Al-Wathiq: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Muhd Along (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Muhd Along (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 4:
Beliau menggantikan ayahandanya, [[al-Mutasim]], sebagai khalifah pada hari ayahandanya mengkat iaitu pada 26 Disember 841 M. Al-Wathiq merupakan putera kepada gadis Byzantine Qaratis. Beliau mengiringi saudara al-Wathiq' iaitu Jafar ibn al-Mu'tasim (al-Mutawakkil) ke tempat suci pada tahun 227 H.. Walau bagaimanapun, beliau meninggal dunia di dalam perjalanan pada 16 Ogos, 842 M.. Beliau dimakamkan di Kufah.
 
Pada tahun 229 H. (843 M.– 844 M.) al-Wathiq yang mengingati cara [[Harun al-Rashid]] menguruskan keluarga Barmaki yang berkuasa telah menahan beberapa pegawainya. Mereka telah dituduh cuba menggelapkan wang kerajaan dan diseksa untuk memaksa mereka menyerahkan dana tersebut.
 
Pada tahun 230 H. (844 M.– 845 M.) al-Wathiq telah menghantar panglimanya yang berbangsa Turki iaitu, [[Bugha al-Kabir]] (the Elder), untuk menguruskan negara Arab yang tidak mengikut undang-undang. Sebuah puak telah ditewaskan dan kumpulan Hammad ibn Jarir al-Tabari terbunuh. Bugha al-Kabir mengeluarkan arahan supaya menahan beberapa orang jahat. Pada tahun berikutnya, apabila Bugha menghapuskan kekacauan di mana-mana kawasan di negara Arab, beberapa tahanan telah cuba untuk melepaskan ini. Mereka telah ditahan dan dibunuh.
Baris 14:
Pada tahun yang sama berlaku kecurian di dalam perbendaharaan istana di Samarra. Pencuri-pencuri itu telah membawa 42,000 dirhams dan bilangan kecil dinar. Ketua pasukan keselamatan iaitu Yazid al-Huwani telah melancarkan gerakan untuk mengesan mereka. Penjenayah-penjenayah tersebut telah ditahan.
 
Pada tahun 232 M. (846 M. – 847 M.) al-Wathiq telah menghantar Bugha al-Kabir untuk menghentikan pemberontakan [[Banu Numayr]]. Di [[al-Yamamah]] pada 4 FebruaryFebruari 847 M. beliau menjumpai perhubunganperbezaan besar terhadap mereka. Pada mulanya beliau sukar untu menghapuskannya. Kemudian kumpulan yang sama bersama beliau telah kembali dan jatuh kepada kumpulan yang menyerang Bugha dan mengelilingi mereka.
 
Al-Wathiq menunjukkan minat yang sama seperti bapanya dan beliau adalah penaung sarjana seperti artis. Beliau sendiri mempunyai bakat muzik tersendiri dan membuat seratus buah lagu.
 
Semasa pemerintahan beliau, beberapa pemberontakan telah berlaku, di antara yang paling besar adalah di [[Syria]] dan [[PalestinePalestin]]. Pemberontakan ini berlaku sebagai hasil perselisihan besar di antara populasi Arab dan tentera Turki yang yang dibentuk oleh bapanya al-Mutasim. Pemberontakan itu telah dapat ditundukkan, tetapi perselisihan di anatara dua kumpulan itu semakin besar dengan kumpulan turki semakin berkuasa.
 
== Kematian, Personaliti, Pengaruh ==
 
Al-Wathiq mangkat pada 10 Ogos 847 M. kerana demam. Beliau digantikan oleh adik lelakinya iaitu [[al-Mutawakkil]].
 
Baris 31 ⟶ 30:
 
{{s-start}}
{{s-hou|[[AbbasidAbbasiyah]]||?||847}}
{{s-rel|su}}
{{s-bef|before=[[Al-Mu'tasim]]}}
Baris 39 ⟶ 38:
 
{{DEFAULTSORT:Al-Wathiq}}
[[Kategori:Khalifah AbbasiyahsAbbasiyah]]
[[Kategori: kematian 847]]
[[Kategori: khalifah pada abad ke 9]]