Lampu pendarfluor: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Hezery99 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 2:
[[Image:Leuchtstofflampen-chtaube050409.jpg|thumb|Palbagai jenis lampu pendarfluor. Dua lampu teratas merupakan [[lampu pendarfluor padat]]. Di bawah pula ialah dua tiub biasa. Di sebelah kiri ialah anak mancis sebagai ukuran skala.]]
 
'''Lampu pendarfluor''' atau '''lampu kalimantang''' merupakan sejenis [[lampu nyahcas gas]] yang menggunakan arus [[elektrik]] untuk mengujakan [[wap]] [[raksa]]. Wap raksa yang diujakan ini menghasilkan sinar [[ultraungu]] gelombang pendek yang menyebabkan lapisan [[fosfor]] untuk menghasilkan [[cahaya|cahaya tampak]]. Lampu penderfluor menukarkan tenaga elektrik kepada tenaga cahaya yang boleh dimanfaatkan lebih baik daripada [[montolmentol lampu]]. Kos penggunaan tenaga yang rendah mengatasi kos awal lampu itu sendiri. Lampu ini lebih mahal daripada mentol lampu kerana ia memerlukan [[balast elektrik]] untuk mengawal [[arus elektrik]] di dalam lampu.
 
Sementara jenis tiub biasa banyak digunakan di bangunan komersial dan institusi, [[lampu pendarfluor padat]] kini boleh didapati dalam saiz yang sama seperti mentol lampu sebagai alternatif penjimatan tenaga di rumah.