Jerman Nazi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Xqbot (bincang | sumb.)
Azharkasiran (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 18:
[[bg:Германска империя (1933-1945)]]
[[ca:Tercer Reich]]
 
Nazi Jerman, atau Reich Ketiga, adalah nama umum untuk negara Jerman sementara ditetapkan oleh Adolf Hitler dan Jerman Sosialis Nasional Pekerja Parti (NSDAP) 1933-1945. Reich Ketiga (Jerman: Drittes Reich) menunjukkan negara Nazi sebagai pengganti sejarah ke Empayar Rom Suci Zaman Pertengahan (962-1806) dan Empayar Jerman moden (1871-1918). Nazi Jerman mempunyai nama rasmi dua, Deutsches Reich (Jerman Reich), 1933-1943, ketika menjadi Großdeutsches Reich (Greater Jerman Reich).
 
Pada tarikh 30 Januari 1933, Adolf Hitler dilantik sebagai Canselor Jerman. Walaupun ia awalnya mengetuai kerajaan campuran, ia cepat dieliminasi rakan kerajaan nya. Pada saat ini batas-batas kebangsaan Jerman masih adalah mereka ditubuhkan dalam damai Perjanjian Versailles (1919), antara Jerman dan Sekutu (Inggeris, Perancis, Amerika Syarikat, Itali, Jepun et Alii.) Pada akhir Pertama Perang Dunia (1914-1918), ke utara, Jerman dibatasi oleh Laut Utara, Denmark, dan Laut Baltik, ke timur, itu dibagi menjadi dua dan Lithuania bersempadan, Kota Bebas Danzig, Poland, dan Cekoslovakia , ke selatan, ia bersempadan Austria dan Swiss, dan ke barat, menyentuh Perancis, Luxembourg, Belgium, Belanda, Rhineland, dan Saarland. Sempadan ini berubah selepas Jerman kembali menguasai Rhineland, Saarland dan Memelland dan Austria dijajah, Sudetenland dan Bohemia dan Moravia. Jerman berkembang menjadi lebih besar Jerman semasa Perang Dunia II, yang bermula pada tahun 1939 setelah Jerman menginvasi Poland mencetuskan United Kingdom dan Perancis menyatakan perang terhadap Jerman.
 
Selama perang, Jerman menakluk dan menduduki sebahagian besar Eropah dan Afrika Utara. Nazi menganiaya dan membunuh berjuta-juta orang Yahudi, orang-orang Romani dan lain-lain dalam Holocaust Final Solution. Walaupun perikatan Axis dengan bangsa lain, terutama Itali dan Jepun, dengan 1945 Jerman telah dikalahkan oleh Sekutu, dan dijajah oleh Kesatuan Soviet, Amerika Syarikat, Inggeris dan Perancis.
Isi
[Hide]
 
* 1 Sejarah
o 1.1 Konsolidasi kuasa
o Perang Dunia II 1.2
+ 1.2.1 Penaklukan Eropah
+ 1.2.2 Penganiayaan dan kempen kemusnahan
+ 1.2.3 Sekutu kemenangan
+ 1.2.4 kapitulasi pasukan Jerman
o 1.3 Kejatuhan Reich Ketiga
* 2 Geografi
o 2.1 Pentadbiran
o 2.2 Daerah dan naungan
o 2.3 Reich Jerman Greater
o 2.4 Pasca-perang perubahan
* 3 Ekonomi
* 4 Politik
o 4.1 Kerajaan
+ 4.1.1 Kabinet dan pihak berkuasa nasional
+ 4.1.2 Reich pejabat
+ 4.1.3 Reich kementerian
o ideologi Negara 4.2
o 4.3 Hubungan luar negeri
* 5 Undang-undang
* 6 Tentera
* Dasar 7 perkauman
* Dasar Sosial 8
o 8.1 Pendidikan
o 8.2 Kesejahteraan Sosial
o 8.3 Kesihatan
o 8.4 Perempuan hak-hak
o 8,5 ENVIROMENTALISME
o 8.6 Haiwan dasar perlindungan
* 9 Budaya
o 9.1 Cinema dan media
o 9.2 Agama
o 9.3 Sukan
* 10 Lihat juga
* 11 Rujukan
* Baca lebih lanjut 12
* 13 Pautan luar
 
[Sunting] Sejarah
Rencana utama: Sejarah Jerman
 
Nazi Jerman muncul di bangun dari rasa malu nasional, malu, kemarahan, dan kebencian akibat Perjanjian Versailles (1919), [3] yang mendikte, ke Jerman menang, tanggung jawab untuk:
 
penerimaan * Jerman dan masuk ke tanggung jawab untuk menyebabkan Perang Dunia I [4]
* Hilangnya kekal pelbagai wilayah dan penenteraan semula wilayah Jerman yang lain [5]
* Pembayaran oleh Jerman dibaiki berat, dalam bentuk wang dan dalam bentuk, bayaran seperti yang dibenarkan dalam pandangan Sekutu oleh ayat Rasa Bersalah Perang [6]
* Sepihak pelucutan senjata tentera Jerman dan sekatan berat [7]
 
Keadaan yang lain mendorong munculnya Reich Ketiga termasuk nasionalisme dan Pan-Germanism, rusuhan awam dikaitkan dengan kumpulan-kumpulan Marxsis, Great Depresi global tahun 1930-an (konsekuen untuk Wall Street Crash tahun 1929), hiperinflasi, reaksi terhadap tradisionalisme-counter dan liberalisme Republik Weimar, dan bangkitnya komunisme di Jerman, iaitu pertumbuhan KPD (Parti Komunis Jerman). Banyak pemilih, mencari jalan keluar untuk kekecewaan mereka, dan ekspresi atas penolakan mereka terhadap demokrasi berparlimen, yang muncul tidak mampu menjaga kerajaan berkuasa selama lebih daripada beberapa bulan, mulai menyokong jauh sayap kanan dan parti politik paling kiri-sayap, memilih untuk pelampau politik seperti Parti Nazi, (Parti Nazi, NSDAP, Jerman Sosialis Nasional Parti Pekerja) [8]
Adolf Hitler, Canselor Jerman, Januari 1933.
 
