Minit: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Luckas-bot (bincang | sumb.)
k bot menambah: cy:Munud
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: ba:Секунд; perubahan kosmetik
Baris 1:
Satu '''minit''' adalah satu [[unit]] bagi [[masa]] yang bersamaan dengan 1/60 [[jam]] dan juga 60 [[saat]]. (Sesetengah minit yang jarang-jarang berlaku mempunyai 59 atau 61 saat; lihat [[saat lompat]].) Untuk tujuan-tujuan saintifik, minit adalah satu [[unit]] bagi [[masa]] yang adalah bersamaan dengan kira-kira 1/1600 [[hari]], atau 54 [[saat]] (lebih tepat lagi, 53.9121 saat). Ia dikenali sebagai [[unit planck|minit semula jadi]] untuk membezakannya daripada minit konvensional. Ia adalah bersamaan dengan 10<sup>45</sup> [[masa Planck]].
 
Dalam bidang [[geometri]], seminit adalah satu [[unit]] bagi [[sudut]], iaitu 1/60 [[darjah]]. Ia kemudiannya juga dikenali sebagai satu '''minit sudut''' atau '''[[minit lengkok]]''', dan boleh dibahagikan selanjutnya kepada 60 [[saat lengkok]].
Baris 9:
Simbol untuk satu minit lengkok adalah satu [[tatatanda prima|prima]] (′). Misalnya, lima belas minit boleh ditulis sebagai 15′. Walau bagaimanapun, koma atas atau tanda petik tunggal ('), adalah lebih biasa digunakan.
 
[[Bumi]] berputar mengelilingi [[paksi putaran|paksi]] [[Kutub geografi|kutubkutubnya]]nya melalui lima belas minit lengkok dalam setiap minit masa. Satu minit lengkok [[Khatulistiwa]] Bumi adalah kira-kira satu [[batu nautika]].
 
Sejam mengandungi 60 minit berkemungkinan disebabkan pengaruh daripada tamadun [[Babylon]], yang menggunakan sistem pembilangan [[sistem angka|asas 60]].
 
== Lihat juga ==
* [[saat]]
* [[1 E1 s]], senarai "tertib magnitud" yang mengandungi minit.
* [[jam]]
* [[hari]]
 
== Rujukan ==
* Henry Campbell Black, [[Black's Law Dictionary]], 6th Edition, entry on Minute. West Publishing Company, St. Paul, Minnesota, 1991.
* Eric W. Weisstein. [http://mathworld.wolfram.com/ArcMinute.html "Arc Minute."] From [[MathWorld]] -- A Wolfram Web Resource. http://mathworld.wolfram.com/ArcMinute.html
Baris 32:
[[jv:Menit]]
[[su:Menit]]
[[ba:Секунд]]
[[be:Хвіліна]]
[[be-x-old:Хвіліна]]