Rumput: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
definisi dan kumpulan
kumpulan dan kegunaan
Baris 1:
'''Pokok rumput''' (atau '''rumpai''') kebiasaannya merupakan [[tumbuhan]] [[renek]] atau [[pokok herba|herba]]. Ia boleh hidup di darat, sungai atau laut. Rumpai dikelaskan mengikut cara hidup dan fisiologinya. Pada kebiasaannya rumpai dikelaskan kepada tiga kategori utama iaitu rumpai daun tirus, rumpai daun lebar dan rusiga. Rumpai daun tirus biasanya di dalam keluarga Poaceae (dahulu dikenali sebagai Graminaea)contohnya ''Echinochloa crus-galli''. Rumpai Dijenis dalamini bidangbiasanya [[pertanian]]mempunyai iabatang biasanyayang dikaitkanbulat sebagaidan "tumbuhanberdaun perosak"tirus. danRumpai selalunyadaun dilebar hapuskanpula mudah dicam dengan beberapasifat kaedahdaunnya kawalanyang rumpailebar samadadan besar. Terdapat banyak keluarga di dalam kaedahkumpulan mekanikalini, kimiaseperti Asteraceae, kulturAmaranthaceae dan biologiRubiaceae. Contoh rumpai di dalam kumpulan ini ialah rumput tahi ayam (''Ageratum conyzoides'') dan bayam duri (''Amaranthus spinosus''). Manakala rusiga pula mudah dikenali dengan bentuk batangnya yang segi tiga. Kebanyakan rumpai kumpulan ini adalah di dalam keluarga Cyperaceae. Contoh mudah spesies yang tergolong di dalam keluarga ini ialah rumput halia hitam (''Cyperus rotundus'').
 
Di dalam bidang [[pertanian]] ia biasanya dikaitkan sebagai "tumbuhan perosak" dan selalunya di hapuskan dengan beberapa kaedah kawalan rumpai samada kaedah mekanikal, kimia, kultur dan biologi.
 
Dalam bidang penternakan, rumpai boleh dijadikan makanan haiwan ternakan terutaman lembu, kambing dan biri-biri.
Baris 5 ⟶ 7:
Ia juga mempunyai banyak kegunaan didalam bidang perubatan moden atau perubatan tradisional.
 
Sesetengah rumpai boleh dijadikan makanan atau ulam serta sumber ubatan penting. Pucuk paku dan pucuk pegaga misalnya boleh dijadikan sayur atau [[ulam]]. Misai kucing pula terkenal sebagai ubatan dalam mencegah kencing manis dan darah tinggi.
 
[[Fail:Cows in green field - nullamunjie olive grove.jpg|thumb|700px|center|Rumput mempunyai peranan penting dalam pertanian.]]