Raja Chulan ibni Sultan Abdullah Muhammad Shah II: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Siber79 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Imej:Raja Chulan.jpg|thumb|250px|'''Raja Chulan''']]
 
[[Sekolah Menengah Kebangsaan Raja Chulan]] terletak di Jalan Dairy, Taman Cempaka, [[Ipoh]], [[Perak]]. Sebelah sekolah ini ialah [[Politeknik Ungku Omar]] dan [[Maktab Perguruan Kinta]], [[Ipoh]]. Namun MPKI telah dipindahkan ke [[Perlis]].
'''Y.A.M. Raja Sir Chulan ibni Almarhum Sultan Abdullah Muhammad Shah Habibullah'''([[1 Julai]] [[1869]] - [[10 April]] [[1933]]) merupakan kerabat diraja Perak dan penulis buku Misa Melayu
 
 
Beliau dilahirkan di Tanjung Brambang, merupakan anak kedua Sultan Abdullah Perak yang dibuang negeri ke Pulau Seychelles dengan isterinya Raja Tipah. Mendapat pendidkan di Raffles Institution di [[Singapura]] dan Sekolah Tinggi Melaka. Beliau pernah dilantik sebagai Penolong Pegawai Daerah Selama (1896-1897). Beliau juga dilantik sebagai Raja Di-Hilir Perak pada [[1 Disember]] [[1920]].
 
Beliau berkahwin dengan Y.A.M. Raja Kechil Puteh Kalsum, binti , anak perempuan Sultan Sir Idris Murshid al-Azzam Shah Rahmatullah. Beliau dikurniakan 2 orang anak lelaki dan 4 orang anak perempuan.
 
Beliau mangkat pada [[10 April]] [[1933]].
 
==Pautan Luar==
 
* [http://www.4dw.net/royalark/Malaysia/perak9.htm Salasilah Keturunan Sultan Perak]
 
[[en:Raja Chulan]]