Multimedia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Hasfarissa (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
 
Aurora (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Imej:Noia 64 apps multimedia.png|right|Multimedia]]
Kamus Dewan (2002) menyatakan bahawa multimedia adalah kata gabungan yg menunjukkan banyak dan kepelbagaian alat atau perantara komunikasi (perhubungan).
'''Multimedia''' ialah penggunaan beberapa media digital (contohnya [[teks]], [[audio]], [[grafik]], [[animasi]], [[video]]) untuk menyampaikan maklumat. Kamus Dewan (2002) menyatakan bahawa multimedia adalah kata gabungan yg menunjukkan banyak dan kepelbagaian alat atau perantara komunikasi (perhubungan). Jamalluddin dan Zaidatun (1999) menerangkan bahawa multimedia sebagai proses komunikasi interaktif berasaskan teknologi komputer yang menggabungkan penggunaan unsur-unsur media dalam persembahan informasi. ''Multimedia'' juga boleh merujuk kepada penggunaan teknologi komputer untuk mencipta, menyimpan dan menggunakan kandungan multimedia.
 
[[Kategori:Multimedia]]
Jamalluddin dan Zaidatun (1999) menerangkan bahawa multimedia sebagai proses komunikasi intraktif berasaskan teknologi computer yang menggabungkan penggunaan unsure-unsur media yang terdiri daripada teks, grafik, audio, animasi dan video dalam persembahan informasi.
[[ar:وسائط متعددة]]
[[bs:Multimedija]]
[[da:Multimedia]]
[[de:Multimedia]]
[[en:Multimedia]]
[[es:Multimedia]]
[[fr:Multimédia]]
[[id:Multimedia]]
[[it:Multimedialità]]
[[he:מולטימדיה]]
[[lt:Daugialypė terpė]]
[[hu:Multimédia]]
[[nl:Multimedia]]
[[ja:マルチメディア]]
[[no:Multimedia]]
[[pl:Multimedia]]
[[pt:Multimédia]]
[[ru:Мультимедиа]]
[[simple:Media]]
[[fi:Multimedia]]
[[sv:Media]]
[[zh:多媒体]]