Sepang: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Malaysiakuh (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Sepang''' ialah sebuah bandar dan daerah yang terletak di bahagian selatan negeri [[Selangor]], [[Malaysia]]. Pada asalnya Sepang cumalah sebuah daerah terpencil yang jarang disinggahi. Tetapi kini, daerah Sepang paling dikenali sebagai tempat tuan rumah '''Litar Antarabangsa Sepang''' (ataupun dalam Bahasa Inggeris, '''Sepang International Circuit, SIC''') dan sebagai tapak lokasi [[Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur]] (ataupun dalam Bahasa Inggeris, '''Kuala Lumpur International Airport, KLIA'').
'''Sepang''' merupakan sebuah daerah yang masih kurang pembangunan berbanding daerah lain di selangor. Hal ini menyebabkan daerah ini masih dapat dikawal dari segi pembangunan.Sepang masih lagi dalam pembangunan untuk ke tahap yang lebih maju.Lapangan Terbang KLIA yang terletak di sepang kini menjadi tumpuan.
 
Daerah Sepang mempunyai keluasan 59,966 hektar dan dibahagikan kepada tiga mukim:
Namun sepang hanya dikenali kerana lapangan terbang ini dan bukannya kerana kawasan itu sendiri.Ramai yang masih tidak menyedari terdapat sebuah pantai yang cantik berhampiran dengan sepang kira-kira 15 minit perjalanan.Bagan Lalang adalah sebuah pantai yang pernah menjadi isu terhadap pembinaan hotel yang hampir mengejutkan negara,kerana pembangunan dibuat betul-betul dalam laut.Kejadian ini menunjukkan manusia tak pernah sedar dari kesilapan iaitu isu ini berlaku selepas beberapa minggu kejadian tsunami.
* [[Dengkil|Mukim Dengkil]], berkeluasan 29,395 hektar.
* [[Mukim Labu]], berkeluasan 29,395 hektar.
* [[Mukim Sepang]], berkeluasan 20,441 hektar.
 
==Demografi==
Pelaksanaan beberapa projek nasional di Sepang telah menyebabkan bilangan penduduk meningkat dengan pesat.
* Tahun 1991: 55,000 orang.
* Tahun 1991: 75,000 orang.
* Tahun 2020 (jangkaan): 2,200,000 orang.
 
==Pengangkutan==
Sejajar dengan pembagunan di daerah ini, laluan masuk ke Sepang telah bertambah, di antaranya South Klang Valley Expressway (SKVE), Elite Expressway, Putrajaya dan Urban Motor Way yang menghala ke Daerah Sepang telah siap atau akan dibina. Di samping itu, terdapat juga laluan keretapi Express Rail Link (ERL) yang menghubungkan Stesen '''Kuala Lumpur Sentral''' (KL Sentral) di Kuala Lumpur ke KLIA, Putrajaya dan Cyberjaya.
 
 
==Tempat Menarik==
*[[Litar Antarabangsa Sepang]]
*[[Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur]]
*[[Bagan Lalang]]
 
 
==Rujukan==
*[http://www.mpsepang.gov.my/sepang.php Info Sepang]
 
 
==Pautan Luar==
*[http://www.mpsepang.gov.my Laman web rasmi Majlis Perbandaran Sepang]
*[http://www.dromoz.com/directory/maps/?epid=18712 Koleksi peta-peta berkaitan dengan Sepang]
 
{{Selangor}}