Bluetooth: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
TXiKiBoT (bincang | sumb.)
k bot menambah: ne:ब्लुटूथ
Aurora (bincang | sumb.)
kemas
Baris 1:
[[Fail:Bluetooth Logo on mouse (backlit).jpg|thumb|upright|Logo Bluetooth pada tetikus]]
{{wikikan}}
'''Bluetooth''' ialah satu piawai teknologi [[wayarles]] [[piawai terbuka standard|terbuka]] untuk penukaran data mengenaipada jarak dekat (menggunakan gelombang radio julat pendek) dari alat-alat bergerakmudah alih dan tetap, mencipta [[rangkaian kawasan peribadipersendirian]] (PANsPAN) dengan tahap keselamatan tinggi. Dicipta oleh vendor telekomunikasi Ericsson pada 1994, ia pada asalnya memikirkandifikirkan sebagai satu alternatifpilihan wayarles kepada kabel-kabel maklumatdata [[RS-232]]. Ia boleh kaitkanbersambung dengan beberapa alat, mengatasi masalah-masalah penyegerakanpenyelarasan. Hari ini Bluetooth ditadbir oleh ''[[Bluetooth Special Interest Group]]'' (SIG).Kelemahan teknologi ini adalah jangkauannya yang pendek dan kemampuan pemindahan data yang rendah.
 
== Nama dan logo ==
'''Bluetooth''' ialah satu teknologi wayarles terbuka standard untuk penukaran data mengenai jarak dekat (menggunakan gelombang radio julat pendek) dari alat-alat bergerak dan tetap, mencipta rangkaian kawasan peribadi (PANs) dengan tahap keselamatan tinggi. Dicipta oleh vendor telekomunikasi Ericsson pada 1994, ia pada asalnya memikirkan sebagai satu alternatif wayarles kepada kabel-kabel maklumat RS-232. Ia boleh kaitkan beberapa alat, mengatasi masalah-masalah penyegerakan. Hari ini Bluetooth ditadbir oleh Bluetooth Special Interest Group (SIG).Kelemahan teknologi ini adalah jangkauannya yang pendek dan kemampuan pemindahan data yang rendah.
Nama dan logo
Perkataan Bluetooth ialah versi anglicised Blåtand raja Denmark,sempena nama raja abad kesepuluh Harald Denmark, yang menyatukan bahagian- bahagian Norway dan suku-suku Denmark ke dalam sebuah negara tunggal (hasil menyatukan suku-suku yang sebelumnya berperang, termasuk suku dari wilayah yang sekarang bernama Norwegia dan Swedia).Dengan keupayaan raja itu sebagai perhubungan rakyat, Nama Bluetooth digunakan mirip dengan teknologi bluetooth sekarang yang boleh menghubungkan pelbagai peralatan seperti komputer personal dan telefon selular.Logo bluetooth berasal dari penyatuan dua huruf Jerman analog dengan huruf H dan B (singkatan dari Harald Bluetooth), iaitu (Hagall) dan (Blatand) yang kemudian digabungkan.
 
'''== Pelaksanaan''' ==
 
'''Pelaksanaan'''
Bluetooth menggunakan satu teknologi radio memanggil lompatan frekuensi spektrum rebak, yang menebas data dihantar dan menghantar ketulan ia pada sehingga 79 kumpulan-kumpulan 1 kelebaran MHz dalam julat 2402-2480 MHz. Ini berada dalam secara global Industrial tidak berlesen, Scientific dan Medical (ISM) 2.4 GHz jalur frekuensi radio jangka pendek.
Dalam Classic Bluetooth, yang juga merujuk untuk sebagai kadar asas (BR) mod, modulasi ialah anjakan frekuensi Gauss menekan (GFSK). Ia boleh mencapai satu kadar data kasar 1 Mbit / s. Dalam kadar data lanjutan (EDR) π/4-DQPSK dan 8DPSK, masing-masing memberi 2 dan 3 Mbit /s.
 