Nazi berjanji kuat, kerajaan autoritarian dan bukan dari republikanisme parlimen merosot, keamanan awam, dasar ekonomi radikal (termasuk pekerjaan penuh), dipulihkan kebanggaan nasional (terutama oleh menyangkal Perjanjian Versailles), dan pembersihan bangsa, sebahagian dilaksanakan melalui penindasan aktif Yahudi dan Marxis, semua nama perpaduan nasional dan perpaduan, daripada bahagian partisan demokrasi, dan perpecahan kelas sosial Marxsisme. Nazi berjanji pembaharuan kebangsaan dan budaya berdasarkan gerakan tradisionalisme Völkisch, dan persenjataan kembali yang dicadangkan, penolakan dibaiki, dan reklamasi wilayah hilang Perjanjian Versailles.
 
Parti Nazi mendakwa bahawa melalui Perjanjian, demokrasi liberal Republik Weimar, para pengkhianat "November penjahat" telah menyerah kebanggaan nasional Jerman, oleh inspirasi dan licik orang Yahudi, yang tujuannya adalah subversi kebangsaan dan keracunan darah Jerman. [ 5] Untuk menetapkan bahawa tafsiran sejarah Jerman kebelakangan ini, propaganda Nazi berkesan menggunakan Dolchstoßlegende ("Belati-tusuk di Legenda Kembali") menjelaskan kegagalan tentera Jerman.
 
Dari 1925 hingga tahun 1930-an, kerajaan Jerman telah berubah dari demokrasi ke negara autoritarian de facto konservatif-nasionalis di bawah pahlawan-perang Presiden Paul von Hindenburg, yang tidak menyukai demokrasi liberal Republik Weimar, dan ingin membuat Jerman menjadi negara otoriter [9] sekutu alami untuk membina otoritarianisme. adalah Parti Jerman Rakyat Kebangsaan (Deutschnationale Volkspartei, DNVP), "Nasionalis", tetapi, selepas 1929, dengan ekonomi Jerman mengalami kesulitan, nasionalis yang lebih radikal dan lebih muda tertarik dengan sifat revolusi Nasional Parti Sosialis, untuk mencabar sokongan rakyat meningkat untuk komunisme. Selain itu, parti politik kelas menengah kehilangan sokongan sebagai pemilih dikumpulkan ke kanan kiri-dan-sayap spektrum politik Jerman, sehingga membuat kerajaan majoriti, dalam sistem parlimen, bahkan lebih sukar.
 
Dalam pemilihan federal tahun 1928, ketika ekonomi membaik setelah hiperinflasi tempoh 1922-1923, Nazi memenangi hanya 12 kerusi. Dua tahun kemudian, dalam pemilihan federal tahun 1930, bulan selepas crash pasaran saham AS, Parti Nazi memenangi 107 kerusi, terus berkembang dari kelompok sempalan kesembilan-rated untuk kedua parti terbesar di parlimen Reichstag. Selepas pilihan raya persekutuan tahun 1932, Nazi adalah parti yang terbesar di Reichstag, memegang 230 kerusi. [10] Presiden Hindenburg enggan untuk memberikan kuasa eksekutif besar untuk Adolf Hitler, tetapi bekas Canselor Franz von Papen dan Hitler concorded sebuah NSDAP-DNVP parti perikatan yang akan membolehkan chancellorship Hitler, tunduk pada kawalan tradisional-konservatif, Presiden Hindenburg untuk membangunkan negara otoriter. Dalam acara tersebut, Hitler konsisten dituntut untuk Canselor dilantik, sebagai ganjaran atas Hindenburg's menerima sokongan apapun Parti Nazi dari peti dilantik berdasarkan kekuasaannya.
 
Pada tarikh 30 Januari 1933, Presiden Paul von Hindenburg dilantik Adolf Hitler sebagai Canselor Jerman, selepas kegagalan Agung Kurt von Schleicher untuk membentuk kerajaan yang layak (lihat Machtergreifung). Hitler tertekan Hindenburg melalui puteranya Oskar von Hindenburg, dan melalui intrik oleh bekas Canselor Franz von Papen, bekas pemimpin Parti Katolik Pusat. [Rujukan?] Dengan menjadi Naib Canselor dan menjaga Nazi minoriti kabinet, von Papen diharapkan mampu mengawal Hitler. Walaupun Nazi telah memenangi porsi suara rakyat dalam dua pilihanraya umum Reichstag 1932, mereka tidak mempunyai majoriti mereka sendiri, bahkan dengan perikatan NSDAP-DNVP yang bermula pemerintahan di 1933 oleh Keputusan Presiden, pada Pasal 48 1919 Perlembagaan Weimar. [11]
 
Perlakuan Nasional Sosialis orang Yahudi pada bulan-bulan awal tahun 1933 merupakan langkah pertama dalam proses jangka panjang mengeluarkan mereka dari masyarakat Jerman [12]. Rencana ini merupakan inti dari "revolusi budaya" Adolf Hitler. [12]
[Sunting] Konsolidasi kuasa
 
Kerajaan baru dengan cepat melantik seorang diktator totalitarian ke Jerman dengan langkah-langkah undang-undang untuk menubuhkan sebuah kerajaan pusat yang terkoordinasi, (lihat Gleichschaltung). Pada malam tarikh 27 Februari 1933, bangunan Reichstag dibakar, dan dewan komunis Belanda Marinus van der Lübbe ditemui di dalam, ia ditangkap, diisi dengan pembakaran, cuba, dan kemudian dipenggal. Api akan mencetuskan respon dari ribuan anarkis, sosialis, dan komunis di seluruh Reich; menggambarkan kata free-speech latihan sebagai pemberontakan, Nazi dipenjara banyak kem konsentrasi Dachau. Masyarakat bimbang bahawa api telah menjadi isyarat bertujuan untuk memulakan revolusi komunis di Jerman, seperti dalam 1919, sehingga Nazi mengeksploitasi pembakaran dengan Dekri Kebakaran Reichstag (27 February 1933), rescinding kebebasan awam yang paling Jerman, termasuk habeas corpus, untuk sehingga menekan lawan-lawan mereka.
 
