Ibn Bajjah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Luckas-bot (bincang | sumb.)
k bot menambah: oc:Avempace
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot mengubah: it:Ibn Bajja; perubahan kosmetik
Baris 31:
Kehebatan dalam bidang kepimpinan pula mula terserlah ketika Ibn Bajjah dilantik sebagai seorang menteri ketika era pemerintahan [[Abu Bakr Ibrahim]] yang berkuasa di [[Saragossa]].
 
== Sumbangan dalam bidang falsafah ==
Sumbangan Ibn Bajjah dalam bidang falsafah boleh disama tarafkan dengan [[al-Farabi]] dan [[Aristotle]]. Ini kerana dalam bidang ini beliau telah mengemukan suatu gagasan falsafah keTuhanan yang membawa maksud manusia boleh berhubung dengan [[akal faal]] melalui perantaraan ilmu pengetahuan dan pembangunan potensi manusia.
 
Baris 42:
Ibn Bajjah berpendapat, dengan adanya akal dan wahyu, seseorang itu mampu mengenali apa sahaja kewujudan samada tentang benda mahupun Tuhan!!!. Ibn Bajjah turut melopori sebuah buku yang berjudul al-Nafsy, yang membicarakan soal berkaitan jiwa.
 
== Ilmu logik Ibn Bajjah ==
Ibn Bajjah juga telah dikurniakan Allah dengan ilmu logik yang sangat hebat. Ketika beliau membicarakan mengenai ilmu logik akal, beliau berpendapat bahawa sesuatu perkara yang dianggap benar ataupun tidak bergantung kepada sifat keyakinan ataupun sekadar suatu kemungkinan. Justeru beliau menyifatkan, keyakinan ataupun secara tepat sesuatu perkara yang diyakini itu adalah sebenarnya suatu kebenaran dan sesuatu kemungkinan itu boleh menjadi benar ataupun tidak benar. Ini bermakna keyakinan adalah pokok kepada kebenaran, betul pula boleh dikatakan tidak semestinya benar kerana betul itu boleh menjadi salah. Salah dan betul adalah satu kemungkinan.
 
Baris 67:
[[es:Avempace]]
[[fr:Avempace]]
[[it:Ibn BajjahBajja]]
[[he:אבן באג'ה]]
[[lv:Ibn Badža]]