Hubungan Indonesia–Singapura: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
Untuk menjalinkan persahabatan antara negara Indonesia dengan negara [[Singapura]], kedua-dua negara telah menubuhkan [[kedutaan]] di negara-negara satu sama lain.
{{padam}}
 
Kerja sama Pertahanan (Defence Cooperation Agreement/DCA) antara [[Indonesia]] dan [[Singapura]] akan segera disepakati bersamaan dengan perjanjian ekstradisi kedua negara.
Menurut Edward Lee, bekas [[Duta Besar]] Singapura untuk Indonesia yang habis tempoh perkhidmatannya pada tahun [[2006]], hubungan Indonesia dan Singapura selama ini selalu erat dan kuat, khususnya di bidang [[pertahanan]]. Umpamanya, [[Tentera Nasional Indonesia]] telah melindungi warganegara-warganegara Singapura di Indonesia semasa [[Reformasi Mei 1998]]. Selain itu, Angkatan Tentera Singapura telah membantu [[tentera]] Indonesia untuk menyalurkan ubat-[[ubat]] dan bantuan logistik ketika kejadian bencana [[tsunami]] di [[Aceh]] pada tahun [[2004]].
Dalam rangka memperkuat kerja sama pertahanan, Indonesia menjalin kerja sama dengan Singapura, salah satunya melalui Military Training Area (MTA) sejak 2000. Berdasarkan kesepakatan itu, maka ditetapkan kawasan untuk latihan militer bersama kedua negara yakni, MTA I di wilayah perairan [[Tanjung Pinang]] dan MTA II di [[Laut Cina Selatan]].
 
Bagaimanapun usaha-usaha untuk bersetuju dengan sebuah [[Perjanjian Kerjasama Pertahanan]] antara kedua-dua negara ini masih menghadapi masalah walaupun kedua-dua ketua negara Indonesia dan Singapura, iaitu [[Presiden Indonesia|Presiden]] [[Susilo Bambang Yudhoyono]] dan [[Perdana Menteri Singapura|Perdana Menteri]] [[Lee Hsien Loong]], telah bermesyuarat pada bulan Oktober [[2005]]. Kelewatan untuk memeterai perjanjian ini disebabkan oleh pertentangan pendapat terhadap pengendalian kawasan-kawasan latihan tentera, serta keinginan untuk memeterai perjanjian ini dengan satu perjanjian [[serah balik]] antara kedua-dua negara. Indonesia juga menuduh Singapura kerana tidak setia terhadap Perjanjian ini disebabkan pelarangan kedaulatan Indonesia ketika membenarkan [[Amerika Syarikat]] dan [[Australia]] mengambil bahagian dalam gerak latih tentera bersama Singapura.
 
Walaupun demikian, gerak latih tentera bersama telah dilaksanakan oleh kedua-dua negara sejak tahun [[2000]]. Gerak latih pertama yang digelarkan "MTA 1" telah diadakan di perairan [[Tanjung Pinang, dan gerak latihan kedua yang digelarkan "MTA 2" diadakan di [[Laut China Selatan]].
 
 
==Alamat Kedutaan==
=====Kedutaan Indonesia di Singapura====
: No. 7, Chatsworth Road
: Singapore 249761
: Telefon: (65) 6737 7422
: Fax: (65) 6737 5037 / 6325 5783
: Laman web rasmi: www.kbisingapura.com
: Emel: info@kbisingapura.com
 
==Rujukan==
* [http://www.kbrisingapura.com/news_0605_2006_3.php?lang=eng Laman web rasmi Kedutaan Indonesia di Singapura]
* [http://www.dmc.dephan.go.id/html/internasional/2006/mei/240506singapura.htm Laman web DMC]
 
 
{{Hubungan Indonesia}}
 
[[Kategori: Perhubungan luar negeri Indonesia]]
[[Kategori: Perhubungan luar negeri Singapura]]