Ekstremisme Islam: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Mengosongkan laman
Mercy (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 202.75.62.10 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Luckas-bot
Baris 1:
'''Islam Militan''' ialah pendekatan [[Islam]] yang berpendirian bahawa [[agama]] [[Islam]] dan para pengikutnya harus memperjuangkan taraf [[politik]] dan [[agama]] mereka secara agresif. Serupa dengan kenyataan bahawa orang [[militan]] [[Muslim]] hanya merupakan sebahagian para penganut agama Islam, begitu juga penyokong-penyokong keganasan dan [[terorisme]] hanya merupakan sebahagian para penganut Islam Militan. Oleh sebab Islam Militan seringnya dikaitkan dengan keganasan dan terorisme, maka penamaan seseorang sebagai pengikut Islam Militan kini seringnya menimbulkan banyak perbalahan. Para pengkritik yang menentang penamaan ini sering mendakwa bahawa terdapat sikap berat sebelah dan/atau prasangga terhadap penggunaan istilah ini.
 
Kelompok-kelompok yang menyokong [[Islam sebagai satu gerakan poltik]] sedang bergerak balas terhadap keadaan-keadaan politik dan sejarah yang rumit yang berakar umbi di kawasan tempatan masing-masing. Umpamanya, kebangkitan parti [[Jamaat-e-Islami]] yang konservatif di [[Bangladesh]] tidak akan dapat dimungkinkan tanpa gerak balas orang awam yang meluas terhadap amalan [[rasuah]] kerajaan sekular [[Liga Awami]] di negara itu. Akan tetapi sejarah politik tempatan yang rumit ini hilang sekaligus dalam reduksionisme istilah yang terlalu mudah, umpamanya istilah [[fundamentalisme Islam]], yang akhirnya tidak dapat memberikan banyak penerangan kecuali menyalahkan berbagai-bagai masalah keagamaan yang dihadapi bersama-sama oleh negara-[[negara kurang maju]], termasuk keganasan dan kekurangan [[demokrasi]].
 
Sebenarnya, penggunaan istilah "sikap militan Islam" adalah terlalu luas sehingga merangkumi sebarang gerakan pemberontakan di mana-mana negara Islam. Oleh itu, gerakan-gerakan [[nasionalisme]], [[marxisme]], dan [[kelompok etnik]] digolongkan bersama-sama sehingga istilah ini hilang sebarang kandungan [[ideologi]] yang benar. Satu-satunya ciri pentakrifan istilah ini adalah bahawa ia merujuk kepada [[sikap militan]] dalam konteks Islam, akan tetapi ini masih tidak dapat menerangkan apa-apa.
 
Para ahli gerakan-gerakan tersebut mungkin lebih menganggap diri sebagai [[pejuang kebebasan]] dan bukannya pengganas kerana asal politik gerakan-gerakan ini di [[Israel]], serta juga di wilayah [[Palestin (wilayah)|Palestin]], [[Afghanistan]] [[Kesatuan Soviet|Soviet]], [[Chechnya]], dan paling terkini di [[Iraq]] pasca-[[Saddam Hussein|Saddam]] seringnya berasaskan tuntutan-tuntutan untuk [[kenegaraan]] dan pemerintahan sendiri. Dalam masyarakat-masyarakat yang memiliki kebanyakan orang Muslim, sentimen-sentimen faham kebangsaan seringnya dicampurkan dengan perasaan identiti Muslim untuk menghasilkan sebuah ideologi [[Faham Jamiah Islam]] atau [[Faham Islam]]. Gerakan yang paling bersifat antarabangsa ialah [[Al Qaeda]] yang berasal daripada perjuangan faham kebangsaan, iaitu [[pemberontakan]] terhadap keluarga diraja [[Arab Saudi]]. Rejim Saudi tersebut telah dianggap sebagai terlalu berkait dengan dasar luar negeri [[Amerika Syarikat]], khususnya bantuannya kepada Amerika Syarikat semasa pembebasan [[Kuwait]] dalam [[Perang Teluk]] yang pertama. Oleh sebab ideologi Al Qaeda merupakan ideologi [[nasionalisme]] dan perpaduan Faham Jamiah Islam, rejim Saudi diperlihatkan sebagai tidak cukup bersifat Islam, suatu pandangan yang memang membingungkan orang-orang Barat yang tidak dapat membayangkan ciri-ciri yang lebih bersifat Islam, berbanding dengan hukum-hukum Islam [[Faham Wahhab|Wahhab]]. Khususnya kepada Al Qaeda, dunia ini dilihat sebagai suatu perjuangan antara ideologi Islam dengan ideologi Barat yang [[Sekularisme|sekular]]. Sesetengah pemerhati telah mencadangkan bahawa pandangan dunia sebegini secara ironi telah diperkukuh oleh [[Perang Terorisme]].
 
