian dalam satu rantai; dan '''keisomeran kumpulan fungsian''' yang mana satu kumpulan fungsian dipisahkan menjadi kumpulan-kumpulan yang berbeza.
 
Dalam '''stereoisomer''', struktur ikatan adalah sama, tetapi posisikedudukan geometri untuk setiap atom dan kumpulan fungsian dalam ruang adalah berbeza. Kelas ini termasuk [[enantiomer]] yang mana isomer-isomer yang berbeza adalah imej cermin bagi satu sama lain, dan [[diastereomer]] ketika sebaliknya. Kediastereomeran pula dibahagikan kepada [[keisomeran konformasi]] (konformer) jika isomer-isomer itu dapat saling bertukar melalui putaran-putaran ikatan kimia, dan [[keisomeran cis-trans]] apabila ini tidak mungkin. Perhatikanlah bahawa walaupun konformer boleh dirujuk sebagai mempunyai satu hubungan diastereomer, isomer-isomer bukannya diastereomer pada dirinya keran ikatan-ikatan dalam konformer boleh diputarkan untuk menghasilkan imej-imej cermin.
 
Dalam [[kimia makanan]], [[kimia perubatan]] dan [[biokimia]], [[keisomeran cis-trans]] sering dipertimbangkan. Dalam kimia perubatan dan biokimia, enantiomer kini amat menarik kerana kebanyakan perubahan dalam jenis-jenis isomer ini kini diketahui amat bermakna kepada organisma-organisma hidup. Penyelidik-penyelidik dalam industri perubatan dan universiti telah mendapat kaedah-kaedah [[kromatografi]] untuk mengasingkannya dengan pasti. Bagaimanapun, kaedah-kaedah ini amat mahal pada skala perindustrian dan hanya digunakan jika isomer yang lain berpotensi mendatangkan keburukan.
Baris 29:
Sedangkan isomer-isomer struktur biasanya mempunyai sifat-sifat kimia yang berbeza, stereoisomer-stereoisomer mempunyai tindakan yang sama dalam kebanyakan reaksi kimia. Bagaimanapun, [[enzim]] boleh membezakan antara stereoisomer-stereoisomer sebatian yang berbeza, dan organisma-organisma seringnya lebih menyukai satu stereoisomer berbanding yang lain. Sebilangan stereoisomer juga berbeza dari segi cara untuk memutarkan cahaya terkutub.
 
Jenis-jenis keisomeran yang lain adalah di luar lingkungan rencana ini. Terdapat juga isomer-isomer [[topologi]] yang digelarkan [[topoisomer]]. Molekul-molekul yang mempunyai topoisomer termasuk [[katenana]] dan [[DNA]]. Enzim [[topoisomerase]] boleh menyimpulkan DNA dan oleh itu, mengubahkan topologinya. Terdapat juga isomer [[isotopomer]] (juga digelarkan "isomer isotop") yang mempunyai bilangan yang sama untuk setiap penggantian isotop tetapi dengan posisikedudukan kimianya berlainan. Dalam [[fizik nuklear]], isomer-[[isomer nuklear]] merupakan keadaan-keadaan keterangsangan nukleus atom.
 
== Sejarah ==