Pengundian: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PM Poon (bincang | sumb.)
PM Poon (bincang | sumb.)
Baris 16:
[[Sistem pengundian]] yang berbeza menggunakan jenis undi yang berbeza. Kalau pilihan-pilihan untuk sesuatu pilihan raya ialah ''Alistair'', ''Aurora'', ''Hayabusa'', ''Polar'', dan ''Yosri''.
 
Dalam sistem pengundian yang menggunakan '''undi tunggal''', pengundi boleh memilih salah satu daripada lima calon itu yang mereka paling berkenan. [[Sistem pengundian majmukmajoriti|Yang pertama melintasi tiang]] (''First past the post'') menggunakan undi tunggal. Oleh itu, seorang pengundi mungkin mengundi Hayabusa. Ini menghalangnya daripada mengundi calon yang lain.
 
Dalam sistem pengundian yang menggunakan '''undi berbilang''', pengundi boleh mengundi mana-mana satu subset alternatif. Oleh itu, seorang pengundi mungkin mengundi Alistair, Aurora, dan Polar, dan menolak Hayabusa dan Yosri. [[PengundianSistem pengundian perkenananmajmuk]] menggunakan undi berbilang.
 
Dalam sistem pengundian yang menggunakan '''undi pemeringkatan''', pengundi menempatkan calon-calon mengikut keutamaannya. Umpamanya, mereka mungkin mengundi Yosri pada tempat pertama, diikuti oleh Polar, kemudian Hayabusa, Aurora, dan akhirnya Alistair. Banyak sistem pengundian menggunakan undi pemeringkatan. Sila lihat [[pengundian keutamaan]].