Maha Sarakham: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Robbot (bincang | sumb.)
k robot Adding: de, fr, no, th Modifying: en
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 7:
kepadatan = 179
}}
 
'''Wilayah Maha Sarakham''' ([[bahasa Thai]]: มหาสารคาม; juga dieja '''Mahasarakham''') ialah sebuah [[Wilayah Thailand|wilayah]] (''changwat'') yang terletak di timur laut [[Thailand]]. Wilayah ini disempadankan oleh:
* [[Wilayah Kalasin]] di utara;
* [[Wilayah Roi Et]] di timur;
* [[Wilayah Surin]] di selatan; dan
* [[Wilayah Khon Kaen]] di barat.
 
Wilayah Maha Sarakham adalah antara 130 hingga 230 [[meter]] di atas aras laut. Hampir seluruh wilayah ini merupakan [[dataran]] yang dilitupi oleh [[sawah padi]]. Di bahagian utara dan timur wilayah ini terdapat bukit-bukit kecil. [[Sungai]] utamanya ialah [[Sungai Chi]]. Ibu kota wilayah ini ialah bandar [[Maha Sarakham]].
 
===Sejarah===
Wilayah Maha Sarakham diasaskan oleh Gabenor [[Wilayah Roi Et|Roi Et]] pada tahun [[1865]] ketika beliau menghantar 9,000 orang untuk menubuhkan sebuah [[bandar satelit]] dan menugaskan seorang sepupunya untuk menjadi gabenor petempatan itu. Pada tahun [[1868]], kerajaan pusat di [[Bangkok]] mengisytiharkan Maha Sarakham sebagai sebuah wilayah di bawah pengawasan Bangkok supaya ingin melemahkan kuasa Roi Et.
 
===Lambang===
[[Mohor]] Wilayah Maha Sarakham menunjukkan sepohon pokok besar di hadapan sawah-sawah padi untuk melambangkan kekayaan sumber wilayah ini.
[[Image:Seal Maha Sarakham.png|left|100px|Mohor wilayah]]
 
[[Bendera]] wilayah ini menunjukkan mohornya pada satu jalur [[Perang (warna)|perang]] yang mendatar di tengah. Di atas dan di bawah jalur ini ialah jalur [[kuning]]. Warna perang melambangkan kekuatan dan ketabahan orang-orangnya yang hidup dalam [[iklim]] yang agak kering; warna kuning ialah warna jubah pendeta [[Buddhisme]] yang melambangkan [[agama]] penduduk.
 
Pokok Wilayah Maha Sarakham ialah [[Pokok Walnut India]] (''Albizia lebbeck '') yang diberikan oleh [[Permaisuri]] [[Sirikit]] pada tahun [[1994]]. [[Bunga]] wilayah ini ialah [[Pokok Bunga Kemboja]] (''Plumeria alba'').
<br clear=all>
 
{{Wilayah Thai}}