Roket: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 19:
Dalam sejarah, rocket dicipta oleh [[Republik Rakyat China|China]] seawal 300 S.M., menggunakan ''[[ubat bedil|ubat bedil (gunpowder)]]''. Ia pada mulanya digunakan untuk hiburan / keugamaan (untuk menghalau hantu shaitan), awalan kepada [[bunga api]], tetapi kemudiannya digunakan untuk peperangan pada abad ke 11. Oleh kerana tekanan pada dinding roket lemah, penggunaan roket dalam perperangan mendahului penggunaan meriam, yang memerlukan teknologi logam yang lebih tinggi. Peranan roket dalam peperangan mendedah roket kepada pihak Eropah apabila [[Empire Ottoman]] menggunakan roket ketika mengepong [[Constantinople]] pada [[1453]]. Selama beberapa abad roket kekal menjadi misteri kepada Barat.
 
Pada akhir abad ke 18, roket digunakan dalam peperangan di [[India]] menentang [[GreatUnited BritainKingdom|British]], yang mengambil dan memajukannya dengan lebih lanjut dalam abad ke 19. Tokoh utama dalam bidang roket ketika ini adalah [[William Congreve]]. Dari situ, penggunan roket ketenteraan merebak keseluruh Eropah. ''Cahaya merah'' roket memberi inspirasi kepada lagu kebangsaan [[Amerika Syarikat|US]], [[The Star-Spangled Banner]].
 
Roket ketika itu amat tidak effisen. Roket moden bermula apabila [[Robert Goddard]] meletakkan [[corong de Laval]] pada kamar pembakaran enjin roket, menggandakan tujahan meningkatkan keeffisen, membuka kemungkinan kepada perjalanan angkasa yang partikal.
 
Teknik ini kemudiannya digunakan pada [[roket V-2]], direka oleh [[Wernher Von Braun]] yang menjadi pemain utama dalam memajukan roket moden. V2 digunakan dengan luasnya oleh [[Adolf Hitler]] dalam peringkat akhir [[Perang Dunia II]] sebagai senjata menakutkan kepada penduduk [[GreatUnited BritainKingdom|British]], setiap pelancaran yang berjaya mencecah tinggi ke vakum angkasa dan memulakan permulaan [[Zaman Angkasa]].
 
== Lihat juga ==