Kes pemecatan Timbalan Perdana Menteri Malaysia 1998: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Che090572 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Kes pemecatan Timbalan Perdana Menteri Malaysia 1998''' merujuk kepada tindakan Perdana Menteri Malaysia ketika itu , Tun Dr [[Mahathir Mohamad]] memecat timbalannya Datuk Seri [[Anwar Ibrahim]] pada 2 November 1998. Kes ini didengar oleh Presiden Mahkamah Rayuan Tan Sri [[Alauddin Mohd Sheriff]] dan dua hakim Mahkamah Persekutuan iaitu Datuk [[Hashim Yusoff]] dan Datuk Wira [[Mohd Ghazali Mohd Yusoff]]. Peguam [[Karpal Singh]] mewakili Anwar Ibrahim. Peguam Kanan Persekutuan Datuk Kamaluddin Md Said mewakili Dr [[Mahathir Mohamad]].
 
==Kesahihan pemecatan==
Pada 21 Mei 2009 , Ketua Umum KeADILan , [[Anwar Ibrahim]] merayu di [[Mahkamah Persekutuan]] [[Putrajaya]] untuk mencabar kesahihan pemecatan beliau dari jawatan Timbalan Perdana Menteri pada 1998. Alasanya tidak menuruti lunas Perlembagaan dan tidak memenuhi prosedur yang sepatutnya.<ref>[http://www.suarakeadilan.com/sk/berita-semasa/nasional/2009/05/4992 Anwar Cabar Kesahihan Pemecatan TPM Esok]</ref>
 
Tun Dr Mahathir Mohamad mendakwa bahawa beliau mempunyai kuasa mutlak kerana Perdana Menteri yang membuat lantikan, justeru beliau juga berhak memecat.
 
==Rentetan==