450 SM: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
TXiKiBoT (bincang | sumb.)
k bot menambah: sw:450 KK
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: tl:450 BC; perubahan kosmetik
Baris 22:
<br clear=all>
 
== Peristiwa ==
=== Mengikut tempat ===
==== Yunani ====
{{portal|Yunani|Coat_of_arms_of_Greece.svg}}
* [[Cimon]], [[jeneral]] [[Athens]], belayar ke [[Cyprus]] dengan 200 buah kapal [[trirem]] [[Liga Delos]]. Di sana, beliau menghantar 60 buah kapal ke [[Mesir]] untuk membantu tentera Mesir di bawah [[Amyrtaeos]] yang sedang bertempur dengan angkatan [[Parsi]] di [[Delta Nile]]. [[Cimon]] menggunakan kapal-kapal yang tinggal untuk membantu pemberontakan negara-negara kota [[Yunani]] [[Cypriot]] terhadap penguasaan [[Empayar Parsi|Parsi]] di pulau itu. [[Cimon]] mengepung kubu [[Parsi]] di [[Citium]] yang terletak di pantai barat daya [[Cyprus]] tetapi pengepungan itu gagal, dan [[Cyprus]] kekal di bawah penguasaan [[Phoenicia]] dan Parsi.
Baris 30:
* [[Athens]] mengurangkan [[ufti]] yang dikenakan pada negara-negara kota taklukannya (iaitu ahli-ahli [[Liga Delos]]), dan setiap kota dibenarkan mencetak duit syiling sendiri.
* [[Candi Theseus]] disiapkan di [[Athens]].
* [[Perdiccas II dari Macedon|Perdiccas II]] mewarisi [[Alexander I dari Macedon|Alexander I]] sebagai raja [[Macedon]] (tarikh anggaran).
* [[Myron]] membuat arca gangsa ''[[Pelempar Cakera]]'' ([[Discobolus]]). Salinan [[Rom kuno|Rom]] kini berada di [[Museo Nazionale Romano]], [[Rom]] (tarikh anggaran).
 
==== Republik Rom ====
* Kejayaan [[Perintahan Bersepuluh]] pertama menyebabkan pelantikan Perintahan Bersepuluh yang kedua yang juga termasuk orang-orang [[marhaen]] antara ahli-ahlinya. Perintahan Bersepuluh yang kedua ini menambahkan lagi dua tajuk kepada sepuluh tajuk yang dahulu dan dengan itu, melengkapkan [[Undang-undang Dua Belas Jadual]] (Lex Duodecim Tabularum) yang kemudian menjadi teras undang-undang Rom buat berabad-abad yang berikut. Bagaimanapun, pemerintahan Perintahan Bersepuluh ini beransur-ansur menjadi semakin ganas dan zalim.
 
==== Sicily ====
{{portal|Sicily|Flag of Sicily.svg}}
* Selepas kejayaan-kejayaan permulaan yang kecil (termasuk penawanan Inessa daripada kolonis-kolonis Yunaninya), [[Ducetius]], seorang ketua keyunanian [[Siculi]] (penduduk-penduduk kuno [[Sicily]]), ditewaskan secara muktamad oleh gabungan angkatan tentera [[Syracuse, Sicily|Syracuse]] dan [[Acragas]]. Ducetius melarikan diri dalam buangan ke [[Corinth]].
 
=== Mengikut topik ===
==== Seni ====
* Zaman peralihan ([[Zaman Klasik Awal]]) [[seni arca]] berakhir di [[Yunani]], dan disusuli oleh [[Zaman Klasik Tinggi]] (tarikh anggaran).
* [[Polykleitos]] dari [[Argos]] mengembangkan satu set peraturan untuk mencipta susuk badan manusia yang sempurna (tarikh anggaran).
* [[Polygnotos]] dari [[Thasos]] menamatkan kerjayanya (tarikh anggaran).
* Bangunan [[Bouleuterion]] lama di sebelah barat [[Agora kuno Athens]] dibina (tarikh anggaran).
* k.k. 450 SM - [[440 SM]] - [[Polykleitos]] mencipta arca gangsa [[Pelembing]] ([[Doryphoros]]). Salinan [[Rom kuno|Rom]] kini berada di [[Museo Archeologico Nazionale]], [[Naples]], [[Itali]].
* k.k. 450 SM - 440 SM - Lukisan kanak-kanak perempuan dengan burung pada sebuah batu perkuburan di [[Paros]], dibuat dan kini berada di [[Muzium Seni Metropolitan]], [[New York]].
* k.k. 450 SM - 440 SM - Lukisan wanita dengan pembantunya dalam gaya [[Achilles Painter]], iaitu hiasan latar belakang putih dengan susuk badan hitam pada tembikar [[lekitos]], dan lukisan tambahan dengan menggunakan [[tempera]], dibuat, dan kini berada di [[Muzium Seni Halus]], [[Boston]].
 
== Kelahiran ==
* [[Alcibiades]], [[jeneral]] dan [[ahli politik]] [[Athens]] (maut [[404 SM]])
 
== Kematian ==
* [[Cimon]], negarawan dan jeneral Athens (lahir k.k. [[510-an SM|510 SM]])
* [[Alexander I dari Macedon|Alexander I]], raja [[Macedon]] (tarikh anggaran)
 
[[Kategori: 450 SM | ]]
 
[[af:450 v.C.]]
Baris 110:
[[fi:450 eaa.]]
[[sv:450 f.Kr.]]
[[tl:450 BC]]
[[th:พ.ศ. 94]]
[[uk:450 до н. е.]]