Pengundian: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
 
PM Poon (bincang | sumb.)
Baris 5:
 
==Alasan untuk pengundian==
Dalam sebuah [[demokrasi]], "pengundian" biasanya melibatkan [[pilihan raya]], iaitu satu cara untuk [[para pengundi]] memilih calon untuk jawatan. Dalam politik, ''pengundian'' ialah cara untuk para pengundi dalam sebuah demokrasi untuk melantik wakil-wakil untuk [[kerajaan]] mereka.
In a [[democracy]], '''voting''' commonly implies [[election]], i.e. a way for an [[electorate]] to select among candidates for office. In [[politics]] ''voting'' is the method by which the [[electorate]] of a democracy appoints representatives in its [[government]].
 
'''Undian''' ialah pemilihan seseorang calon (atau sekumpulan calon) atau penentuan sesuatu [[usul (demokrasi)|usul]] (umpamanya ketetapan cadangan) dengan penandaan pada kertas undi. [[Undi sulit]] yang merupakan satu cara piawai untuk melindungi [[privasi politik]] pengundi biasanya diamalkan di [[tempat mengundi]]. (Bandingkanlah dengan [[undi pos]]). Di kebanyakan negara, pengundian adalah secara sukarela, tetapi sebilangan negara seperti [[Australia]], [[Belgium]] dan [[Brazil]] mempunyai sistem [[pengundian wajib]].
A '''vote''', or a '''ballot''', is an individual's act of voting, by which he or she express support or preference for a certain [[motion (democracy)|motion]] (e.g. a proposed resolution), a certain candidate, or a certain selection of candidates. A [[secret ballot]], the standard way to protect voters' [[political privacy]], generally takes place at a [[polling station]]. (Compare [[postal ballot]]). The act of voting in most countries is voluntary, however some countries, such as [[Australia]], [[Belgium]] and [[Brazil]], have [[compulsory voting]] systems.
 
Walaupun pengundian biasanya diakui sebagai salah satu ciri demokrasi yang utama, sebuah negara yang menjalankan pilihan raya yang menampilkan penduduknya membuang undi tidak semestinya bermakna bahawa negara itu adalah negara demokrasi Banyak [[kerajaan autoritarian]] mengadakan "pilihan raya" tetapi calon-calonnya di pilih dahulu dan diluluskan oleh golongan elit. Oleh itu, tidak terdapatnya persaingan, kelayakan pengundi terbatas, dan pengundian sering merupakan satu penipuan.
Though voting is usually recognized as one of the main characteristics of [[democracy]], a country's having an election featuring the populace casting votes does not necessarily mean the country is democratic. Many authoritarian governments have "elections" but the candidates are pre-chosen and approved by elites, there is no competition, voter qualifications are restrictive, and voting is often a sham.
 
Sesetengah orang berfikir bahawa apabila undi dicata pada media yang tidak dapat dilihat oleh [[manusia]], pengundi-pengundi hilang sebarang kemungkinan untuk menentusahkan bagaimana undi-undi mereka dikumpulkan dan diselaraskan untuk menghasilkan keputusan terakhir. Oleh itu, mereka perlu mempunyai kepercayaan yang mutlak dalam ketepatan, kejujuran dan keselamatan terhadap seluruh sistem pilihan raya. Ini adalah benar, khususnya untuk pilihan raya elektronik kerana, untuk orang-orang yang tidak memprogramkan [[komputer]], komputer-komputer itu bertindak sebagai kotak hitam, dan pengendaliannya hanya boleh ditentusahkan dengan mengetahui inputnya dan membandingkannya dengan output yang dijangka dengan output yang benar [http://www.acm.org/classics/sep95/], tetapi di bawah sistem undi rahsia, tidak terdapatnya input yang diketahui, atau output yang dijangka untuk membandingkan keputusan pilihan raya [http://www.electronic-vote.org].
Some people think that whenever votes are recorded in a medium which is invisible to humans, electors lose any possibility to verify how their votes are collected and tallied up to produce the final result, thus they need to have an absolute faith in the accuracy, honesty and security of the whole electoral apparatus. This is said to be particularly true for electronic elections because, for people who didn’t program them, computers act just like black boxes and their operations can truly be verified only by knowing the input and comparing the expected output with the actual output [http://www.acm.org/classics/sep95/], but under a secret ballot system, there is no known input, nor is there any expected output with which to compare electoral results [http://www.electronic-vote.org].
 
==Jenis undi==