Pada bulan Mac 1933, dengan UU Menghidupkan, memilih 444-94 (kaum Sosial Demokrat sisa), Reichstag berunding diktator (SK) kuasa untuk Canselor Adolf Hitler; empat tahun kuasa politik mengotorisasi dia untuk menyimpang dari Perlembagaan Weimar, dalam hal , Jerman secara rasmi menjadi negara parti tunggal pada tarikh 14 Julai 1933. Segera, sepanjang 1934, Parti Nazi kejam dieliminasi semua pembangkang politik; UU Menghidupkan sudah melarang Komunis (KPD), Parti Demokrat Sosial (SPD) dilarang di bulan Jun, walaupun memenuhi tuntutan Hitler, dan, pada tempoh Jun-Julai, nasionalis (DNVP), Parti Rakyat (DVP), dan Jerman Negara Pihak (DStP) adalah seperti-bijaksana diwajibkan untuk membubarkan diri. Selain itu, atas desakan dari Franz von Papen, Katolik sisa Pusat Parti, dibubarkan pada tarikh 5 Julai 1933 selepas mendapat jaminan Nazi untuk pendidikan agama Katolik dan kumpulan pemuda. Pada tarikh 14 Julai 1933, Jerman secara rasmi mengumumkan keadaan parti tunggal.
Lambang Republik Weimar, 1919-33, dan Nazi Jerman, 1933-1935
Bendera Republik Weimar, 1919-1933
Bendera Jerman Nazi, digunakan bersama-sama dengan bendera swastika, 1933-1935
Tunggal bendera kebangsaan Nazi Jerman, 1935-1945
 
Dalam pembentukan Dritte Reich, rejim Nazi menghapuskan Republik Weimar simbol, termasuk bendera tiga warna hitam-merah-emas, dan diterima pakai simbolisme empayar baru dan lama mewakili sifat ganda dari kerajaan ketiga Jerman. The triwarna, sebelumnya hitam-putih-merah empayar, sebahagian besar tak terpakai oleh Republik Weimar, dipulihkan sebagai salah satu daripada dua Jerman, rasmi, bendera kebangsaan, yang kedua adalah bendera swastika parti Nazi, yang menjadi bendera Jerman kebangsaan pada tahun 1935 . Lagu kebangsaan tetap Deutschland über Alles (alias Deutschlandlied, "Song Jerman"), tetapi hanya bait pertama dinyanyikan, akan diikuti oleh lagu kebangsaan Nazi Horst Wessel-Lied-("Horst Wessel Song"), disertai oleh Hitler salut.
 
Pada tarikh 30 Januari 1934, Presiden dan Canselor Reich Hitler rasmi terpusat kuasa untuk dirinya dengan Gesetz über den Neuaufbau des Reichs (UU untuk membina semula Reich), dengan membubarkan Länder (negara persekutuan) parlimen, dan alihan hak negara dan pentadbiran kepada berlin kerajaan pusat. sentralisasi akan bermula sebaik sahaja diistiharkan undang-undang Menghidupkan Mac 1933, ketika kerajaan negara digantikan dengan Reichsstatthalter (Reich gabenor). Pemerintah daerah juga digulingkan; Reich gabenor yang dilantik Datuk Bandar bandar dan bandar dengan populaces kurang dari 100.000, Menteri Dalam Negeri menunjuk walikota kota dengan populaces lebih dari 100.000, dan, dalam kes Berlin dan Hamburg (dan Vienna selepas Anschluss Österreichs pada tahun 1938), Presiden dan Canselor Adolf Hitler menjadi diskresi peribadi untuk menunjuk walikota mereka.
 
Pada musim semi 1934, hanya Reichswehr tetap bebas daripada kawalan kerajaan; tradisional, itu terpisah dari kerajaan nasional, sebuah entiti politik diskrit. The tentera Nazi Sturmabteilung (SA, "Detasemen Storm") telah dianggarkan untuk menganggap komando tentera Jerman; Reichswehr menentang cita-cita Pemimpin SA Ernst Rohm untuk menggolongkan Reichswehr ke SA. Selain itu, Rohm juga bertujuan untuk melancarkan "revolusi sosialis" untuk melengkapkan "revolusi nasionalis" terjadi dengan naiknya politik Adolf Hitler kepada kerajaan Jerman. Rohm dan para pemimpin Sturmabteilung ingin rejim untuk memenuhi janji kempen nya menguatkuasakan undang-undang sosialis untuk Arya Jerman.
 
Pada risiko muncul untuk berbicara omong kosong, saya katakan bahawa gerakan Nazi akan berlangsung selama 1,000 tahun! . . . Jangan lupa bagaimana orang menertawakan saya, 15 tahun yang lalu, ketika saya menyatakan bahawa suatu hari nanti aku akan memerintah Jerman. Mereka tertawa sekarang, seperti bodoh, ketika saya menyatakan bahawa saya akan tetap berkuasa!
-Adolf Hitler dengan seorang koresponden Inggeris di Berlin, June 1934, [13]
 
Hanya mempunyai kuasa mutlak virtual tanpa Reichswehr, dan ingin menjaga hubungan baik dengan mereka, dan ahli politik tertentu dan industrialis (lelah kekerasan SA politik), Hitler memerintahkan Schutzstaffel (SS) dan Gestapo untuk membunuh musuh-musuh politiknya baik di dalam mahupun di luar Parti Nazi dengan "Malam Pisau Panjang". Pembersihan dari Ernst Rohm, nya SA kohort, yang Strasserist, Nazi sayap kiri, dan musuh-musuh politik lain berlangsung dari 30 Jun-2 Julai 1934.
Mac jam Reichsparteitag, Nürnberg, 1935.
 
