Al-Ma'mun: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Luckas-bot (bincang | sumb.)
k bot menambah: tr:Memun
Muhd Along (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{Islam}}
[[Khalifah]] '''Abu Jafar al-Ma'mun ibn Harun''' ([[14 September]] [[786]] - [[9 Ogos]] [[833]]), sering dikenali sebagai '''Al-Ma'mun''' atau '''Al-Makmun''' (المأمون) merupakan seorang khalifah Kerajaan [[Bani Abbasiyyah]] dari [[813]] sehingga 833 Masihi. Baginda merupakan putera kedua kepada Khalifah [[Harun Al-Rasyid]], dan menjadi khalifah selepas menggantikan abangnya, [[Al-Amin]].
 
== Perang Saudara kerajaan Abbasiyah ==
{{Main|Pertempuran Rayy}}
{{Main|Perang Baghdad (812–813)}}
Pada tahun 802 M., [[Harun al-Rashid]], iaiutu ayahanda kepada al-Ma'mun dan al-Amin, memerintahkan agar al-Amin menggantikannya dan al-Ma'mun bertugas sebagai gabenor di [[Greater Khorasan|Khurasan]] dan sebagai khalifah selepas kematian al-Amin. Al-Ma'mun sebenarnya lebih tua daripada dua beradik, tetepi ibunya adalah berbangsa [[Parsi]] apabila bonda al-Amin pula adalah sebahagian daropada keluarga kerajaan Abbasiyah yang memerintah. Selepas kematian Harun al-Rashid pada tahun [[809 M.]], perhubungan di antara kedua adik-beradik ini retak. Sebagai tindak balas kepada gerakan kemerdekaan al-Ma'mun, al-Amin telah mengisytiharkan puteranya sendiri Musa sebagai pewarisnya. Pelanggaran wasiat Harun al-Rasyid telah membawa kepada perang saudara di mana al-Ma'mun telah membawa tentera Khurasan yang dipimpin oleh [[Tahir bin Husain]] (822M. ), menewaskan tentera al-Amin's dan melancarkan perang ke atas. Pada tahun[[813]], al-Amin telah dibunuh dan al-Ma'mun telah menjadi khalifah untuk seluruh empayar Abbasiyah.
 
== Tamadun yang dibina Al-Makmun ==
Baris 13 ⟶ 18:
 
Walaupun minha diteruskan dalam zaman dua orang lagi khalifah selepas itu, [[al-Mutawakkil]] meninggalkannya pada tahun 848. Kegagalan ''minha'' merosakkan reputasi khalifah yang hilang kuasa ke atas bidang keagamaan terhadap golongan ulama.
 
== Kematian ==
Pada Tabari (v.32, pp. 224-231) berkata bahawa bagaimana Al-Ma'mun sedang duduk di tepi sungai demgan berkata kepada sesiapa tentang bagaimana air bergerak dengan pantas. Beliau berkata apakah yang bagus tentang air ini dan berkata jenis tarikh segar. Menyedari bekalan sudah tiba, beliau mengarahkan sesiapa untuk memeriksa sama ada ia dimasukkan. Sebaik mereka berada di sana ia mengajak sesiapa yang bersamanya untuk bersama dengan air. Sesiapa yang melakukan ini akan jatuh sakit. Yang lain disembuhkan. Tetapi al-Ma'mun meninggal. Semasa ia nazak, beliau mengakui kepercayaannya kepada Tuhan. Beliau berharap penggantinya meneruskan polisinya dan tidak memaksa rakyatnya lebih daripada apa yang mampu ditampungnya. Perkara ini berlaku pada 9 Ogos 833 M..
 
Al-Ma'mun mangkat berdekatan bandar [[Tarsus]]. Masjid besar bandar itu mengandungi makamnya. Beliau telah digantikan oleh adik lelakinya iaitu [[al-Mu'tasim]].
 
[[Kategori:Bani Abbasiyyah]]