'''===Komunikasi dan sambungan'''===
 
'''Komunikasi dan sambungan'''
Piconet
Peranti Bluetooth induk boleh berkomunikasi dengan sehingga tujuh alat-alat dalam Wireless User Group. Kumpulan rangkaian ini sehingga lapan alat-alat dipanggil piconet. Alat-alat boleh berubah peranan, dengan persetujuan semua peranti, dan boleh menjadi induk pada bila-bila masa. Bluetooth merupakan satu paket berpangkalan protokol dengan struktur master-slave. Satu master boleh berkomunikasi dengan sehingga 7 client (slave) dalam piconet; semua alat berkongsi jam induk. Pertukaran paket adalah diasaskan jam asas, menyatakan oleh induk, yang berdetik di 312.5 waktu rehat µs. Dua jam berdetik membentuk satu slot 625 µs; dua slot membentuk pasangan slot 1250 µs.
 
 
Packet Biasa Slot Tunggal. (Pear to Pear) P2P
Dalam perkara packet biasa slot tunggal induk menghantar dalam slot teratur (genap) dan mendapat dalam slot ganjil; client, sebaliknya, mendapat dalam slot teratur dan menghantar dalam slot ganjil. Packet mungkin 1, 3 atau 5 tetapi dalam semua kes induk Master hanya memulai melakukan transmisi pada nombor time slot genap saja sedangkan slave hanya memulai melakukan transmisi pada nombor time slot ganjil saja.
'''== Sejarah''' ==
 
 
'''Sejarah'''
Pada mulanya Bluetooth adalah sebagai teknologi komunikasi wireless (tanpa kabel) yang beroperasi dalam pita frekuensi 2,4 GHz unlicensed ISM (Industrial, Scientific and Medical) dengan menggunakan sebuah frequency hopping tranceiver yang mampu menyediakan layanan komunikasi data dan suara secara real-time antara host-host bluetooth dengan jarak jangkauan layanan yang terbatas (sekitar 10 meter). Bluetooth menyerupai card yang menggunakan frekuensi radio standar IEEE 802.11 dengan jarak layanan yang terbatas dan kemampuan data transfer lebih rendah dari card untuk Wireless Local Area Network (WLAN).
Pembentukan Bluetooth dilopori oleh 5 perusahaan besar Ericsson, IBM, Intel, Nokia dan Toshiba membentuk sebuah Special Interest Group (SIG) yang meluncurkan projek ini. Pada bulan Julai 1999 dokumen spesifikasi bluetooth versi 1.0 telah dijalankan. Pada bulan Desember 1999 sekali lagi pembuatan dokumen spesifikasi bluetooth versi 2.0 dengan tambahan 4 promotor baru iaitu 3Com, Lucent Technologies, Microsoft dan Motorola. Saat ini, lebih dari 1800 perusahaan di berbagai bidang bergabung dalam sebuah konsorsium sebagai adapter teknologi bluetooth. Walaupun standar Bluetooth SIG saat ini ‘dimiliki’ oleh group promotor tetapi ia diharapkan akan menjadi sebuah standar IEEE (802.15).Bluetooth menyediakan satu cara yang terjamin memperhubungkan dan pertukaran maklumat antara alat-alat seperti faks, telefon-telefon bimbit, telefon-telefon, komputer-komputer riba, komputer peribadi, pencetak-pencetak, Sistem Kedudukan Global (GPS) penerima-penerima, kamera digital, dan konsol permainan video .
Baris 28 ⟶ 22:
Peranti Bluetooth mesti berkelayakan untuk piawaian ditakrifkan oleh SIG sebelum dipasarkan.
 
== Pautan luar ==
* {{officialrasmi|http://www.bluetooth.org/}}
* [http://www.bluetooth.com/English/Experience/Pages/On_Your_Phone.aspx Use cases for mobile phones]
 
[[Kategori:Bluetooth| ]]
[[Kategori:Komputer bimbit]]
[[Kategori:Piawai rangkaian]]
[[Kategori:Wayarles]]
 
[[ar:بلوتوث]]