Setelah kematian Paul von Hindenburg, pada tarikh 2 Ogos 1934, Reichstag Nazi-dikendalikan konsolidasi pejabat Reichspräsident (Reich Presiden) dan Reichskanzler (Canselor Reich), dan dipasang semula Adolf Hitler sebagai Führer und Reichskanzler (Pemimpin dan Canselor Reich). Sampai kematian Hindenburg's, Reichswehr tidak mengikuti Hitler, sebahagian kerana (multi-juta-man) Sturmabteilung lebih besar dari Tentera Darat Jerman (terhad untuk 100,000 tentera oleh Perjanjian Versailles), dan kerana para pemimpin SA berusaha untuk pertama menggolongkan yang Reichswehr ke SA, dan kemudian melancarkan revolusi sosialis Nazi. Pembunuhan Ernst Rohm dan para pemimpin SA, tetap kedudukan Reichswehr sebagai angkatan bersenjata tunggal dari Reich, dan pengembangan empayar Führer janji-janji yang dijamin dia kesetiaan tentera. kematian Hindenburg's difasilitasi menukar sumpah askar Jerman kesetiaan dari Reich Perlembagaan Jerman ke kesetiaan peribadi untuk Adolf Hitler, Führer Jerman. [14]
 
Dalam acara tersebut, Nazi menamatkan perikatan NSDAP-DNVP rasmi kerajaan, dan mula memperkenalkan Nazisme dan simbolisme Jerman Nazi untuk hidup awam dan swasta; buku-buku teks disemak, atau ditulis semula untuk mempromosikan fantasi rasis Pan-Jerman Großdeutschland (Greater Jerman ) yang akan didirikan oleh Herrenvolk Nazi; guru yang menentang Nazification kurikuler dipecat. Selanjutnya, untuk memaksa ketaatan popular untuk negara, Nazi mendirikan Gestapo-polis rahsia negara bebas daripada kuasa awam. Gestapo menguasai rakyat Jerman dengan beberapa 100.000 mata-mata dan informan, sehingga menyedari kritikan anti-Nazi dan perbezaan pendapat.
 
Senang dengan kemakmuran Nazi, Jerman yang paling tetap diam patuh, [kajian asli?] [Bila?] Sementara lawan-lawan politik, terutama kaum Komunis, Marxsis, dan sosialis antarabangsa dipenjara; "antara 1933 dan 1945, lebih dari 3 juta Jerman telah berada di kem konsentrasi, atau penjara, kerana alasan politik ". [15] [16] [17]" Puluhan ribu Jerman dibunuh kerana satu atau lain bentuk pertahanan. Antara 1933, dan 1945 Sondergerichte (Nazi "mahkamah khas") dibunuh 12.000 Jerman, mahkamah tentera membunuh 25.000 tentara Jerman, dan keadilan awam terbunuh 40.000 Jerman. Banyak dari Jerman adalah sebahagian daripada kerajaan, awam, atau latihan ketenteraan, keadaan yang membolehkan mereka untuk terlibat dalam subversi dan konspirasi, sementara yang terlibat, sedikit atau signifikan, dalam dasar kerajaan ". [18]
[Sunting] Perang Dunia II
Lihat juga: Teater Eropah Perang Dunia II dan Sejarah Jerman semasa Perang Dunia II
Jerman dan penaklukan Axis sekutu '(warna biru) di Eropah semasa Perang Dunia II
[Sunting] Penaklukan Eropah
 
"Krisis Danzig" mencapai puncaknya pada tahun 1939 awal, sekitar waktu bahawa laporan kontroversi di Kota Bebas Danzig meningkat, United Kingdom "terjamin" untuk mempertahankan integriti wilayah Poland dan Poland menolak siri tawaran oleh Nazi Jerman tentang baik free Kota Danzig dan Koridor Poland. Kemudian, Jerman memutuskan hubungan diplomatik. Hitler telah belajar bahawa Kesatuan Soviet bersedia menandatangani pakatan non-agresif dengan Jerman dan akan menyokong serangan terhadap Poland. Jerman menceroboh Poland pada 1 September 1939 dan dua hari kemudian, Inggeris dan Perancis menyatakan perang terhadap Jerman. Perang Dunia II sedang berlangsung, namun Poland jatuh dengan cepat, terutama selepas Soviet menyerang Poland pada tarikh 17 September. United Kingdom meneruskan untuk bom Wilhelmshaven, Cuxhaven, [19] Heligoland [20] dan daerah lain. Namun, selain pertempuran di laut, tidak ada kegiatan lain terjadi. Dengan demikian, perang dikenali sebagai "Perang palsu".
 
Tahun bermula pada tahun 1940 dengan sedikit lebih dari selebaran-selebaran propaganda menjatuhkan Inggeris selama Praha dan Vienna [21] tetapi serangan Jerman di armada Laut Inggeris Tinggi diikuti oleh pengeboman Inggeris bandar pelabuhan Sylt [22] Setelah Insiden Altmark off. pantai Norway dan penemuan rancangan Inggeris untuk mengelilingi Jerman, Hitler menghantar pasukan ke Denmark dan Norway. Hal ini bekalan bijih besi dari Sweden dijaga melalui perairan pesisir. Tak lama kemudian, Inggeris dan Perancis mendarat di Mid-dan Norway Utara, tetapi Jerman de facto mengalahkan kuasa-kuasa dalam kempen Norway seterusnya.
Inggeris nelayan memberikan tangan untuk seorang tentera Berikat ketika sebuah bom meledak Stuka's beberapa meter ke depan. Lebih dari 300,000 tentera dievakuasi dari Dunkirk dan pantai sekitar bulan Mei dan Jun 1940.
 
