Kilometer: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 5:
}}
 
'''Kilometer''' ([[simbol]]: '''km''') yang merupakan sebahagian [[sistem metrik]] ialah [[Unit ukuran|unit]] untuk [[jarak]] yang sama dengan 1,000 [[meter]]. Meter ialah [[Unit asas SI|unit asas]] untuk jarak dalam [[Unit Sistem Antarabangsa]] (SI). Padanan untuk unit keluasan ialah kilometer persegi, manakala padanan untuk [[isi padu]] ialah kilometer padu.
[[Unit Sistem Antarabangsa]] (SI]] untuk jarak. Kilometer merupakan sebahagian [[sistem metrik]]. Padanan untuk unit keluasan ialah kilometer persegi, dan padanan untuk [[isi padu]] ialah kilometer padu.
 
[[hektometer]] << kilometer << [[megameter]]
Baris 14 ⟶ 13:
1 kilometer adalah sama dengan:
* 1,000 [[meter]] (1 meter sama dengan 0.001 kilometer)
* lebih kurang 0.621 [[Batu (ukuran)|batu]] (1 batu sama dengan lebih kurang sama dengan 1.609 kilometer)
* lebih kurang 1,094 [[ela]] (1 ela sama dengan lebih kurang sama dengan 0.000914 kilometer)
* lebih kurang 3,281 [[Kaki (ukuran)|kaki]] (1 kaki sama dengan lebih kurang sama dengan 0.000305 kilometer)
 
==Penggunaan antarabangsa==
Hampir semua negara di dunia mempergunakan kilometer sebagai ukuran jarak piawai, khususnya dalam papan tanda rangkaian [[jalan raya]] untuk menunjukkan jarak ke [[bandar raya]], [[bandar]], [[kampung]], [[subbandar]], dan sebagainya. [[Amerika Syarikat]] yang menggunakan [[Sistem di Raja British]] kini beransur-ansur menukarkan papan-papan tanda jalan raya di banyak negerinya kepada Unit Sistem Antarabangsa. Kekecualian utama ialah [[United Kingdom]] yang tidak bertujuan untuk berbuat demikian pada masa jangka pendek, satu keputusan yang berasaskan [[tradisi]]. Selain daripada United Kingdom, hanya [[Liberia]] dan [[Myanmar]] masih menggunakan batu.
Virtually all countries of the world utilise the kilometre as a standard measure of distance, particularly on road network signage to indicate distances to cities, towns, villages and suburbs etc. The [[USA]] is gradually kilometerising its road signage in many states. The main exception is the [[UK]], which has no intention of replacing the mile in the near future, a decision born mainly out of tradition. Aside from the UK, only [[Liberia]] and [[Myanmar]] ([[Burma]]) continue to use the mile.
 
==UnicodeSimbol symbolsUnikod==
ForUntuk thememastikan purposeskeserasian ofdengan compatibility withaskara [[Chinesebahasa languageCina|ChineseCina]], [[JapaneseBahasa languageJepun|JapaneseJepun]], anddan [[KoreanBahasa Korea|Korea]] ([[CJK]]) characters, [[UnicodeUnikod]] hasmempunyai simbol symbolsyang forberikut:
* kilometrekilometer (&#13214;) - codekod 339E
* squarekilometer kilometrepersegi (&#13218;) - codekod 33A2
* cubickilometer kilometrepadu (&#13222;) - codekod 33A6
 
Bagaimanapun, kod ini hanya berguna untuk fon-[[fon]] lebar tetap [[Asia Timur]] CJK disebabkan saiznya adalah sama dengan satu [[askara Cina]].
They are useful only with East Asian fixed-width [[CJK]] fonts, because they are equal in size to one [[Chinese character]].
 
==Lihat juga==
* [[1 E3 m]]
* [[SI]]
* [[SIAwalan prefixSI]]
* [[MetricSistem systemmetrik]]
* [[MileBatu (ukuran)|Batu]]
* [[Verst]]
* [[OrdersPeringkat of magnitudemagnitud]]
* [[Penukaran unit]] untuk pembandingan dengan unit jarak yang lain
* [[Conversion of units]], for comparison with other units of length
 
 
[[Kategori: Unit jarak]]