Heckler & Koch MK23: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
TXiKiBoT (bincang | sumb.)
k bot menambah: es:Mk23
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot mengubah: es:Mark 23; perubahan kosmetik
Baris 32:
Semasa permohonan rekabentuk sistem ini siap, ia juga digunakan pada amnya dalam merujuk kepada komponen pistol tersebut. Pistol ini, menggunakan kaliber peluru berukuran [[.45 Automatic Colt Pistol|.45 ACP]], direkacipta oleh [[Heckler & Koch]], dan telah dipilih dalam Colt OHWS melalui program Sistem Persenjataan Pistol Serangan USSOCOM atau ''Offensive Handgun Weapon System'' (OHWS). Pejera LAM dan pelenyap bunyi direkacipta oleh ''Insight Technology'' dan ''Knight's Armament Company'' (KAC).
== Pengenalan ==
Mark 23 Mod 0 direka sebagai senjata serangan untuk pasukan elit Amerika Syarikat dibawah USSOCOM, atas permintaan pasukan itu pada tahun 1989 dan menyertai persaingan dengan Colt untuk OHWS - ''Offensive Handgun Weapon System'' - pistol ofensif pertama untuk tentera Amerika sejak penerimaan persenjataan utama Colt M1911 Govt. Versi ketenteraan pada senjata mempunyai lakaran '''"MK23 USSOCOM"''' yang dilakar pada slide pistol tersebut.
 
Baris 44:
 
 
== Sistem Persenjataan Pistol Serangan ==
Program Mark 23 diserahkan kepada ''USSOCOM Offensive Handgun Weapon System'' (OHWS) selepas memenangi kontrak pada tahun 1991 yang membawa kepada penciptaan model pistol yang berkemampuan jauh setanding dengan senjata berlaras panjang seperti submesingan dengan peralatan sokongan tempur. Ia turut menjadi saingan kepada Colt OHWS. Rekabentuk Heckler & Koch dan Colt direkabentuk bagi memenuhi permintaan terhadap keperluan OHWS, Mark 23 berjaya disiapkan.
 
Baris 51:
Model Mark 23 telah dihantar kepada SOCOM pada 1 Mei, 1996. Di akhir tahun, sebanyak 1,986 model <!--unit?--> telah dibangunkan (nombor siri 23-0101 melalui 23-2086).
 
== Mark 23 bagi pihak awam ==
Heckler & Koch telah menawarkan Mark 23 kepada pasaran awam sebagai ''Mark 23''. Ia telah diuruskan secara subsidi oleh Heckler & Koch Inc., [[Amerika Syarikat]]) dan ibu pejabat utamanya Heckler & Koch GmbH, [[Jerman]].
 
Baris 58:
Mengikut ''Operators Manual'',<ref>[http://www.hk-usa.com/images/shared/mark23_man.pdf MK23 Operators Manual]</ref> terdapat perbezaan ketara berkaitan antara senjata awam Mark 23 dan senjata MK23 bagi pihak kerajaan. Perbezaannya terdapat pada lakaran slide senjata ("Mark 23" gantinama kepada "MK23 USSOCOM") dan laras senjata menjurus kepada spesifikasi tertinggi Institut Pengeluaran Amunisi dan Senjata Sukan (SAAMI).
 
== Lihat juga ==
* [[Heckler & Koch USP]], pistol asas daripada Mark 23.
* [[Heckler & Koch]], pengilang.
 
== Rujukan ==
<references/>
 
== Pautan luar ==
* [http://www.heckler-kochjs.de/core.php?dat=Y29tcG9uZW50PWFydGljbGVzJmFjdGlvbj1zaG93JnhJRD1hcnRpY2xlQnlJRCZhcnRpY2xlSUQ9MjgyJmNhdElEPTEyNjkmbGFuZ0lEPTUmaGVhZGVyUGljPWhlYWRlcl9wcm9kdWN0cy5qcGcmYmFja0J1dD1zaG93 HKJS civil Mark 23 page]
* [http://www.hkpro.com/socom.htm HKpro SOCOM page]
* [http://www.mark23.com/ Mark 23 Owner's Guild]
{{senaraisenjataapi}}
 
[[Kategori:Heckler & Koch]]
[[Kategori:Pistol separa automatik]]
 
{{senaraisenjataapi}}
 
[[de:HK MK23]]
[[en:Heckler & Koch Mark 23]]
[[es:Mk23Mark 23]]
[[fr:HK Mk.23]]
[[ko:헤클러&코흐 마크23]]