Pada bulan Mei 1940, Perang palsu berakhir. Melawan kehendak penasihatnya, Hitler memerintahkan serangan terhadap Perancis melalui Negara Rendah. Pertempuran Perancis berakhir dengan kemenangan Jerman yang luar biasa. Namun, dengan tawaran Hitler Inggeris menolak keamanan, perang lanjutan [23] [24] Jerman dan. Inggeris terus berperang di laut dan di udara. Namun, pada tarikh 24 Ogos, dua off-kursus pengebom Jerman sengaja mengebom London - melawan perintah Hitler, menukar jalannya perang [25] Sebagai respons terhadap serangan, Berlin dibom Inggeris, yang dihantar Hitler menjadi marah .. Pemimpin Jerman memerintahkan serangan terhadap bandar-bandar Inggeris, dan Inggeris dibom berat selama The Blitz [26] Perubahan dalam keutamaan penargetan mengganggu dengan tujuan Luftwaffe tentang mencapai keunggulan udara atas Inggeris yang diperlukan untuk pencerobohan dan membiarkan pertahanan udara Inggeris. Membangun kembali kekuatan mereka dan terus melawan.
 
Hitler berharap untuk mematahkan semangat Inggeris dan memenangi keamanan. Namun, Inggeris menolak untuk berundur, akhirnya, Hitler membatalkan Pertempuran Inggeris kempen pengeboman strategik dalam menyokong pencerobohan lama dirancang Kesatuan Soviet: Operasi Barbarossa. Jerman dan sekutu-sekutunya menyerang Kesatuan Soviet pada tarikh 22 Jun 1941. Pada malam pencerobohan, bekas wakil Hitler, Rudolf Hess, berusaha merundingkan syarat perdamaian dengan Inggeris dalam sebuah pertemuan peribadi tidak rasmi selepas kemalangan-mendarat di Scotland. Sebaliknya, Hitler berharap bahawa kejayaan yang cepat di Kesatuan Soviet akan membawa Inggeris ke meja perundingan.
 
Operasi Barbarossa seharusnya bermula lebih awal dari hal itu, namun, gagal usaha Itali di Afrika Utara dan Balkan Hitler yang bersangkutan. Pada bulan Februari 1941, Kor Afrika Jerman dihantar ke Libya untuk membantu Itali terus Komanwel pasukan Inggeris dari Inggeris-Mesir diadakan. Sebagai lanjutan Kempen Afrika Utara, walaupun arahan untuk tetap berada pada defensif, Kor Afrika kembali kehilangan wilayah Itali, menggalakkan kembali Inggeris melintasi padang pasir dan maju ke Mesir. Pada bulan April, Jerman melancarkan pencerobohan Yugoslavia untuk membantu pasukan ramah dan memulihkan ketertiban di tengah-tengah apa yang diyakini rampasan kuasa yang disokong Inggeris. Hal ini diikuti oleh Pertempuran Greek, sekali lagi untuk menyelamatkan Itali, dan Pertempuran Crete. Kerana alihan di Afrika Utara dan Balkan, Jerman tidak boleh memulakan Barbarossa sampai akhir bulan Jun. Selain itu, lelaki dan bahan-bahan dialihkan untuk mencipta "Eropah dibentengi" bahawa Hitler ingin sebelum Jerman memfokuskan perhatiannya pada Timur.
 
Namun demikian, Barbarossa bermula dengan sukses besar. Hanya Hitler bimbang bahawa Tentera Jerman dan sekutunya tidak maju ke Kesatuan Soviet cukup cepat. Pada Disember 1941, Jerman dan sekutu mereka di gerbang Moscow, ke arah utara, pasukan telah mencapai Leningrad dan dikelilingi bandar [27] Sementara itu, Jerman dan sekutu-sekutunya menguasai hampir seluruh daratan Eropah, dengan pengecualian neutral. Switzerland, Sweden, Sepanyol, Portugal, Liechtenstein, Andorra, Vatican City dan Monaco.
Supply lori dalam perjalanan ke Leningrad di Jalan Kehidupan. Pada tahun 1942 saja, Pengepungan Leningrad dituntut beberapa 650.000 jiwa.
 
Pada tarikh 11 Disember 1941, empat hari selepas Pearl Harbor dibom Jepun, Jerman Nazi mengistiharkan perang terhadap Amerika Syarikat. Tidak hanya itu ini kesempatan bagi Jerman untuk menguatkan hubungan dengan Jepun, tapi setelah bulan histeria anti-Jerman di media Amerika dan Lend-Lease bantuan untuk Inggeris, kebocoran Rainbow Lima dan kandungan firasat Franklin Delano Roosevelt Pearl Harbor pidato menjelaskan kepada Hitler bahawa AS tidak boleh terus neutral. Selain itu, polisi Jerman dari peredaan terhadap AS, yang direka untuk menjaga keluar AS perang, adalah beban untuk usaha perang Jerman. Jerman telah menahan diri dari menyerang konvoi Amerika, bahkan jika mereka terikat untuk Kerajaan Syarikat atau Kesatuan Soviet. Sebaliknya, setelah Jerman menyatakan perang terhadap AS, angkatan laut Jerman terhad mula peperangan kapal selam, dengan menggunakan U-Boats untuk menyerang kapal tanpa amaran.
 
