One Israel: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
kemas
Zamwan (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 46:
Dalam pilihan raya itu, bancian menganggarkan parti buruh akan memenangi 33 kerusi. Malangnya, Satu Israel tidak muncul sebagai fraksi terbesar di Dewan Knesset kerana hanya memenangi 26 kerusi . Jumlah ini lebih rendah, sedangkan 34 kerusi dalam pilihan raya 1996. Dari 26 kerusi, Parti Buruh mendapat 22 kerusi, Parti Gesher 3 dan Meimad 1. Untuk memenuhi perjanjian pra-pilihan raya, Levy dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Luar Negeri . Meimad Michael Melchior dilantik Menteri Sosial dan Hal [[Diaspora Israel]].
 
Barak, yang telah menewaskan [[BinyaminBenjamin Netanyahu]] dalam pemilihan [[Perdana Menteri Israel]], telah membentuk kerajaan campuran yang tidak stabil. Enam parti kecil iaitu [[Shas]], [[Meretz]], [[Yisrael BaAliyah]], [[Parti Tengah]], [[Parti Agama Kebangsaan]] dan Kesatuan Taurah Yahudi.
 
Ehud Barak menyertai [[Perjanjian Kem David]] dengan [[Yasser Arafat]] pada musim panas 2000 menyebabkan Gesher menarik diri daripada perikatan pada 7 Mac 2001. Pada 7 Mei perikatan bergabung dengan Paksi Haluan Baru. Pada 15 Mei tahun 2001 ia dinamakan Parti Buruh-Meimad.