Tentera Darat British: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Abangmanuk (bincang | sumb.)
Yosri (bincang | sumb.)
Bersama membina ensiklopedia bebas bahasa Melayu terbesar di dunia.
Baris 1:
'''Tentera Darat British''' (Tentera British) (Bahasa Inggeris : ''British Army'') adalah satu cabang perkhidmatan di dalam [[Angkatan Tentera British]]. berlainan dengan [[Tentera Laut DiRaja]] dan [[Tentera Udara DiRaja]] yang menggunakan gelaran "DiRaja", Tentera Darat British tidak menggunakan gelaran "DiRaja". Sebaliknya gelaran tersebut digunakan oleh [[kor]] dan [[rejimen]] yang berkhidmat dengan Tentera British.
 
Tentera British telah berkhidmat diseluruh pelusuk dunia, memperkembangkanmengembangkan [[Empayar British]]. Kini Tentera British tidaktidaklah sebesar pasukan semasa di zaman kegemilangannya, sebaliknya telah bertuakrbertukar bentuk menjadi satu pasukan yang kasaperkasa dan dilengkapkan dengan senjata dan peralatan moden. Tentera British adalah antara pasukan paling maju dalam penggunaan teknologi. Tahap disiplinnya tinggi kerana anggota-anggotanya terdiri dari sukarelawan dan bukannya tenaga kerahan. Anggota Tentera British adalah antara anggota tentera paling terlatih di dunia.
 
==Sejarah==
Tentera British wujud hasil daripada gabungan Tentera [[Scotland]] dan Tentera [[England]] selepas penyatuan [[Parlimen]] [[England]] dan Parlimen [[Scotland]] yang membawa keapdakepada kewujudan [[United Kingdom of Great Britain]] dalam tahun [[1707]]. Pasukan baru ini dikenali sebagai Tentera British, dan menggabungkan semua Rejimen [[Inggeris]] dan [[Scotland]] yang telah sedia wujud ketika itu.
 
Tentera British wujud hasil daripada gabungan Tentera [[Scotland]] dan Tentera [[England]] selepas penyatuan [[Parlimen]] [[England]] dan Parlimen [[Scotland]] yang membawa keapda kewujudan [[United Kingdom of Great Britain]] dalam tahun [[1707]]. Pasukan baru ini dikenali sebagai Tentera British, dan menggabungkan semua Rejimen [[Inggeris]] dan [[Scotland]] yang telah sedia wujud ketika itu.
 
Daripada tahun [[1763]], sehingga tahun [[1914]], [[United Kingdom]] merupakan kuasa ekonomi dan kuasa tentera paling dominan di dunia. [[Empayar British]] telah berkembang ke empat penjuru dunia, Dikatakan ketika itu bahawa “the sun never sets on the British Empire”
Baris 15 ⟶ 14:
Pasukan Tentera Tetap yang pertama di dunia sebenarnya ditubuhkan oleh [[Oliver Cromwell]] dalam tahun 1645, semasa [[Perang Saudara Inggeris]]. Pasukan ''New Model Army'' ini amat terlatih dan berdisiplin tinggi. ''New Model Army'' ini dibubarkan oleh Raja [[Charles II]] kecuali satu [[briged]] yang dikekalkan. [[Briged]] ini masih kekal dan kini menjadi [[Coldstream Guards]]. Rang Undang-Undang Hak Rakyat Inggeris (''English Bill of Rights'') tahun 1689 memindahkan kuasa kawalan ke atas pasukan tentera kepada [[Parlimen]], hinggalah ke hari ini.
 
Tentera British (ketika itu Tentera Inggeris) di bawah [[Oliver Cromwell]] juga memainkan peranan besar menakluk semula Ireland dalam kurun ke-17. Sejak itu, Tentera British tidak henti-henti menangani pemberontakan dan keganasan di Ireland, sehingga pengwujudankewujudan [[Republik Ireland]] awal kurun ke-20.
 
Tentera Darat British juga memainkan peranan besar dalam menentang [[Napoleon Bonaparte]] dan berperang di [[Sepanyol]], [[Mesir]], Afrika Utara dan di Belgium. Tentera British, Di Bawah pimpinan [[Duke of Wellington]] berjaya menewaskan [[Napoleon Bonaparte]] di [[Pertempuran Waterloo]] pada tahun 1815, dan sekali gus menghapuskan [[Napoleon Bonaparte]] sebagai ancaman kepada pengaruh Britain sebagai kuasa besar.
Baris 25 ⟶ 24:
Kemajuan [[teknologi]] seperti pengenalan [[kereta kebal]] di medan tempur dan penggunaan pesawat udara sebagai senjata perang mengubah corak peperangan medan. [[Peperangan berparit pelindung]] (trench warfare) menjadi strategi baru peperangan, diikuti dengan penggunaan [[senjata kimia]] dan [[gas beracun]] untuk membunuh pasukan lawan. [[Perang Dunia Pertama]] menjadi [[perang pelumpuhan]] (war of attrition) bagi pihak Jerman dan juga [[Pihak Berikat]].
 
