Wayang kulit Kelantan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Sigap86 (bincang | sumb.)
Sigap86 (bincang | sumb.)
Baris 5:
== Etimologi ==
 
Gelaran 'Siam' yang diberikan kepada kesenian wayang kulit ini adalah dipercayai merujuk kepada negara Siam (kini Thailand). Sejarah teknik pedalangan Wayang Kulit Siam dipercayai telah dibawa masuk ke Kelantan dari Kemboja melalui Thailand. Maka dari situlah, ianyakesenian dikenaliini sebagaidiberi nama Wayang Kulit Siam.
 
Selain itu, kesenian Wayang Kulit Siam juga dikenali sebagai Wayang Kulit Kelantan, yakni merujuk kepadakerana sejarah asal-usul wayang kulit itu sendiri yangbermula berasaldi danKelantan. berkembangMasyarakat Melayu Patani di selatan Thailand pula menyebut kesenian ini sebagai 'Wayang Kelantan' atau 'Wayang Siam Kelantan' kerana kesenian ini telah dibawa masuk ke negeri Patani dari Kelantan. Di Pahang pula, kesenian ini lebih dikenali sebagai 'Wayang Pahang' yang dipersembahkan oleh orang-orang Melayu Kelantan yang berhijrah ke negeri tersebut.
 
Masyarakat Melayu Patani di selatan Thailand pula menyebut kesenian ini sebagai 'Wayang Kelantan' atau 'Wayang Siam Kelantan' bagi merujuk kepada asal-usul kesenian tersebut yang berasal dari Kelantan. Di Pahang pula, kesenian ini lebih dikenali sebagai 'Wayang Pahang' yang dipersembahkan oleh orang-orang Melayu Kelantan yang berhijrah ke negeri tersebut.
 
==Asal-usul Wayang Kulit Siam==