Air Itam, Pulau Pinang: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Muro Bot (bincang | sumb.)
k bot menambah: de:Air Itam
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Air Itam''' merupakan sebuah bandar penempatan dan perumahan di bahagian tengah pulau , [[Pulau Pinang]], [[Malaysia]]. [[KuilKawasan Kekmajor Lok Si]]di danAir [[BukitItam Bendera]]meliputi yangJalan terkenal terletak di sini. [[Masjid Negeri, PulauJalan Pinang]]Kampung jugaPisang, terletakKampung diMelayu, sini.Paya ''BandarTerubong, BaruDhoby AirGhaut Itam''dan merupakan sebuah bandarFarlim yang berhampiransemuanya denganmerupakan Airkawasan Itam.perumahan Airmeliputi Itambanglo terkenalapartment, dengankondominium, dayarumah tarikannyapangsa, berkaitanrumah makananteres iaitudan 'laksa'rumah yangKampung. dijualPoskod di persimpangan Kuil Kek Lok Si. Populasi pendudukkawasan Air Itam dikuasaiialah oleh kaum Cina11500.
 
Kuil Buddha yang terbesar di Pulau Pinang iaitu [[Kuil Kek Lok Si]] , tempat pelancongan [[Bukit Bendera] dan [[Masjid Negeri Pulau Pinang]] terletak di Air Itam.
 
Terdapat beberapa bandar kecil di Air Itam seperti Bandar Baru yang terletak di farlim menempatkan bank , pejabat pejabat kerajaan dan swasta, restoran, farmasi dan cyber cafe.
 
Populasi penduduk di Air Itam majoritinya ialah kaum Cina, diikuti Melayu, India dan lain lain. Perjalan dari Bandar Air Itam ke Bandar Georgetown mengambil masa lebih kurang 15 ke 20 minit dan 30 minit dengan menaiki bas awam, Rapid Penang.
 
{{Pulau Pinang}}