Perdagangan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Image:Commerce-alimentation-generale-paris.jpg|thumb|250px|Gerai buah-buahan.]]
'''Dagang''' atau '''perdagangan''' merupakan satu konsep
[[niaga|perniagaan]] mengenai pertukaran sesuatu yang berharga antara dua pihak. Benda berharga tersebut boleh terdiri daripada barangan, perkhidmatan, maklumat, wang ataupun apa-apa yang dianggap berharga oleh kedua-dua pihak tersebut.
 
'''Perdagangan''' atau '''dagang''' ialah penukaran barang-barang, perkhidmatan-[[perkhidmatan]], atau kedua-dua ini secara sukarela. Mekanisme yang membenarkan perdagangan dipanggil [[pasaran]]. Bentuk perdagangan yang asal ialah [[barter]], iaitu penukaran barang dan perkhidmatan secara langsung. Secara amnya, pedagang-pedagang moden berunding melalui media pertukaran seperti [[wang]]. Oleh itu, '''pembelian''' boleh diasingkan daripada '''penjualan''', atau [[pendapatan]]. Rekaan wang (dan kemudiannya kredit, wang kertas, dan wang bukan fizikal) amat memudahkan dan mempromosikan perdagangan. Perdagangan antara dua orang pedagang dipanggil 'perdagangan dua hala', manakala perdagangan antara melebihi dua orang pedagang digelarkan 'perdagangan berbilang hala'.
''Dagang'' juga merujuk kepada orang yang merantau samaada sebagai pedagang, pemgembara, penuntut ilmu dan lain-lain. Sebagi contoh, Saya ini orang nan dagang.
 
Perdagangan wujud disebabkan banyak alasan. Disebabkan [[pengkhususan]] dan [[pembahagian kerja]], kebanyakan orang menumpukan usaha mereka pada suatu aspek pengeluaran yang kecil, dan menukarkan hasil-hasil mereka dengan produk-produk yang lain. Perdagangan wujud antara kawasan-kawasan disebabkan setiap kawasan mempunyai [[faedah berbanding]] dalam [[pengeluaran]] sesuatu atau sebilangan [[komoditi]] yang tertentu, atau kerana saiz kawasan itu memberikan manfaat [[pengeluaran besar-besaran]]. Oleh itu, perdagangan pada [[harga pasaran]] antara kawasan-kawasan memanfaatkan semua kawasan.
{{stub}}
 
[[Kategori:Perdagangan]]
 
==Pautan luar==
<!--Please do not put advertising links in this section-->
* [http://www.globalissues.org/TradeRelated/TradeRelated.asp Persoalan-persoalan berkait perdagangan]
* [http://www.i-caps.com Pembiayaan Perdagangan Eksport]
* [http://directory.google.com/Top/Business/International_Business_and_Trade/Import_and_Export/Portals/Trade_Boards/ Dmoz: Direktori Lembaga Perdagangan]
 
{{BI|Trade}}
 
[[Kategori: Perdagangan| ]]
 
 
[[ar:تجارة]]
[[bg:Търговия]]
[[bn:বাণিজ্য]]
[[ca:Comerç]]
[[enda:CommerceHandel]]
[[de:Handel]]
[[en:Trade]]
[[eo:Komerco]]
[[es:Comercio]]
[[fa:بازرگانی]]
[[fr:Commerce]]
[[he:מסחר]]
[[it:Commercio]]
[[ja:貿易]]
[[lo:ການຄ້າ]]
[[mk:Трговија]]
[[nl:Handel]]
[[pt:Comércio]]
[[ru:Торговля]]
[[fi:Kaupankäynti]]
[[simple:Trade]]