Moliere: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Luckas-bot (bincang | sumb.)
k bot menambah: be-x-old:Мальер
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: pnb:موليير; perubahan kosmetik
Baris 1:
[[ImejFail:Moliere 12.jpg|thumb|240px|Molière, ukiran ilustrasi depan bukunya yang berjudul "''Karya''".]]
 
'''Jean-Baptiste Poquelin''', lebih dikenali sebagai '''Molière''' ([[15 Januari]] [[1622]] – [[17 Februari]] [[1673]]), ialah seorang penulis [[drama]], [[pengarah teater]], serta [[pelakon]] [[Perancis]]. Beliau merupakan salah satu penulis [[satira]] [[komedi]] yang terunggul.
 
 
== Kehidupan ==
=== Kehidupan awal ===
Dilahirkan kepada seorang [[artisan]] dan pembuat [[upholsteri]] [[perabot]], ibunya meninggal dunia ketika Poquelin masih kanak-kanak. Beliau menyertai [[Collège de Clermont]] [[Persatuan Jesus|Jesuit]] dan terdapat banyak cerita tentang masanya di kolej itu: cerita-cerita itu mengatakan bahawa ayahnya suka sangat mendesak, beliau bertemu dengan [[Putera dari Conti]], serta beliau adalah murid kepada ahli [[falsafah]] [[Pierre Gassendi]], tetapi kesemua ini kelihatan tidak berasas. Bagaimanapun, adalah pasti bahawa Poquelin merupakan kawan rapat kepada ''abbé'' (ketua paderi) [[La Mothe Le Vayer]] (anak lelaki kepada [[François de La Mothe-Le-Vayer]]), semasa ''abbé'' itu menyunting karya-karya ayahnya. Telah dicadangkan bahawa Poquelin mungkin dipengaruhi oleh karya-karya ayahnya itu. Antara karya-karyanya yang sulung ialah sebuah terjemahan (kini hilang) untuk karya [[Lucretius]], ahli falsafah [[Rom]], yang berjudul ''[[Mengenai Sifat Benda-benda]]''.
 
Ketika Poquelin berumur 18 tahun, ayahnya mewarisi gelaran ''Tapissier du Roi'', serta jawatan berkait, iaitu ''valet de chambre'', kepadanya dan ini menyebabkannya kerap kali berhubungan dengan Raja [[Louis XIV dari Perancis|Louis XIV]]. Terdapat tuntutan bahawa Poquelin mendapat ijazah dalam [[undang-undang]] di [[Orleans]] pada tahun [[1642]], tetapi terdapat setakat kesangsian tentang perkara ini.
 
=== Ketibaan di Paris ===
Pada Jun [[1643]], bersama-sama dengan kekasihnya, [[Madeleine Béjart]], serta dua orang adik-beradik Madeleine, Poquelin mengasaskan sebuah ''troupe'' (syarikat teater) yang bernama [[L'Illustre Théâtre]]. Malangnya, syarikat itu jatuh bankrap pada tahun [[1645]]. Adalah pada masa ini bahawa Poquelin bermula menggunakan [[nama samaran]] ''Molière'', kemungkinannya diilhami oleh sebuah desa kecil dengan nama yang sama di [[Perancis]] Selatan, berhampiran dengan [[Le Vigan]]. Adalah mungkin juga bahawa beliau menukarkan namanya untuk melepaskan ayahnya daripada menanggung rasa malu kerana mempunyai seorang pelakon sebagai ahli keluarganya. Kegagalan syarikat itu menyebabkan Molière dipenjarakan selama beberapa minggu, akibat hutangnya.
 
Baris 19:
''Les Précieuses Ridicules'' merupakan percubaan Molière yang sulung untuk mentertawai sesetengah gaya, tabiat dan kepura-puraan yang biasa berlaku di Perancis pada masa itu. Beliau mencipta frasa ''castigat ridendo mores'', iaitu satira "mengkritik adat resam melalui kelucuan", yang kekadang disalah anggap sebagai sepatah [[peribahasa]] [[bahasa Latin]]. Kejayaan sulungnya tidak lama kemudian menjadi tumpuan perdebatan kesusasteraan yang meluas tentang gaya dan kandungan karyanya itu.
 
== Pautan luar ==
{{commons}}
{{wikiquote}}
{{wikisource author|Molière}}
* {{gutenberg author|id=Molière|name=Molière}}
* [http://www.biblioweb.org/-MOLIERE-.html Gambaran keseluruhan: Biografi, Bibliografi, Analisis, Jalan Cerita] di biblioweb.org (bahasa Perancis)
* Karya-karya Molière dalam talian di:
** [http://www.site-moliere.com/pieces/ site-moliere.com]
Baris 31:
** [http://www.toutmoliere.net toutmoliere.net] (bahasa Perancis)
 
[[Kategori: Penulis drama Perancis]]
{{Link FA|pt}}
 
{{Link FA|pt}}
[[Kategori: Penulis drama Perancis]]
 
[[ar:موليير]]
Baris 89:
[[oc:Molière]]
[[uz:Molière]]
[[pnb:موليير]]
[[pms:Molière]]
[[pl:Molier]]