 
== Sifat militan sebagai satu ciri pentafsiran ==
=== Tiadanya satu doktrin ===
Sebagaimana yang digariskan dengan teliti oleh para [[cendekiawan]] yang mengkaji gerakan Islam Militan di dalam sangat banyak karya sehingga dan pada sepanjang dekad [[1970-an]], tidak terdapat banyak persamaan [[taktik]] antara satu gerakan sama lain yang mencuba menggunakan [[Islam]] mahupun yang mempergunakan istilah-istilah Islam untuk memberi rasional terhadap penyelesaian masing-masing kepada persoalan-persoalan [[dunia Islam]] moden. Hanya dua perkara yang objektif boleh dinyatakan tentang gerakan-gerakan Islam Militan, iaitu:
* mereka bersikap militan dan mempergunakan paksaan atau keganasan secara langsung, baik untuk menyerang mahupun untuk mempertahankan diri; dan
* mereka memberikan justifikasi untuk berbuat demikian dengan mempergunakan [[retorik]] [[Islam]], umpamanya [[jihad]].
 
Ini merupakan sebuah fenomena yang biasa dan sering berlaku dalam sejarah Islam. [[Tariqah]], selain daripada menyebarkan Islam ke [[Afrika]] dan menyesuaikannya kepada keadaan-keadaan tempatan (''[[urf]]'' atau [[adat]] setiap kawasan), telah memainkan peranan yang utama dalam penentangan [[Kolonialisme|dasar penjajahan]] — inilah punca Islam sebagai sebuah agama militan yang "tertindas" yang mendorong tentangan-tentangan terhadap pihak pemerintahan yang berkuasa yang bukannya Muslim atau berpegang teguh pada ajaran-ajaran Islam. [[Empayar Turki Uthmaniyyah]] serta juga [[Empayar British]] ditandai dengan pertempuran-pertempuran sebegini kerana biasanya terdapat pemberontakan terdapat salah satu daripada kedua-dua empayar tersebut pada mana-mana masa yang mempergunakan Islam untuk memberikan justifikasi kepada tindakan-tindakan mereka.
 
[[Olivier Roy]], seorang penasihat dasar [[Perancis]] kepada Presiden [[Jacques Chirac]], mencirikan matlamat Islam Militan moden sebagai bertujuan untuk mengasaskan semula sebuah [[Kekalifahan]], atau sebuah kerajaan tunggal untuk semua orang Muslim di seluruh dunia. Dari sesetengah segi, ini merupakan sebuah [[kerajaan dunia]] atau [[hierarki]] [[Katolik|Roman Katolik]]. Bagaimanapun, oleh sebab kebanyakan orang Muslim adalah daripada golongan [[Sunah Waljamaah]] yang menolak peranan [[Imam|keimaman]] (berbeza dengan golongan [[Syiah]]), pelaksanaan sebuah rejim sebegini adalah amat rumit.
 
=== Lebih daripada "fundamentalisme" ===
[[Fundamentalisme Islam]], mengikut takrifnya, tidak bersifat militan. Bagaimanapun, ahli-ahli fundamentalisme Islam umumnya mungkin mempunyai setakat persetujuan atau simpati terhadap para militan Islam kerana terdapat setakat pertindihan antara sudut-sudut pandangan mereka. Walaupun demikian, serupa dengan seseorang yang mungkin memegang sudut-sudut pandangan [[sayap kiri]] tanpa menyokong [[Marxisme]] revolusi, terdapat juga perbezaan yang ketara antara kedua-dua kumpulan ahli fundamentalisme Islam.
 