Dalam tahun 1939, [[Perang Dunia Kedua]] meletus apabila [[Jerman]] membuat serangan mengejut ke atas [[Poland]]. [[Britain]] memihak dengan [[Poland]] dan sekali lagi [[Pasukan Ekspedisi British]] dihantar ke [[Perancis]]. Tetapi strategi ''[[blitzkrieg]]'' [[Tentera Jerman]] amat berkesan dan memaksa Tentera British berundur ke [[Dunkirk]], di mana pasukan tersebut dipindahkan menggunakan kapal laut untuk kembali ke [[Britain]]. Sehingga awal tahun [[1942]], [[Tentera Paksi]] mencapai kejayaan, tetapi keadaan mula bertukar apabila [[Amerika Syarikat]] menyertai peperangan. Tentera British mengalahkan [[Akrika Korps]] di [[Africa Utara]], dan menyertai tentera [[Amerika Syarikat]] menakluki [[Itali]]. pada 6 Jun, 1944, [[Tentera Berikat]] mendarat di [[Normandy]], dan mula menolak [[Tentera Jerman]] kembali ke sempadan asal mereka. Peperangan di Eropah, Afrika Utara dan Mediteranean meliahtmelihat penubuhan apsukanpasukan khas seperti pasukan [[Komando]], ''Special Air Service'', ''Long Range Desert Group'' dan pasukan [[Payung Terjun]].
 
Di Timur jauh, Tentera British berjaya menahan kemaraan [[Tentera Jepun]] di [[Burma]], dan mula memaksa mereka berundur. Di Burma, pasukan [[Chindit]] memberikan dimensi baru peperangan apabila menyusup jauh di belakang barisan hadapan menggunakan perbekalan udara untuk memyokong pergerakan mereka.
Baris 31 ⟶ 30:
Selepas [[Perang Dunia Kedua]], Empayar British mengecut apabila tanah-tanah jajahan Britain mula mencapai [[kemerdekaan]]. Dengan itu, kekuatan tentera British semakin berkurangan. Namun demikian, dengan [[Perang Dingin]] berterusan di antara [[Blok Timur]] dan [[Blok Barat]], [[Britain]] menempatkan ''British Army of the Rhine'' yang kuat di [[Jerman]], sebagai komitmen mereka dalam [[Perjanjian Atlantik Utara]] (NATO). [[Perang Dingin]] jua membawa kepada penemuan dan penggunaan teknologi baru dan penggunaan senjata yang semakin canggih.
 
Kini Tentera British tidak ramai bilangannya, dan semakin berkurangan apabila kajiandemi kajian dibuat oleh Kerajaan mengenai kedudukan [[Angkatan Bersenjata Britain]]. Namun demikian, Tentera British menunjukkan keupayaan apabila dapat beraksidberaksi engandengan cemerlang semasa [[Perang Falklands]], [[Perang Iraq]] tahun 1990 dan juga semasa operasi menakluk [[Iraq]] dalam ''[[Operation Telic]]''.
 
==Organisasi==
Baris 333 ⟶ 332:
Anggota asing ini dari 54 kerakyatan, kebanyakannya negara [[Komanwel]]. Dengan 3,000 anggota [[Briged Gurkha]], jumlah keseluruhan anggota warga asing hampir 10,000 orang, hampir 10% daripada jumlah keseluruhan 101,140 anggota Tentera Darat ([[Januari]] [[2006]]) [[Fiji]] merupakan penyumbang terbesar dengan 1,965 orang anggota, sementara [[Jamaica]] mempunyai 975 orang anggota dan [[Afrika Selatan]] dengan 650 orang anggota.
 
[[Setiausaha Pertahanan]] [[Britain]], [[John Reid]] menyatakan kebimbingannyakebimbangannya dengan keadaan tersebut dan mengatakan masalah berpunca dengan kerisauan remaja untuk berkhidmat di [[Iraq]] dan juga kesan dariapda kontroversi [[Berek Deepcut]]. [http://www.telegraph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/news/2006/04/13/narmy13.xml&sSheet=/news/2006/04/13/ixhome.html]
 
==Pautan Luar==
* [http://www.army.mod.uk/ Laman Web Rasmi British Army]
*[http://en.wikipedia.org/wiki/British_Army British Army daripada Wikiepdia Bahasa Inggeris]
*[http://www.army.mod.uk/ Laman Web Rasmi British Army]
 
==Rujukan==
 
 
[[Kategori:Tentera]]
 
 
[[da:Royal Army]]
[[de:British Army]]
[[en:British Army]]
[[es:Ejército Británico]]
[[fr:British Army]]
[[ja:イギリス陸軍]]
[[no:British Army]]
[[sv:Brittiska armén]]