Horst Köhler: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Luckas-bot (bincang | sumb.)
k bot menambah: be:Хорст Кёлер
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: cbk-zam:Horst Köhler; perubahan kosmetik
Baris 3:
|image = Horst Köhler.jpg
|order = [[President of Germany]]
|chancellor = [[Gerhard Schröder]]<br />[[Angela Merkel]]
|term_start = 1 July 2004
|term_end = 31 May 2010
Baris 33:
Pada 31 Mei 2010, beliau meletak jawatan selepas kontroversi misi 4500 tentera Jerman dalam pasukan [[NATO]] di [[Afghanistan]] menghadapi pemberontakan [[Taliban]]. Beliau setuju membawa pulang tentera mulai 2011 .
 
== Kehiduopan awal ==
Kohler dilahirkan di [[Skierbieszów]] (ditukar nama Heidenstein), [[Poland]] sewaktu dijajah Jerman .Anak ketujuh dari Elisabeth dan Eduard Kohler.Orang tuanya dari etnik Jerman [[Romania]], meninggalkan rumah mereka di Bessarabia pada tahun 1940 sewaktu pendudukan [[Soviet]]-[[Nazi]] -pencerobohan Poland dan [[Pakatan Molotov-Ribbentrop]]. Bessarabia diserahkan kepada [[Kesatuan Soviet]] . 1942 pindah ke [[Skierbieszów]] , sebuah desa dekat [[Zamość]] , [[Poland]].Kemudian keluarga Kohler mengungsi ke [[Leipzig]] . Pada 1953, mereka meninggalkan Zon Soviet - melalui [[Berlin Barat]] - untuk melarikan diri dari rejim [[komunis]]. Keluarga itu tinggal di kem-kem pelarian hingga 1957, ketika mereka menetap di [[Ludwigsburg]] .Kohler menghabiskan 14 tahun pertamanya sebagai pelarian.
 
== Pendidikan dan tentera perkhidmatan ==
 
Seorang guru menyarankan bahawa anak pelarian perlu mendaftar untuk Gimnasium. Kohler mendaftar di Abitur pada tahun 1963. Setelah setahun berkhidmar sebagai tentera di Batalion Panzergrenadier di [[Ellwangen]] , dia meninggalkan Bundeswehr dengan jawatan 'perwira cadangan'.
Baris 42:
Beliau belajar sehingga mendapat gelaran doktor [[ekonomi]] [[politik]] dari Eberhard Karls University of [[Tübingen]]. Kemudian dilantik menjadi pembantu Penyelidikan Ekonomi Gunaan 1969-1976.
 
== Kerjaya sebagai pegawai negeri ==
 
Kohler menyertai perkhidmatan awam pada tahun 1976, ketika dia bekerja di Kementerian Persekutuan Ekonomi . Pada tahun 1981, dia bekerja di di Schleswig-Holstein di bawah [[Perdana Menteri Jerman]] [[Gerhard Stoltenberg]] . 1977, Kohler pindah ke Kementerian Persekutuan Kewangan , atas cadangan Stoltenberg. 1989 dia menjadi ketua jabatan hal ehwal [[mata wang]] dan [[kredit]].
 
== Ketua Dana Kewangan Antarabangsa ==
 
Kohler dilantik sebagai ketua [[IMF]], bagi meringankan hutang negara-negara membangun.Dia dilantik menjadi pengarah urusan dan Ketua Dewan Eksekutif [[Dana Kewangan Antarabangsa]] ([[IMF]]) pada 2000. Kerajaan [[Gerhard Schröder]] mencalonkannya selepas calon pertama mereka, [[Caio Koch-Weser]] tetapi ditolak oleh [[Amerika Syarikat]].
 
== Presiden Jerman ==
Pada 4 Mac 2004, Kohler melepaskan jawatannya dalam IMF selepas dicalonkan oleh pembangkang liberal konservatif dan pihak Jerman sebagai calon presiden mereka. Kohler mengalahkan [[Gesine Schwan]] dalam pungutan suara dengan 604 suara berbanding Gesine Schwan - 580. Ahli perwakilan seramai 1204 orang.
 
Baris 57:
Pada 22 Mei 2008, Kohler mengumumkan pencalonannya untuk kali kedua sebagai presiden. Pada 23 Mei 2009, beliau terpilih kembali oleh Majlis Persekutuan .Dia kembali menjadi Presiden Jerman pada 1 Julai 2009.
 
== Letak jawatan ==
Pada 31 Mei 2010, Kohler mengumumkan pengunduran dirinya sebagai Presiden Jerman.Beliau telah memaklumkan kepada Cancelor Jerman , [[Angela Merkel]]. Ekoran itu, Angela terpaksa membatalkan lawatannya ke [[Lithuania]]. <ref>[http://www.rttnews.com/Content/PoliticalNews.aspx?Id=1324893&SM=1 Christian Wulff Named Official Candidate For German Presidency]</ref> Puncanya penglibatan tentera Jerman di luar negeri khususnya di [[Afghanistan]] dan luar pantai [[Somalia]]. Pada 21 Mei 2010, Kohler dan isterinya singgah di kem tentera Jerman di [[Mazar-i-Sharif]] utara [[Afghanistan]] selepas melawat [[Ekspo Dunia]] di [[Shanghai]],[[China]] . Pada Februari 2010, khidmat tentera dilanjutkan dan 850 tentera ditambah. Tentera Jerman ketiga teramai di sana selepas [[Amerika Syarikat]] dan [[Britain]]. <ref>[http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5iy9Fjl_P06u7lP1M3gccJwG79kNQ German president visits troops in Afghanistan]</ref>
 
== Pengganti ==
[[Perlembagaan Jerman]] menetapkan bahawa pemangku ialah Presiden Bundesrat , iaitu [[Jens Böhrnsen]] sehingga 30 Jun 2010.[[Christian Wulff]] Perdana Menteri Negeri Lower Saxony dilihat akan menjadi pengganti. [[Joachim Gauck]] adalah dari calon dari pihak pembangkang.
 
== Keluarga ==
 
Horst Kohler berkahwin dengan [[cikgu]] Eva Kohler , yang mengajar [[Bahasa Jerman]]. Mereka memiliki dua anak, Ulrike (lahir tahun 1972) dan seorang lekai Jochen (lahir 1977). anak perempuannya menderita [[pigmentosa retinitis]] , menjadi [[buta]] sejak remaja. Horst Kohler adalah ahli Gereja Injil di Jerman .
 
{{BD|1943||Kohler, Horst}}
 
[[Kategori:Presiden Jerman|Köhler]]
 
Baris 83 ⟶ 84:
[[ca:Horst Köhler]]
[[cs:Horst Köhler]]
[[cbk-zam:Horst Köhler]]
[[da:Horst Köhler]]
[[pdc:Horst Köhler]]