Penggunaan istilah [[fundamentalisme]] berpotensi dipergunakan untuk menghina [[agama]] sebagai suatu penyelesaian terhadap masalah-masalah dunia [[Sekularisme|sekular]] moden. Adalah berbaloi untuk memerhatikan bahawa banyak aspek gerakan-gerakan yang berbagai-bagai, termasuk mazhab-[[mazhab]] [[Gereja Baptis]], [[Mennon]], [[Quaker]], [[Yahudi Ortodoks]], [[Zionisme]], dan [[faham Wahhab]], boleh dikatakan bersifat fundamentalisme dan mungkin juga "ketinggalan zaman". Tetapi tanpa menghiraukan implikasi-implikasi istilah ini, persamaan para ahli fundamentalisme ialah penentangan mereka terhadap sebuah [[monokultur politik sejagat]] yang kelihatan membangkit pada masa itu.
 
Istilah [[Islamis]] ([[bahasa Inggeris]]: ''Islamist'' ) pada mula-mulanya digunakan di dunia Barat untuk menghuraikan mereka yang berpendirian bahawa [[Islam]] merupakan sebuah [[falsafah politik]] sejak dari mula-mula lagi. Berbagai-bagai label telah dilahirkan daripada istilah ini, dari "Islamis radikal" ke "fundamentalis Islam" sehingga "Islamofasis", dengan kesemuanya mempunyai tahap-tahap nada kritis dan ketepatan yang berbeza-beza.
 
== Gerakan-gerakan militan abad ke-20 ==
Supaya dapat memahami asal gerakan-gerakan Islam, adalah lebih elok bahawa peranan [[Tariqah]] dalam penyebaran Islam, serta juga dua buah gerakan yang lain dipertimbangkan lebih dahulu. Kedua-dua gerakan tersebut ialah gerakan [[Deobandi]] dan gerakan [[faham Wahab]] yang ''tidak'' dianggap sebagai militan mahupun radikal, tetapi telah mempengaruhi tokoh-tokoh utama dalam [[falsafah Islam moden]] serta juga peristiwa-peristiwa taktik yang melahirkan rasional untuk Islam Militan moden. ''Untuk pengolahan gagasan-gagasan tersebut yang lebih luas dalam konteks, sila lihat [[falsafah Islam moden]]. Terdapat juga sebuah gambaran keseluruhan yang lebih menyeluruh tentang [[Islam sebagai sebuah gerakan politik]] yang tidak menumpukan perhatian kepada para militan mahupun kepada ideal-ideal mereka yang khusus.''
 
=== Gerakan Deobandi ===
Di [[India]], gerakan [[Deobandi]] berkembang sebagai satu gerak balas terhadap penindasan orang-orang Muslim oleh pihak [[United Kingdom|British]], serta juga pengaruh [[Sayed Ahmad Khan]] yang menyokong reformasi dan pemodenan Islam. Dinamai sempena nama bandar [[Deoband]] yang merupakan tempat lahir gerakan ini, Gerakan Deobandi diasaskan di sekitar sekolah-sekolah Islam (khususnya, [[Darul Uloom]]), dan mengajar suatu pentafsiran Islam yang menggalakkan kaum wanita menurut perintah, dengan banyak bentuk [[teknologi]] dan [[hiburan]] tidak digalakkan. Mereka hanya mempercayai bahawa [[wahyu]] dan bukannya [[pengetahuan]] [[manusia]] harus dipatuhi.
 
Walaupun [[falsafah]] Deobandi amat bersifat [[dakwah]] dan ingin menyingkirkan pengaruh bukan Muslim (iaitu [[Hindu]] atau Barat) daripada masyarakat-masyarakat Muslim, ia tidak terlalu ganas mahupun tidak begitu agresif dalam kegiatan menarik orang ramai menjadi penganut baru. Sebaliknya, mereka membatasi kegiatan-kegiatan mereka, terutamanya dalam pembinaan [[madrasah]].
 
Madrasah-madrasah ini kini berjumlah sebanyak berpuluh-puluh ribu di seluruh Asia, khususnya di [[Pakistan]] dan [[India]], dengan kesemua ini masih merupakan teras gerakan Deobandi. Ahli-ahli Deobandi merupakan sebahagian masyarakat Muslim yang besar di kawasan tersebut, dengan pengikut-pengikut [[Sayed Ahmad Khan]] merupakan golongan minoriti yang bererti. Gerakan [[Taliban]] di Afghanistan adalah salah satu hasil daripada falsafah dan madrasah Deobandi.
 
