Takaful: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Knowshahreign (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Takaful''' yang bermaksud saling menjamin, berasal dari perkataan [[Bahasa Arab|Arab]] - ''kafala''. Konsep takaful bertujuan mengalakkan tolong menolong dan perpaduan di kalangan para peserta selari dengan konsep ta’awun[[ta'awun]]. Dalam [[Islam]], menolong atau menyediakan bantuan amatlah digalakkan.
 
 
==Aplikasi==
Di dalamDalam [[perniagaan]] takaful, pemahaman dari maksud ini merupakan satu agenda yang penting. Ianya diterapkan kepada semua peserta yang mengambil perlindungan takaful untuk berniat ikhlas bagi saling jamin-menjamin di kalangan mereka ketika ditimpa musibah. Secara amnya, objektif dalam industri takaful sebenarnya mempunyai persamaan dengan industri [[Insurans|insurans konvensional]]. Kedua-duanya merupakan instrumen untuk membantu golongan yang tidak bernasib baik kerana ditimpa musibah. Secara jelasnya, kedua-dua instrumen ini merupakan satu cara yang moden untuk memindahkan [[risiko]] yang berlaku dan sudah menjadi kebiasaan, sesuatu ganjaran akan diberi kepada pihak yang sanggup menerima pemindahan risiko ini.
 
==Perbezaan Takafultakaful & Insuransinsurans Konvensionalkonvensional==
Objektif Insuransinsurans dapatlah diungkapkan sebagai Golongangolongan ramai yang bernasib baik membantu golongan yang tidak bernasib baik. Sememangnya objektif tersebut adalah diiktiraf oleh Islam. [[Al-Quran]] dalam surah [[al-Maaidah]], ayat 2, secara terangnya turut menyatakan galakkangalakan oleh [[Allah]] kepada [[manusia]] untuk mengamalkan sikap tolong-menolong, bermaksud:
 
:''"Dan hendaklah kamu tolong menolong di atas perkara kebaikan dan taqwa dan janganlah kamu tolong menolong di atas perkara dosa dan permusuhan".''
 
Apa yang menjadi persoalannya ialah apakah ciri utama yang membezakan Takafultakaful dan Insuransinsurans Konvensionalkonvensional?
 
Tanggal [[15 Jun]] [[1972]] merupakan tarikh penting bermulanya pengumuman terhadap penerokaan dan kajian yang dibuat ke atas kontrak Insuransinsurans Konvensionalkonvensional. Pada tarikh tersebut, Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan dalam persidangan yang kelimanya telah memutuskan iaitu [[insurans nyawa]] sebagaimana yang dijalankan oleh syarikat-syarikat insurans yang ada pada masa ini adalah suatu muamalah yang fasid (rosak/tidak sah) yang tidak sesuai dengan prinsip-prinsip Islam dari segi aqadnya kerana mengandungi unsur-unsur gharar (tidak ketentuan), maisir (judi) dan riba.
 
===Gharar===
Maksud ''al-Gharar'' ialah "Ketidakpastianketidakpastian". Maksud ketidakpastian dalam transaksiurus niaga muamalah ialah:
 
:"Terdapat sesuatu yang ingin disembunyikan oleh sebelah pihak dan ianya boleh menimbulkan rasa ketidakadilan serta penganiayaan kepada pihak yang lain".
 
Menurut Ibn Rushd maksud al-Gharar ialah, "Kurangnya maklumat tentang keadaan barang (objek), wujud keraguan pada kewujudkan barang, kuantiti dan maklumat yang lengkap berhubung dengan harga. Ia turut berkait dengan masa untuk diserahkan barang terutamanya ketika wang sudah dibayar tetapi masa untuk diserahkan barang tidak diketahui".
Baris 78 ⟶ 79:
 
===Syarikat pengendali takaful:===
Berikut adalah senarai syarikat-syarikat pengendali takaful yang beroperasi di [[Malaysia]] pada hari ini:
1.# [[Syarikat Takaful Malaysia Berhad]] (www.takaful-malaysia.com)
2.# [[Takaful Nasional Sdn. BerhadBhd.]] (www.takafulnasional.com.my)
3.# [[Takaful Ikhlas Sdn. BerhadBhd.]] (www.takafulikhlas.com.my)
4.# [[Mayban Takaful Berhad]] (www.maybank2u.com.my)
5.# [[Commerce Takaful Berhad]] (www.commerce-takaful.com.my)
 
Pada Disember [[2005]], [[Bank Negara Malaysia]] telah mengumumkan kelulusan 4 lagi lesen pengendali takaful baru. Syarikat-syarikat baru ini dijangka akan mula beroperasi dalam suku terakhir [[2006]].
 
[[Kategori:Islam]]