Sokrates: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
EmausBot (bincang | sumb.)
k bot mengubah: ckb:سوقرات
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: mrj:Сократ; perubahan kosmetik
Baris 1:
[[imejFail:Socrates.png|thumb|160px|right|Socrates]]
 
'''Socrates''' ([[470 SM|470]] - [[399 SM]]; [[bahasa Greek]]: Σωκράτης Sōkrátēs) merupakan ahli [[falsafah Yunani]] yang diakui ramai sebagai pengasas [[falsafah Barat]]. Bukti tunggal terhadap kewujudannya hanya terdapat daripada rujukan-rujukan kepada beliau oleh orang-orang yang dikatakan merupakan pengikut-pengikutnya. Oleh itu, sesetengah orang telah menyoal tentang adakah Socrates benar-benar pernah wujud dan merujuk kepada pemerihalan cacat Plato mengenai kematian Socrates melalui peracunan. Tambahan pula, terdapat satu pola bahawa semua rujukan kepada Socrates berfungsi sebagai alat [[retorik]] yang digunakan, mula-mula oleh [[Aristophanes]] dan kemudiannya oleh orang-orang lain seperti [[Plato]], sebagai pengharapan terhadap orang yang berwibawa untuk memberikan tanggapan bahawa aliran hujah mereka disokong oleh seorang tokoh yang agung.
Baris 5:
Dikatakan seorang penduduk [[Athens]], Socrates telah diperihalkan sebagai didapati bersalah oleh mahkamah Athens kerana tidak beriman dan merosakkan pemuda-pemudi Athens melalui ajarannya. Mereka yang memberikan pemerian ini mengatakan bahawa beliau diberikan pilihan untuk memilih [[buangan]] tetapi memilih kematian minum [[hemlok]] kerana beliau percaya bahawa buangan akan mengaibkan persetujuannya untuk mematuhi [[undang-undang]] Athens.
 
== Kaedah Socrates ==
Sumbangan terpenting Socrates kepada pemikiran Barat dikatakan kaedah bertanya-tanyanya ([[bahasa Inggeris]]: ''method of enquiry'') yang dikenali sebagai kaedah ''[[elenchos]]'', dan yang beliau mempergunakan untuk penelitian konsep-konsep moral yang utama seperti "Baik" dan "Adil" yang sering kali digunakan tanpa sebarang definisi nyata. Kaedah ini diperihalkan buat pertama kali oleh Plato dalam karyanya, ''Dialog-dialog Socrates''. Disebabkan ini, Socrates dianggap secara tradisi sebagai bapa [[falsafah politik]] serta [[etika]] (atau falsafah moral), dan secara amnya sebagai sumber untuk kesemua tema utama dalam falsafah Barat.
 
[[Kategori:Ahli Humanisfalsafah klasikalYunani]]
 
[[Kategori:Humanis Ahli falsafah Yunaniklasikal]]
[[Kategori: Humanis klasikal]]
 
{{Link FA|fi}}
 
{{Link FA|ka}}
 
Baris 68 ⟶ 66:
[[ka:სოკრატე]]
[[kk:Сократ]]
[[mrj:Сократ]]
[[sw:Sokrates]]
[[ku:Sokrates]]