Diskriminasi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ychmatematik (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 09:07, 2 Ogos 2006

Diskriminasi merujuk kepada layanan yang tidak adil terhadap individu tertentu, di mana layanan ini dibuat berdasarkan pengkategorian individu tersebut ke dalam golongan tertentu. Misalnya, seorang individu telah dituduh melakukan masalah X, berdasarkan rasional bahawa individu berkenaan tergolong dalam remaja, dan diandaikan orang remaja memang bersifat suka buat kacau.

Terdapat banyak jenis diskriminasi yang wujud di masyarakat manusia.Misalnya:

  • Diskriminasi Umur
    Inividu diberi layanan yang tidak adil kerana beliau tergolong dalam lingkungan umur tertentu. Misalnya, di negara Malaysia remaja sentiasa dianggap orang yang menimbulkan masalah sehingga timbul istilah "masalah remaja".
  • Diskriminasi Jantina
    Inidividu diberi layanan yang tidak adil kerana umur mereka. Misalnya, seorang wanita menerima gaji yang lebih rendah dengan lelaki sejawatnya, walaupun sumbangan mereka adalah sama.
  • Diskriminasi Kesihatan
    Individu diberi layanan yang tidak adil kerana mereka menderita penyakit atau kecacatan tertentu. Misalnya seorang yang pernah menderita sakit jiwa telah ditolak untuk mengisi jawatan yang tertentu, walaupun ia telah sembuh dan mempunyai keupayaan yang diperlukan.