Tujuan dari Tentera Laut Jerman, Kriegsmarine, adalah untuk memotong pusat bekalan Inggeris. Dalam keadaan ini, salah satu pertempuran laut yang paling terkenal dalam sejarah terjadi, dengan kapal perang Jerman Bismarck, kapal perang Jerman terbesar dan paling kuat, cuba untuk keluar ke Atlantik dan kapal bekalan serangan menuju Inggeris. Bismarck tenggelam - tapi tidak sebelum menghantar kapal perang Inggeris yang terbesar, battlecruiser HMS Hood, kepada kedalaman laut. Jerman U-Boats lebih berjaya daripada perompak permukaan seperti Bismarck. Namun, Jerman gagal membuat pengeluaran kapal selam menjadi keutamaan utama pada awal dan pada waktu hal itu, Inggeris dan sekutu mereka mengembangkan teknologi dan strategi untuk meneutralkan itu. Selanjutnya, walaupun berjaya awal kapal selam 'pada tahun 1941 dan 1942, bahan kekurangan di Inggeris gagal untuk jatuh ke mereka Perang Dunia I peringkat. Kemenangan Sekutu dalam Pertempuran Atlantik semua dengan kos yang sangat besar:. Antara 1939 dan 1945, 3,500 Sekutu kapal tenggelam (muatan kotor 14,5 juta) dengan bayaran 783 Jerman U-Boats [28]
[Sunting] kempen Penindasan dan kemusnahan
 
Penganiayaan terhadap minoriti ras, etnik, dan sosial dan "tak diinginkan" lanjut di Jerman dan negara-negara yang diduduki. Dari tahun 1941, orang-orang Yahudi diharuskan memakai lencana kuning di depan umum, sebahagian besar disimpan di ghetto berdinding, di mana mereka tetap terpencil dari masyarakat umum. Pada bulan Januari 1942, Persidangan Wannsee, yang dipimpin oleh Reinhard Heydrich (bawahan langsung dari Kepala SS Heinrich Himmler), dihapuskan rancangan untuk "Penyelesaian Akhir dari Soalan Yahudi" (Endlösung Judenfrage der). Dari masa itu sampai akhir perang sekitar enam juta orang Yahudi dan banyak yang lain, termasuk homoseksual, Slavia, dan tahanan politik, secara sistematik dibunuh. Selain itu, lebih dari sepuluh juta orang telah dimasukkan ke dalam kerja paksa. pembunuhan ini disebut Holocaust dalam Bahasa Inggeris dan Shoah dalam bahasa Bahasa Ibrani. Ribuan dihantar ke kem konsentrasi harian-dan kemusnahan. [Rujukan?]
 
Sejajar dengan Holocaust, Nazi mengeksekusi Ost Generalplan (Rencana Umum Timur) untuk pembukaan, pembersihan etnik, dan eksploitasi populaces dari wilayah Soviet dan Poland ditangkap, beberapa 13.7 juta orang awam Union (termasuk Yahudi & 2,0 juta kematian di kawasan-kawasan mengilhak yang juga disertakan dengan korban perang Poland) [29] dan 2.5 juta warga Poland non-Yahudi. [30] meninggal akibat perang, pembunuhan, kerja pembalasan, paksa atau kelaparan. perang yang agresif Nazi 'untuk lebensraum (ruang hidup) di Eropah timur dilancarkan "untuk membela peradaban Barat terhadap Bolshevisme dari subhumans". Estimasi menunjukkan bahawa, mempunyai Nazi menang perang, mereka akan dideportasi sekitar 51 juta Slavia dari Eropah Tengah dan Timur [31] Kerana kekejaman yang menderita di bawah Stalin,. Banyak Ukraine, Balts, dan negara yang tertindas yang lain, berjuang untuk Nazi . The populaces Soviet Rusia yang diduduki Nazi yang memenuhi syarat sebagai bangsa dari bangsa Aryan, atau tidak punya nenek moyang Yahudi langsung, tidak dianiaya, dan sering direkrut ke Schutzstaffel Waffen (Waffen-SS) bahagian, akhirnya, rejim Nazi bertujuan untuk menterjemahkan ke dlm bahasa Jerman yang volk bangsa diterima Eropah Timur yang diduduki.
[Sunting] kemenangan Sekutu
Field Marshal Rommel menyemak Free India Legion, Perancis, 1944
 
Pada tahun 1942 awal, Tentera Merah kontra-menyerang, dan, pada akhir musim sejuk, Wehrmacht tidak lagi akan di luar Moscow. Namun Jerman dan sekutu fasis mereka mengadakan garis yang kuat, dan, di musim semi, melancarkan serangan besar terhadap bidang minyak dari Caucasus dan Sungai Volga di Rusia selatan. Yang didirikan keadaan untuk konfrontasi Nazi-Soviet definitif, Pertempuran Stalingrad (17 Julai 1942 - 2 Februari 1943), di mana Jerman dan sekutu-sekutunya dikalahkan. Setelah memenangi pertempuran tangki utama di Kursk-Orel pada bulan Julai 1943, Tentera Merah kemajuan barat, ke Jerman, selanjutnya, Wehrmacht dan sekutunya tetap bertahan.
tentera AS menyeberangi Perancis-Jerman Siegfried Line
 
Di Libya, Kor Afrika gagal untuk menerobos garis di First Pertempuran El Alamein (01-27 Julai 1942), mempunyai kesan menderita daripada Pertempuran Stalingrad. Awal tahun 1942, pengeboman Sekutu Jerman meningkat, meratakan, antara lain, bandar-bandar Hamburg, Köln dan Dresden, membunuh ribuan orang awam, dan menyebabkan penderitaan bagi para korban [32] Kontemporer anggaran mati tentera Nazi Jerman. 5.5 juta. [33]
 
Pada bulan November 1942, Wehrmacht dan Tentera Itali berundur ke Tunisia, di mana mereka melawan Amerika dan Inggeris dalam Kempen Tunisia (17 November 1942 - 13 Mei 1943). Sekutu menyerang Sicily dan Itali berikutnya, tapi menemui perlawanan sengit, khususnya di Anzio (22 Januari 1944 - 5 Jun 1944) dan Cassino (17 Januari 1944 - 18 Mei 1944), dan kempen lanjutan dari pertengahan 1943 hingga hampir akhir perang. Pada bulan Jun 1944, pasukan AS dan Inggeris membentuk bahagian depan barat dengan D-Day (6 Jun 1944) pendaratan di Normandy, Perancis. Setelah Operasi Bagration sukses (22 Jun - 19 Ogos 1944), Tentera Merah di Poland, dan di Timur Prussia, Prussia Barat, dan Silesia yang populaces Jerman melarikan diri secara beramai-ramai, takut akan penganiayaan Komunis, kekejaman, dan kematian.
 