Istilah "madrasah" merupakan sepatah istilah yang boleh mengelirukan kerana ia boleh merujuk kepada apa-apa sahaja dari [[kolej Bible]] Amerika sehingga kem latihan pengganas. Serupa juga, istilah "taliban" yang membawa pengertian "murid" juga boleh mengelirukan dalam sesetengah keadaan.
 
=== Sayyid Abul Ala Maududi ===
[[Sayyid Abul Ala Maududi]] ialah seorang tokoh awal [[abad ke-20]] yang penting di [[India]], dan kemudiannya di [[Pakistan]] selepas [[kemerdekaan]] daripada [[United Kingdom|Britain]]. Amat dipengaruhi oleh [[ideologi]] Deobandi, beliau menyokong penciptaan sebuah negara Islam yang diperintah oleh [[Syariat Islam]], sebagaimana ditafsirkan oleh majlis-majlis [[Syura]]. Maududi mengasaskan gerakan [[Jamaat-e-Islami]] pada tahun [[1941]] dan merupakan ketuanya sehingga tahun [[1972]]. ''[[Menuju Pemahaman Islam]]'' ([[bahasa Arab]]: [[Risalat Diniyat]]), bukunya yang amat berpengaruh, menempatkan Islam dalam konteks moden sebagai suatu peluasan [[hukum alam]]. Sudut pandangan yang radikal ini membolehkan bukan sahaja para [[ulama]] konservatif tetapi juga para penyokong pemodenan liberal seperti [[al-Faruqi]] menyertai gerakannya. Karya al-Faruqi yang berjudul ''[[Pengislaman Pengetahuan]]'' mengandungi sebilangan prinsip utama Maududi, terutamanya kesesuaian asas antara Islam dengan sudut pandangan [[etika]] dan [[sains]]. Memetik dari karya Maududi sendiri:
:''Segala-galanya di dunia ini merupakan 'Muslim' kerana semuanya mematuhi Tuhan dengan berserah kepada hukumNya... Kerana dalam seluruh hidupnya, dari peringkat embrionik hinggalah hancurnya badan menjadi debu selepas mati, setiap tisu ototnya dan setiap anggota badannya mengikut laluan yang telah ditetapkan oleh hukum Tuhan. Lidahnya sendiri, yang disebabkan oleh kejahilannya menafikan Tuhan atau mengakui berbilang tuhan, sebenarnya merupakan 'Muslim'... Orang yang menafikan Tuhan dipanggil [[Kafir]] (penyembunyi) kerana dia menyembunyikan dengan rasa tidak percayanya apa yang merupakan tabiinya dan diawet dalam rohnya. Seluruh badannya berfungsi menurut naluri tersebut... Realiti menjadi renggang daripadanya dan dia meraba-raba di dalam gelap.''
 
Tersirat dalam sudut-sudut pandangan ini ialah sikap tidak bertoleransi tentang pemerintahan orang bukan Muslim terhadap orang Muslim kerana orang bukan Muslim, menurut tafsiran Maududi, memang tidak berupaya memahami hukum alam — jika mereka faham, mereka sudah menjadi orang Muslim.
<!---
===Persaudaraan Muslim===
Maududi's ideas were a strong influence on [[Sayed Qutb]] in [[Egypt]]. Qutb was one of the key philosophers in the [[Muslim Brotherhood]] movement, which began in Egypt in 1928 and was banned (but still exists) following confrontations with Egyptian president [[Gamal Abdul Nasser]], who jailed Qutb and many others. The Muslim Brotherhood (founded by [[Hassan al-Banna]]) advocated a return to sharia because of what they perceived as the inability of Western values to secure harmony and happiness for Muslims. Since only divine guidance could lead humans to be happy, it followed that Muslims should eschew democracy and live according to divine-inspired sharia. The Brotherhood was one of the first groups to advocate [[jihad]] against all those who do not follow Islam. As al-Banna said:
:[Muslim] lands have been trampled over, and their honor besmirched. Their adversaries are in charge of their affairs, and the rites of their religion have fallen into abeyance within their own domains, to say nothing of their impotence to broadcast the summons [to embrace Islam]. Hence it has become an individual obligation, which there is no evading, on every Muslim to prepare his equipment, to make up his mind to engage in jihad, and to get ready for it until the opportunity is ripe and God decrees a matter which is sure to be accomplished...
 
