Ebiet G. Ade: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
AFP~mswiki (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Image:Ebiet.jpg|thumb|MembelaEbiet G. Ade, membela golongan terbanyak menerusi [[muzik]].]]
 
'''Ebiet G. Ade''' (lahir: [[21 April]] [[1955]]) ialah [[penyanyi]] dan [[pencipta lagu]] yang cukup sinonim dengan alam dan derita/keluh-kesah golongan marhean. Sentuhan muziknya ternyata telah mempengaruhi putaran dunia muzik pop Indonesia buat selama-lamanya. Sehingga kini beliau telah melahirkan 818 buah album: ''Camelia I'', ''Camelia II'', ''Camelia III'', ''Camelia IV'', ''Langkah Berikutnya'', ''Tokoh-Tokoh", "Bingkai Mimpi'', ''Zaman'', ''Isyu!'', ''Menjaring Matahari'', ''Sketsa Rembulan Emas'', ''Seraut Wajah'', ''Kupu-Kupu Kertas'', ''Cinta Sebening Embun: Puisi-Puisi Cinta'', ''Aku Ingin Pulang: 15 Hits Terpopuler'', ''Gamelan'', ''Balada Sinetron Cinta'', dan ''ZamanBahasa Langit''.
 
Lahir dengan nama berdaftar Abdul Gafar Abdullah di [[Wonodadi]], Banyumas[[Banjarnegara]]; beliau merupakan [[anak]] bongsu Aboe Ja'far. Dulu beliau memang ada banyak cita-cita: [[jurutera]], [[doktor]], dan [[pelukis]]. Semuanya hanya tinggal mimpi, melencong menjadi penyanyi - walaupun katanya mahu dipanggil [[penyair]] - dan Ebiet memang terkenal!
 
Ebiet akrab dengan lingkungan seniman muda [[Yogyakarta]], [[1971]]. Memang tidak rugi beliau bergaul dengan mereka kerana ketika itulah beliau mula mencorak hala tuju muziknya tersendiri. Beliau memang rapat dengan seniman prolifik [[Emha Ainun NajibNadjib]], malah sering kali melantunkan syair kawannya itu dengan petikan gitarnya[[gitar]]nya. Yang peliknya, sewaktu memasuki [[studio rakaman]], tiada satu pun syair Emha yang dinyanyikannya. Meskipun Ebiet dikatakan berat hati meninggalkan tanah tumpah darahnya yang terkenal dengan warisan keraton, beliau kukuhkan niat di hati untuk mencuba nasib dan bakat semula jadinya di [[Jakarta]]. Rakaman demi rakaman dilaluinya dengan jayanya. Sempat juga beliau melakukan rakaman di [[Filipina]] untuk mendapatkan hasil yang lebih baik. Tetapi, beliau menolak merakankan lagu-lagunya dalam [[bahasa Jepun]], ketika beliau berkesempatan tampil di depan khalayak muzik di sana.
 
Berkahwin dengan Yayuk Sugianto (kakak [[Iis Sugianto]]), pada tahun [[1982]]; beliau dikurniakan 4 orang anak: Abietyasakti Ksatria Kinasih, Adaprabu Hantip Trengginas, Byatuasa Pakarti Hinuwih, dan Segara Banyu Bening. Mereka tinggal di kawasan Ciganjur, [[Pasar Minggu]], [[Jakarta Selatan]]. Di rumah ini Ebiet memelihara sekitar 20 ekor burung.
 
Kebelakangan ini, beliau melakukan rakaman di Colombia Record, AS[[Amerika Syarikat]]. Ebiet turut menyertakan [[Adie MSM.S.]] dan [[Jimmy Manoppo]] membantu muziknya.
 
Ebiet pernah terpilih sebagai penyanyi kesayangan [[Siaran Radio ABRI]] ([[1989]]-[[1992]]), pemenang [[BASF Awards]] [[1984]] hingga [[1988]], dan penyanyi terbaik dalam [[Anugerah Musik Indonesia]] [[1997]].
 
Pernah Ebiet "menyepi" selama empat5 tahun. Sepanjangsejak tahun 1993[[1990]], beliau hanyasetelah mengeluarkan lagualbum ''AkuSeraut Ingin PulangWajah''. danBaru tahunpada [[1995]] disusulbeliau muncul dengan album ''CintaKupu-Kupu Sebening EmbunKertas''. PadaBeliau akhirjuga tahunpernah 1996,menyanyi Ebiet mengeluarkan album berjudullagu ''Kupu-kupuBerita KertasKepada Kawan''. bersama [[Mohamad Nasir bin Mohamad]] tahun 1995.
 
Ebiet kini dilihat lebih berkompromi dengan sejumlah penghibur lain yang mendukung pembuatan album terbarunya. Album ''Kupu-kupu Kertas'' didukung banyak pemuzik mapan, antara lain [[Ian Antono]], [[Billy J. Budiardjo]], [[Purwacaraka]], dan [[Erwin Gutawa]]. Cuma, kalau soal menciptakan lagu, Ebiet masih bertegas, tidak mahu/bersedia bekerjasama dengan orang lain..
 
[[Kategori:Penyanyi Indonesia|Ade]]
 
[[en:Ebiet G. Ade]]
[[id:Ebiet G. Ade]]