Sementara itu, di Führerbunker bawah tanah, Adolf Hitler, pemimpin Nazi Jerman menjadi psikologi terpencil dan berasingan, menunjukkan tanda-tanda penyakit mental; [rujukan?] Dalam pertemuan dengan komander tentera, ia mulai mempertimbangkan bunuh diri, harus Jerman kalah perang. Dalam acara tersebut, Tentera Merah dikelilingi Berlin, meninggalkannya incommunicado dari Greater Jerman, walaupun kerugian tentera dan tanah, tidak Führer kuasa dilepaskan, atau menyerah. Selain itu, tanpa komunikasi dari Berlin, Hermann Goring dihantar Hitler ultimatum, mengancam untuk menganggap perintah Nazi Jerman pada bulan April jika ia tidak menerima balasan yang ia akan mentafsirkan sebagai Hitler tidak mampu. Setelah menerima ultimatum, Führer goring memerintahkan penangkapan langsung, dan dihantar pesawat memberikan jawapan untuk goring di Bavaria. Kemudian, di Jerman utara, Reichsführer-SS Heinrich Himmler mula berkomunikasi dengan Sekutu Barat tentang perundingan perdamaian; Hitler menjawab keras, memerintahkan penangkapan Reichsführer dan eksekusi.
 
Pada musim semi 1945, Tentera Merah di Berlin, pasukan AS dan Inggeris telah menakluk sebahagian besar barat Jerman dan bertemu dengan Tentera Merah di Torgau di Elbe pada tarikh 26 April 1945. Dengan Berlin dikepung, Hitler dan Nazi kakitangan kunci tinggal di, lapis baja Führerbunker bawah tanah sementara di atas permukaan tanah, dalam Pertempuran Berlin (16 April 1945 - 2 Mei 1945) Tentera Merah melawan pasukan tentera sisa Jerman, Hitler Pemuda, dan Waffen- SS, untuk mengawal ibukota hancur Nazi Jerman.
[Sunting] kapitulasi pasukan Jerman
 
Pada tarikh 30 April 1945, sebagai Battle for Berlin mengamuk dan bandar itu sedang dikuasai oleh pasukan Soviet, Hitler membunuh diri di bunker bawah tanah. Dua hari kemudian, pada tarikh 2 Mei 1945, Jerman Helmuth Umum Weidling menyerah tanpa syarat Berlin untuk Umum Soviet Vasily Chuikov.
 
Hitler digantikan oleh Grand Admiral Karl Dönitz sebagai Reich Presiden dan Dr Joseph Goebbels sebagai Canselor Reich. Tidak ada yang dapat menggantikan Hitler sebagai Führer, kedudukan Hitler dihapuskan pada kehendak-Nya. Namun, Goebbels bunuh diri di Führerbunker sehari selepas andaian pejabat. Kerajaan sementara Dönitz didirikan di dekat sempadan Denmark gagal mencari perdamaian yang berasingan dengan Sekutu Barat. Pada tarikh 4-8 Mei 1945 sebahagian besar angkatan bersenjata Jerman yang tinggal di seluruh Eropah menyerah tanpa syarat (Jerman Alat Menyerah, 1945). Ini adalah akhir dari Perang Dunia II di Eropah.
 
Perang itu adalah yang terbesar dan paling merosakkan dalam sejarah manusia, dengan 60 juta orang mati di seluruh dunia, [34] termasuk sekitar 6 juta orang Yahudi yang tewas pada masa holocaust, [35] 3 juta tawanan perang Soviet dan sekurang-kurangnya 3 juta awam non -korban kejahatan Nazi Yahudi. [36] [37] Kesatuan Soviet kehilangan sekitar 27 juta orang selama perang, [38] sekitar separuh dari semua korban Perang Dunia II. [39] Salah satu dari setiap empat warga Soviet dibunuh atau cedera dalam perang itu [40] Menjelang akhir perang,. Eropah mempunyai lebih dari 40 juta pelarian, [41] ekonomi Eropah telah runtuh, dan 70% daripada infrastruktur industri Eropah hancur. [42]
 
Dengan pembentukan Majlis Kawalan Bersekutu pada tarikh 5 Julai 1945, empat Sekutu kuasa "menganggap [d] kuasa tertinggi terhadap Jerman" (Deklarasi Tentang Kekalahan Jerman, US Department of State, dan Perjanjian Antarabangsa Lain Kisah Series, No 1520) ..
[Sunting] Kejatuhan Reich Ketiga
Rencana utama: Pengaruh Perang Dunia II, Konsekuensi Nazisme Jerman, Nuremberg Trials, Pengusiran Jerman selepas Perang Dunia II, dan Industri rancangan untuk Jerman
 
The Persidangan Potsdam pada Ogos 1945 tetapan dibuat dan garis besar bagi kerajaan baru untuk pasca-perang Jerman serta pembaikan perang dan penempatan semula. Semua pencaplokan Jerman di Eropah selepas 1937, seperti Sudetenland, yang terbalik, dan dalam mata pelajaran tambahan ke sempadan timur penyelesaian keamanan Jerman dialihkan ke barat untuk garis Oder-Neisse, berkesan mengurangkan Jerman dalam ukuran sekitar 25% dibandingkan dengan 1937 yang sempadan. Sebelah timur sempadan baru terdiri Timur Prussia, Silesia, Prussia Barat, dua pertiga dari Pomerania dan sebahagian dari wilayah Brandenburg. Banyak dari daerah-daerah yang pertanian, dengan pengecualian Upper Silesia, yang merupakan pusat terbesar kedua-industri berat Jerman. bandar-bandar kecil dan besar banyak seperti Stettin, Königsberg, Breslau, dan Danzig Elbing dibersihkan daripada penduduk Jerman dan diambil dari Jerman juga. [rujukan?]
 