===Gerakan-gerakan Jihad Islam===
This exhortation was followed by the Egyptian [[Egyptian Islamic Jihad|Islamic Jihad]] organisation, responsible for the assassination of [[Anwar Sadat]], but with a twist: Islamic Jihad focused its efforts on "apostate" leaders of Islamic states, those who were secular and introduced Western ideas and practice to Islamic societies. Their views were outlined in a pamphlet written by Muhammad Abd al-Salaam Farag, which said: "...there is no doubt that the first battlefield for jihad is the extermination of these infidel leaders and to replace them by a complete Islamic Order..."
 
Another Islamic Jihad group emerged in Palestine as an offshoot of the Egyptian group, and began militant activity against the state of [[Israel]], and consistently opposed itself to the policies of the secular [[Palestine Liberation Organization]] (PLO) and [[Yasser Arafat]].
 
===Faham Wahhab===
Perhaps the most influential strain of thought, however, came from the [[Wahhabi]] movement in Saudi Arabia. The Wahhabists, who emerged in the 18th century led by Muhammad ibn Abd al-Wahhab, also believed that it was necessary to live according to the strict dictates of Islam, which they interpreted to mean living in the manner that the prophet [[Muhammad]] and his followers had lived in during the seventh century in [[Medina]]. Consequently they were opposed to many innovations developed since that time, including the minaret, marked graves, and later television and radios. The Wahhabis also considered those Muslims who violated their strict interpretation to be heretics, and thus used violence against other Muslims. When King [[Ibn Saud of Saudi Arabia|Abdul Aziz al-Saud]] founded [[Saudi Arabia]], he brought the Wahhabists into power with him. With Saud's rise to prominence, Wahhabism spread, especially following the [[1973 oil crisis|1973 oil embargo]] and the glut of oil wealth that resulted for Saudi Arabia. The Wahhabists were proseltyizers, and made use of their wealth to spread their interpretation of Islam far and wide.
 
==Gerakan-gerakan semasa==
Modern Islam went through major political and philosophical developments in the early part of the twentieth century, but it was not until the [[1980s]] that it became powerfully militant in an international arena. The [[Khomeni]]st revolution in [[Iran]], though [[Shia]] in character, provided an inspiration to many radicals and served as an example that an Islamic state could be established, using violent and militant means.
 
During the conflict against the [[Soviet Union]] in [[Afghanistan]], many militant Islamists came together to fight what they saw as an atheist invading force. This confluence resulted in many alliances being made between groups with similar ideologies, but also many alliances of convenience. Significantly, [[Usama bin Laden]], a Saudi influenced by Wahhabism and the writings of Sayed Qutb, joined forces with the Egyptian Islamic Jihad under [[Ayman al-Zawahiri]] to form what is now called [[al-Qaida]]. The aftermath of the Soviet invasion eventually led to chaos, and then the rise of the deobandi [[Taliban]], a movement which bin Laden helped influence in more radical directions following his arrival in Afghanistan in [[1996]].
 
Militant Islamic political groups are also active in [[Algeria]], the [[West Bank]] and [[Gaza Strip]], [[Sudan]] and [[Nigeria]].
 
Much militant activity since has been directed against governments in Muslim societies, which those professing Islam as an exclusive political movement oppose because they are governments according to human law, not what they consider to be "divine" law.
 
However, among most militants, a considerable effort has been made to fight Western targets, especially the [[United States]]. The United States arouses anger because of its support of the state of Israel, its presence on sacred Saudi soil, what some militants regard as its aggression against Muslims in the [[2003 invasion of Iraq]], what others regard as its neglect of [[Shia]] resistance in the wake of the [[UN-Iraq war]] (which got many Shia killed) and its support of dictatorial and corrupt regimes that they oppose. Israel is viewed with hostility throughout the [[Islamic World]] but especially in the [[Arab World]], so it is relatively easy to find help for any activity undertaken against it.
 
Usama bin Laden, at least, believes that this is of necessity due to historical conflict between Muslims and Jews, and considers there to be a Jewish/American alliance against Islam. This rhetoric has echoes of that of [[Militia#U.S. organized private "citizens militias"| American "militias"]] concern with a [[Zionist Occupation Government]] controlling the federal government of the USA.
 
==Sebuah cerita muka depan?==
Some of these movements do not practice much of [[Islam]], a few do. [[Hamas]], for instance, has both a social organization in the Gaza Strip, and a militant wing that has been responsible for a great many [[suicide bombing]]s in [[Israel]].
 
