Samut Prakan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PM Poon (bincang | sumb.)
PM Poon (bincang | sumb.)
Baris 35:
 
===Tarikan pelancong===
* [[Simpanan Alam Bang Pu]], yang terletak lebih kurang 12 kilometer di kiri pusat bandar, mempunyai sejumlah [[burung]] yang besar. Tambangan Sakdi di Bang Pu amat popular dengan orang-orang Thai yang memberi makan kepada burung-[[Burung Camar|burung camar]], khususnya pada [[musim sejuk]]. Diasaskan secara rasmi pada tahun [[2004]] sempena hari jadi [[Permaisuri]] [[Sirikit]] yang ke-72, taman ini dikendalikan bersama-sama oleh [[Tentera Darat Diraja Thai]] dan [[WWF]] Thai.
* [[HTMS Maeklong]], bekas [[kapal]] [[Tentera Laut Diraja Thai]] ditambat dengan [[konkrit]] di [[Kubu]] Chulachomklao. yangKubu ini terletak di muara Sungai Chao Phraya di [[Amphoe Phra Samut Chedi]].
* Dua tarikan pelancong yang utama dalam provinsi ini terletak di [[Amphoe Mueang Samut Prakan]], yang merupakan daerah ibu kota:
# ''Mueang Boran'' atau "Kota Kuno", sebuah taman yang menampilkan replika kecil untuk semua bangunan bersejarah yang utama di Thailand; dan
# Ladang [[Buaya]].
* Selain daripada merupakan tapak untuk [[Lapangan Terbang Suvarnabhumi]], [[Amphoe Bang Phli]] termasyhuramat masyhur untuk Perayaan [[Pokok Bunga Teratai|Bunga Teratai]] Tahunan (''Rap Bua'') yang diadakan pada bulan purnama setiap Oktober.
 
==Lambang==