Perancis mengambil alih sebahagian besar dari deposit yang tersisa Jerman batubara. Kebanyakan korban anggaran julat pengusiran antara satu sampai dua juta orang mati.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Banyak terdakwa bersalah, 12 dijatuhi hukuman mati dengan menggantung. Banyak dari mereka yang digantung memuji Hitler di saat terakhir hidup mereka, dan beberapa pegawai mengelakkan eksekusi.
 
 
Pentadbiran daerah Greater Reich Jerman pada tahun 1944.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
OST-Arbeiter badge
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
undang-undang yang ada demikian banyak diserang dan diganti dengan tafsiran dari apa yang Hitler inginkan.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Di bandar-bandar, orang-orang cemas atas kematian hukuman atau bahkan, jika mereka ditunjukkan pembangkang terhadap Nazi. Memandangkan kekecewaan rakyat (selepas Perang Dunia I dan selama Depresi Besar) itu adalah mudah bagi SA untuk menarik sejumlah besar terasing (dan menganggur) pemuda dan bekerja orang-orang kelas untuk parti.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Dikatakan bahawa Hitler menginginkan Inggeris sebagai sekutu dengan perang dengan Kesatuan Soviet, dan akhirnya Amerika Syarikat.
 
Itali menentang ini, seperti juga Perancis dan Inggeris.
 
 
Namun, Nazi membantu untuk mempromosikan dissention Slovakia dan menyatakan bahawa negara tidak kawalan, lebih disita dari bahagian Czech.
 
 
 
Jerman dan Kesatuan Soviet memulakan perbualan atas perancangan pencerobohan Poland. Minit-minit terakhir proses diplomatik Poland-Jerman gagal, dan Jerman menceroboh Poland sesuai jadwal.
 
 
 
 
 
 
Para Ustashe dibenarkan untuk menganiaya Serbia, sedangkan Jerman menyumbang bahawa tujuan di Serbia yang diduduki Jerman.
 
 
 
Sebagai nasib perang berubah, Jerman dipaksa untuk menduduki Itali ketika Mussolini dilempar keluar sebagai Perdana Menteri oleh raja Itali pada tahun 1943.
 
 
 
 
Beberapa minoriti seperti Yahudi, ahli politik pembangkang dan tawanan perang yang kehilangan sebahagian besar hak-hak dan tanggung jawab.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Anti-tembakau kajian menerima sokongan yang kuat dari kerajaan, dan saintis Jerman membuktikan bahawa asap rokok boleh menyebabkan kanser.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
[77]
 
 
 
 
Dalam prakteknya, undang-undang berlaku dan dasar menemui perlawanan dari pelbagai kementerian yang berusaha untuk melemahkan mereka, dan dari keutamaan yang perang-usaha diperlukan untuk perlindungan alam sekitar.
 
 
 
 
 
 
[Sunting] Budaya
 
 
 
 
 
 
Banyak dari desain untuk Germania tidak praktikal untuk membina kerana saiz mereka dan tanah berawa di bawah Berlin; bahan yang akan digunakan untuk pembangunan dialihkan untuk usaha perang.
 
 
 
 
 
 
[Sunting] Agama
 
 
 
 
 
 
 
atlet Jerman dipilih dengan cermat tidak hanya untuk kekuatan tetapi untuk penampilan Arya.
 
"Ketika saya melewati Canselor ia bangkit, melambaikan tangannya padaku, dan aku melambai ke arahnya saya fikir. Para penulis menunjukkan rasa tidak enak di mengkritik orang jam di Jerman."
 
Hitler dikritik kerana ini dan para pegawai jawatankuasa Olimpik berkeras bahawa ia menyapa masing-masing dan setiap peraih pingat, atau tidak sama sekali.
[Sunting] Lihat pula
 
 
 
 
 
 
 
1.
2. 34.
3.
4.
5.
6.
7. Staf Umum itu harus dibubarkan bersama-sama dengan perguruan tinggi ketenteraan tertentu.
8.
9.
10.
11. New York: Oxford University Press.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19. [2]
20.
21.
22.
23.
24.
25. BBC.
26.
27. Encyclopædia Britannica.
28. 1
29.
30. Polska 1939-1945.
31.
32.
33.
34.
35.
36.
37.
38.
39. BBC News.
40.
41.
42.
43.
44. p. 82-83.
45. 205.
46.
47.
48.
49.
50.
51.
52.
53.
54. "Yahudi dan Freemason di Eropah". Dalam Gutman Israel. p. vol. 2, p.
55.
56.
57.
58.
59. Seleksi dari: "Poland di bawah Nazi Pekerjaan", oleh Janusz Gumkowkski dan Kazimierz Leszczynski
60.
61.
62.
63. Oxford University Press.
64.
65. New York: Oxford University Press.
66.
67. p. 111.
68. 2003. Wheeling, Illinois, Amerika Syarikat: Harlan Davidson Pp Inc. 118.
69. 118
70. 119.
71.
72.
73.
74. 119
75. hal 254-256. Kutipan berikut dari hal
 
 
76.
77.
78.
79.
80. Cato Institute.
81.
82.
83.
84. Princeton University Press.
85.
86.
87. Routledge. [Sic]
88. Kontinum Group International Publishing.
89. Kontinum Group International Publishing.
90. 92.
91. V
92.
93.
94.
 
[Sunting] Bacaan lebih lanjut
 
 
Diterjemahkan oleh Barry Richard. London: Penguin Books, 1971.
1998.
Oxford, UK: Blackwell Publishers, 1999.
W. W. Norton & Co, 2003.
New York: Oxford University Press, 1985.
[[cs:Nacistické Německo]]
[[cy:Yr Almaen Natsïaidd]]