There is some debate as to how influential the more militant movements remain. Some scholars assert that, as an intellectual movement, the simplistic interpretation of Islam as a non-democratic movement is a fringe that is dying, following the clear failures of nominally Islamic regimes like the regime in Sudan, the Wahhabist Saudi regime and the Deobandi Taliban to improve the lot of Muslims.
 
However, others (e.g. [[Ahmed Rashid]]) feel that the stricter and more democratic Islamic parties still command considerable support, in part due to their [[honesty]], and cite the fact that Islamists in Pakistan and Egypt regularly poll 10 to 30 percent in electoral polls which many believe are rigged against them.
 
''Certain of these movements are often accused of being primarily motivated by [[terrorism]] as a tactic. For discussion of this accusation see the article on the term [[Islamism]] which is employed by the accusers who reject the rationale of Islam itself. We do not attempt to compile a neutral list here.''
--->
== Lihat juga ==
* [[Militan]]
* [[Islam sebagai sebuah gerakan politik]]
* [[Jihad]]
* [http://video.google.de/videoplay?docid=-2967276362246845611&q=islamic+terror Obsesi: Apakah Tujuan Perang Terorisme Yang Sebenar (Video Google)]
* [[Qal3ah]], termasyhur sebagai forum yang berlakunya pengumuman dan pembincangan oleh pelampau-pelampau Islam
* [[Senarah istilah Islam dalam bahasa Arab]]
 
== Bacaan tambahan ==
* ''[[Kebenaran tentang Muhammad: Pengasas Agama Yang Paling Tidak Toleran di Dunia|The Truth About Muhammad: Founder of the World's Most Intolerant Religion]]'' oleh [[Robert Spencer]]
* ''[[Panduan Islam (Dan Perang Salib) Yang Salah Dari Segi Politik|The Politically Incorrect Guide to Islam (And the Crusades)]]'' oleh Robert Spencer
* ''[[Askar-askar Muslim Ke Depan|Onward Muslim Soldiers]]'' oleh Robert Spencer
* ''[[Warisan Jihad|The Legacy of Jihad]]'' oleh [[Andrew G. Bostom]]
* ''[[Islam dan Dhimitud: Punca Peradaban-peradaban Bercanggah|Islam and Dhimmitude: Where Civilizations Collide]]'' oleh [[Bat Ye'or]]
* ''[[Kemerosotan Agama Kristian Timur: Dari Jihad ke Dhimitud|Decline of Eastern Christianity: From Jihad to Dhimmitude]]'' oleh Bat Ye'or
* ''[[Hubungan Al Qaeda: Terorisme Antarabangsa, Jenayah Terancang, Dan Kedatangan Hari Kiamat|The Al Qaeda Connection: International Terrorism, Organized Crime, And the Coming Apocalypse]]'' oleh [[Paul L. Williams]]
* '' [[Satu Musim Luruh Perang: Apa Yang Amerika Membelajari daripada 11 September dan Perang Terhadap Terorisme|An Autumn of War: What America Learned from September 11 and the War on Terrorism]]'' oleh [[Victor Davis Hanson]]
* ''[[Jihad: Jejak Islam Politik|Jihad: The Trail of Political Islam]]'' oleh [[Gilles Kepel]]
* ''[[Perang Akal-akal Muslim|The War for Muslim Minds]]'' oleh Gilles Kepel
* {{cite book
|last = Esposito
|first = John L.
|year = 2003
|title = Unholy War: Terror in the Name of Islam
|publisher = Percetakan Universiti Oxford, Amerika Syarikat
|id = ISBN 0-19-516886-0
}}
 
[[Kategori:Islam]]
[[Kategori:Militan]]
 
[[az:İslam və terror]]
[[de:Islamistischer Terrorismus]]
[[en:Islamic terrorism]]
[[es:Yihadismo]]
[[fa:تروریسم اسلامی]]
[[fr:Terrorisme islamiste]]
[[hi:इस्लामी आतंकवाद]]
[[it:Terrorismo islamista]]
[[he:טרור אסלאמי]]
[[nl:Moslimextremisme]]
[[ja:イスラーム過激派]]
[[no:Islamistisk terrorisme]]
[[pt:Terrorismo islâmico]]
[[ru:Исламистский терроризм]]
[[sq:Terrorizmi islamist]]
[[simple:Islamic terrorism]]
[[sv:Islamisk terrorism]]
[[tl:Terorismong Islamista]]