Rasisme: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ychmatematik (bincang | sumb.)
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''RasimeRasisme''' (Bahasa[[bahasa Inggeris]]:''Racism''), merupakan satu bentuk kepercayaan, sikap dan amalan yang mendiskriminasi segolongan [[manusia]] berdasarkan ciri-ciri rasnya[[ras]]nya.Secara asasnyaPada dasarnya, kepercayaan ini mengandaikan bahawa manusia boleh dibahagidibahagikan kepada ras yang berbeza; dan serentak itu, ia juga mengandaimengandaikan bahawa nilai dan darjat seseorang boleh ditentukan berdasarkan [[ras]] yang diwakilinya. Dalam [[bahasa Melayu]], konsep rasisme sangat berkaitan dengan '''perkauman''' dan juga '''semangat assabiyah'''.
 
Fahaman rasimerasisme sentiasanya akan membawa kecelakaan kepada manusia. Pada kebanyakan masa, rasisme akan melibatkan permusuhan terhadap golongan ras yang tertentu. daripadaDaripada itu, fahaman ini akan menghasilkan amalan seperti berikut:
 
*[[Diskriminasi]] kaum
*[[Pengasingan Kaumkaum]]
*[[Pembasmian Kaumkaum]]
 
 
==Penjenisan Rasisme==
==Jenis rasisme==
Rasisme boleh diluahkan melalui beberapa bentuk seperti apa yang ditunjukkan di bawah:
*'''Rasisme Individu'''<br/>Amalan rasisme yang dilakukan oleh orang keseorangan.
*'''Rasisme StrukturalIndividu'''<br/>Amalan rasisme yang dijalankandilakukan melaluioleh [[institusiorang sosial]] seperti perundangan dan pendidikanperseorangan.
*'''Rasisme Struktur'''<br/>Amalan rasisme yang dijalankan melalui [[institusi sosial]] seperti perundangan dan pendidikan.
*'''Rasisme Ideologikal'''<br/>Amalan Rasisme yang disokong oleh justifikasi yang bersistematik. Contohnya, kaum X menganggap dirinya ''superior'' kerana mereka adalah keturunan [[Dewa]] Y, menurut [[agama]] Z.
*'''Rasisme PembalasanIdeologi''' (bahasa Inggeris:''Reverse racism'')<br/>Amalan rasisme yang tercetusdisokong sebagaioleh reaksijustifikasi kepada rasismebersistem. Contohnya, kaum X memandangmenganggap rendahdirinya kepadalebih kaum Yunggul kerana kaummereka Yadalah memandangdaripada rendahketurunan kepada[[dewa]] kaumY, Xmenurut [[agama]] Z.
*'''Rasisme Berbalik'''<br/>Amalan rasisme yang tercetus sebagai reaksi kepada rasisme. Contohnya, kaum X memandang rendah kepada kaum Y kerana kaum Y memandang rendah kepada kaum X.
 
{{BM}}
 
[[Kategori: Diskriminasi]]
 
 
[[ar:عنصرية]]
[[bs:Rasizam]]
[[bg:Расизъм]]
[[ca:Racisme]]
[[cs:Rasismus]]
[[da:Racisme]]
[[de:Rassismus]]
[[en:Racism]]
[[et:Rassism]]
[[es:Racismo]]
[[eo:Rasismo]]
[[eu:Arrazismo]]
[[fr:Racisme]]
[[gl:Racismo]]
[[ko:인종차별주의]]
[[it:Razzismo]]
[[he:גזענות]]
[[sw:Ubaguzi wa rangi]]
[[lb:Rassismus]]
[[lt:Rasizmas]]
[[hu:Rasszizmus]]
[[my:Rasism]]
[[nl:Racisme]]
[[ja:人種差別]]
[[no:Rasisme]]
[[nn:Rasisme]]
[[pl:Rasizm]]
[[pt:Racismo]]
[[ru:Расизм]]
[[scn:Razzismu]]
[[simple:Racism]]
[[sk:Rasizmus]]
[[sr:Расизам]]
[[sh:Rasizam]]
[[fi:Rasismi]]
[[sv:Rasism]]
[[zh:种族主义]]