Air Itam, Pulau Pinang: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Air Itam''' merupakan sebuah bandar perumahan maju di bahagian tengah pulau , [[Pulau Pinang]], [[Malaysia]]. Kawasan major di Air Itam meliputi [[Bukit Bendera]] , Jalan Masjid Negeri, Jalan Kampung Pisang, Kampung Melayu, Paya Terubong, Dhoby Ghaut dan Farlim yang semuanya merupakan kawasan perumahan meliputi banglo, apartment, kondominium, rumah pangsa, rumah teres dan rumah Kampung. Poskod di kawasan Air Itam ialah 11500.
 
Kuil[[Masjid BuddhaNegeri yangPulau terbesarPinang]] didan PulauKuil PinangBuddha iaitu [[Kuil Kek Lok Si]] ,atau tempat pelancongan [[Bukit Bendera]] dan [[Masjid Negeri Pulau Pinang]]Pagoda terletak di Air Itam.
 
Terdapat beberapa bandarBandar mini di Air Itam seperti Bandar Baru yang terletak di farlim menempatkan bank , pejabat pejabat kerajaan dan swasta, restoran, farmasi dan cyber cafe.
 
Populasi penduduk di Air Itam majoritinya ialah kaum Cina, diikuti Melayu, India dan lain lain. PerjalanPerjalanan dari Bandar Air Itam ke Bandar Georgetown mengambil masa lebih kurang 15 ke 20 minit dan 30 minit dengan menaiki bas awam, Rapid Penang.
 
Disebabkan lokasi Air Itam yang berada di tengah kawasan pulau, jadi ianya tidak menjadi masalah untuk penduduk bergerak ke bandar utama Georgetown dengan menggunakan satu jalan sehala sama ada menggunakan kenderaan sendiri atau kenderaan awam.
 
{{Pulau Pinang}}