Hujan asid: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
SieBot (bincang | sumb.)
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: ne:अम्ल वर्षा; perubahan kosmetik
Baris 1:
'''Hujan asid''' secara semulajadi adalah berasid. Ini disebabkan [[air hujan]] yang turun akan bergabung dengan [[karbon dioksida]] dan gas-gas berasid yang terdapat di atmosfera. Bagaimanapun, disebabkan pada masa kini, penggunaan tenaga elektrik dan kereta telah menyebabkan bahan api fossil di bakar dalam jumlah yang banyak. Pembakaran bahan api fossil seperti [[minyak]] dan [[arang batu]] oleh logi tenaga dan dari ekzos kenderaan membebaskan berjuta-juta ton [[sulfur dioksida]] dan [[nitrogen oksida]] ke udara. Bahan pencemar ini disebarkan oleh [[angin]] dan akan bergabung dengan titisan [[air]] yang turun sebagai [[air hujan]] lalu membentuk [[asid sulfurik]] dan [[asid nitrik]].
 
Keasidan cecair ialah ukuran kepekatan ion [[hidrogen]]. Biasanya keasidan cecair dinyatakan dalam sebutan pH yang mempunyai skala 0 hingga 14: pH kurang daripada 7 adalah berasid, pH 7 adalah neutral dan pH yang melebihi 7 adalah alkali. Contoh [[air]] hujan yang bersih yang diambil daripada lokasi bersih seperti di pulau terpencil didapati bernilai antara 5.6 dan 6.0. Secara amnya, air hujan dengan pH kurang dari 5.6 dianggap berasid.
 
Hujan asid yang turun ke [[bumi]] akan terkumpul menjadi [[pemendapan berasid]]. Ini berlaku apabila asid terkumpul dan menjadi semakin pekat. Asid yang terlalu pekat boleh menyebabkan [[tumbuhan|tumbuh-tumbuhan]] dan hidupan di dalam tasik mati, [[bangunan]] dan batu menjadi lemah dan rapuh, warna bangunan, kereta dan lain-lain menjadi pudar, mudah rosak, dan cepat berkarat. Selain itu, hujan asid juga merosakkan kesihatan manusia terutama mereka yang masih muda, golongan tua, dan mereka yang berpenyakit seperti mengidap [[asma]].
Baris 51:
[[mn:Хүчиллэг бороо]]
[[nl:Zure regen]]
[[ne:अम्ल वर्षा]]
[[ja:酸性雨]]
[[no:Sur nedbør]]